Avatar billede jopsen Nybegynder
07. oktober 2003 - 21:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

alarm/bevægelses censor.

hej jeg er ved at lave en alarm som køre på 9v (batteri)er der nogen der ved hvordan man laver en bevægelses censor den må gerne virke som en transitor der reagrere på bevægelser lige som en sencor der tænder lyset i garagen....
eller er der nogen der ved hvad jeg kan gøre...

sagen et at jeg har et batteri og en ledning der skal så kommer + strøm i ledningen når der er noget der bevæger sig i rummet....

er der nogen der kan hjælpe mig så mail mig på jopsen@e-mail.dk

Mvh Jopsen....
Avatar billede gil-galad Nybegynder
07. oktober 2003 - 21:33 #1
du kan købe et saml-selv sæt ved århus radio lager

http://www.aarhusradiolager.dk/
Avatar billede jopsen Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:06 #2
er der ikken nogen der kender et andet sted jeg bor nemlig ikke århus....
Mvh Jopsen
Avatar billede gil-galad Nybegynder
08. oktober 2003 - 17:21 #3
du kan ringe/e-maile derover og få dem til at sende dig en...
Avatar billede kaktussen Nybegynder
14. oktober 2003 - 11:13 #4
Hvis Århus er for langt væk - så prøv:
http://www.brinck.dk
Brincks hjemmeside er ret veludrustet og du bestiller direkte. Dit behov kunne for eksempel dækkes af Brincks byggesæt 91a og 93 (samlet pris 184,-) Det er en ultraslyds sender/modtager der betjenes ved 9V og styrer et givent signal.
Hvis du ikke gider bygge det selv kan du jo blot købe en alm rumsensor i et byggemarked og lade den styre din støm gennem et relæ. Det koster jo kun sensoren og et relæ til 220V - det kan du vel finde i enhver elektronikbutik til knap en hundredekrone.
Avatar billede jopsen Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:22 #5
jeg har kikket på brinck.dk og det ser godt ud men er en ultralydsdetektor det samme som en bevægelses detektor... og bruges der også andre ord for en beværelses sensor i fagsprog...ps den ide med 22o v går ikke fordi signalet fra min bevægelses sensor skal køre på 9 v i gennem en woki......
Avatar billede jopsen Nybegynder
21. oktober 2003 - 21:59 #6
ok hvis jeg køber en ultralyd-modtager skal jeg vel også bruge en ultralyds sender for at kunne lave en bevægelses sensor, men er der nogen regler for hvor der to ting skal placeres i forhold til hinanen....
Avatar billede kaktussen Nybegynder
28. oktober 2003 - 14:35 #7
Nu du spurgte til ultralyd: Bevægelsessensorer kan indrettes på mange forskellige måder og de fungerer alle ved at overvåge en bestemt situation (eksempelvis et rum uden bevægelser) med et bestemt medie (eks. ultralyd, IR, microbølger, whatever). Det alarmen opdager er en ændring af udgangssituationen, og med ultralyd er det en ændring af de reflektioner rummet danner af lyden. Altså en ændring af 'ekkoet' i rummet. Det er samme system som flagermus er installeret med. Jeg tror du kan finde oplysningerne om hvordan din sender/modtager skal placeres hvis du sender en mail til brinck - det er jo dem der har udtænkt alarmen.
Men grunden til jeg foreslog en alm rumsensor fra et byggemarked er:

At du ved præcis hvad den kan og hvordan du får den til det
At den er billig
Og endelig, at den ikke er afhængig af et batteri og dermed meget driftstabil.

Inden du nu afviser min byggemarkedsløsning (med mindre du allerede er i fuld gang med ultralyd) så hør lige efter en gang: En alm IR-bevægelsessensor er en kontakt der afbryder 220V, denne strøm kan du bruge (ved hjælp af et relæ) til at styre en hvilken som helst strøm - også dine 9V. Så får du en bevægelsesfølsom afbryder til dine 9V lige til at sætte i stikkontakten. Det er den nemmeste løsning.
Hvis du rigtig har blod på tanden kan du skille IR-sensoren ad og trække sensordelen med relæ direkte fra dine 9V (der sidder en lille strømforsyning i sensoren da denne ikke kan køre direkte på 220V - denne strømforsyning kan du blot operere ud og erstatte med din egen strøm, jeg vil vædde på at sensoren kan køre på 9V). Så er du helt uafhængig af stikkontakten - men selvfølgelig afhængig af dit batteri.
Og her den gyldne mellemvej: Du kan selvfølgelig blot lokalisere relæet i rumsensoren (det er forbundet direkte med udgangen - ledningen til lampen) og erstatte forbindelsen fra relæet til 220V-indgangen med en ledning fra din egen strøm (de 9V). Så behøver du ikke anskaffe et relæ der styres af 220V og du behøver så heller ikke at finde plads til det inde i sensoren (eller andre steder). På denne måde får du en absolut driftsikker alarm med et minimum af arbejde.