Avatar billede naesbygaard Nybegynder
07. oktober 2003 - 18:23 Der er 5 kommentarer

Linux på windows 2k?

Jeg har en maskine som kører win2k. Men der er ikke så meget plads på den så jeg kan ikke køre linux på den. Derfor har jeg købt en ekstern harddisk med noget plads på. Mit bundkort understøtter ikke boot fra usb, så jeg kan ikke boote fra den.
Kan det derfor lade sig gøre at installere en linux-ting på min eksterne disk? Så man kan starte almindeligt op med win2k og så inde i windows "launche" linuxen? Jeg ved at SUSE har lavet noget der smager lidt af, det er bare med boot fra CD. Jeg stiller ikke de store krav til systemet, vil bare gerne kunne pille og rode lidt med det.

Kender nogen en løsning på dette?

/NbG
Avatar billede jara06 Nybegynder
07. oktober 2003 - 18:36 #1
du skal simpelthen bare installere linux fra en bootbar skive .. Så burde den selv hitte ud af, at give dig muligheden for at vælge enten linux eller windows når din computer starter.
Linux direkte fra windows har jeg ikke lige hørt om. Det kan lade sig gøre via en emulator til windows.
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
07. oktober 2003 - 18:46 #2
mmm ja, men det skal jo stadig installeres på min eksterne disk som jeg ikke kan boote fra!
Avatar billede jara06 Nybegynder
07. oktober 2003 - 19:08 #3
ja, men hvis bootloaderen ligger på den stationære disk burde det godt kunne lade sig gøre. Bare prøv :)
Avatar billede janpo Nybegynder
07. oktober 2003 - 21:59 #4
Mon ikke kernen ( og et par moduler ) først skal startes inden man få USB understøttelse før man kan begynde at udføre Init ? Det lyder ikke helt rigtigt i mine ører at LILO eller GRUB skulle vide noget om USB.
Avatar billede jara06 Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:40 #5
har set maskiner boote fra usb før. jeg ville mene det var et forsøg hver.. hvis det ikke kan lade sig gøre, fortæller linux installeren det nok.
:)