Avatar billede edelbo Nybegynder
07. oktober 2003 - 17:21 Der er 12 kommentarer

Støjdæmpning af PC

Jeg har lige fået samlet min nye super pc. Nu vil jeg bare gerne have dæmpet støjniveaut lidt.

Jeg har følgende konfiguration:

Tower: Chieftec Matrix FullTower MA-01SLD Silver ATX
Bundkort: MSI MS-865PE NEO2-LS
Processor: Intel Pentium4 Northwood-C 3.0GHz In-a-Box
Grafikkort: Sapphire Radeon 9800 Pro TV-Out & DVI Retail (Deluxe Pack)

Der er blæser på bundkort, processor og grafikkort. Det er vel disse vi skal ind og kigge på?

Desuden har jeg monteret to papst blæsere i mit kabinet og min strømforsyning er i forvejen en lydløs.

Hvad gør jeg??
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. oktober 2003 - 17:26 #1
Du kikker alle dine blæsere igennem og skifter dem der kan dæmpes ud med nogle mere støjsvare. Dine parbst blæsere er formentlig gode nok, men kølingen på især grafikkort kan sikkert dæmpes en del
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. oktober 2003 - 17:27 #2
Du kan kikke på blæsere at typen papst, ThermalTake, MIST, de er gode blæsere. Der findes også andre gode mærker, undersøg markedet
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2003 - 17:27 #3
skift også P4 blæseren ud, den er mega støj slem, hviner nærmes.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2003 - 17:28 #4
jeg måtte skifte min ud med en Zalman og kan ikke mere høre den.

du kan også købe måtter der bruges til støjdæmpning i motorrum på biler.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. oktober 2003 - 17:29 #5
Du kan også gøre noget ved dine harddiske. enten skifte dem til nogle mere støjsvange eller montere dem du har i støjdæmpende ophæng af gumme, disse kan købes i de samme steder der handler med støjsvage blæsere
Avatar billede blaesbjerg Nybegynder
07. oktober 2003 - 17:29 #6
En billig og nem måde at støjdæmpe ens maskine på er at købe en pakke med støjdæmpningsplader til bilen, og klistre inden i dit kabinet. De kan f.eks. købes i Harald Nyborg. Det tager en del af støjen og resonansen i computeren.
Det skal lige siges at computeren samtidig bliver tyverisikret, da vægten øges en del.
- der er selvfølgelig også mulighed for at udskifte blæsere på CPU, bundkort og grafikkort. - men det koster jo!
Så kan du også lege lidt med spændingen til dine blæsere, men det nedsætter selvfølgelig deres køling!
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. oktober 2003 - 17:30 #7
Når der kommer svar på dette spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/410933 kan du se hvad det er for nogle støjdæmpende måtter retaxes taler om
Avatar billede edelbo Nybegynder
07. oktober 2003 - 17:34 #8
Jeg ønsker først og fremmest at få nogle konkrete links til blæsere som jeg kan benytte, som både passer til mit system og som samtidig giver ordentlig køling og stadig lige så god performence!!

Det må gerne være passive køler eller aktive, bare det efter jeres mening nedsætter støjen!!
Avatar billede chalde Seniormester
07. oktober 2003 - 17:34 #9
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2003 - 17:35 #10
som regel er det de små blæsere man skal ha' øje/øre for, de skal nemlig køre som død og djævel for at bortskaffe varmen, og de små finner har en højere resonans end de store.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2003 - 17:36 #11
chalde> det er ok med linken, den burde jeg ha' tænkt på :o)
Avatar billede wannabelinuxdude Nybegynder
09. oktober 2003 - 10:55 #12
Jeg har 6 kabinetblæser, alle papst, som jeg styrer med en fan control enhed (i en 5 1/4" plads). Ved at justere på strømmen til de enkelte blæsere kan jeg fjerne den værste støj. Har desuden NoiseControl dæmpningsplader skrædersyet til Chieftec samt stømforsyning med variabel blæserhastighed (Antec). På trods af et seriøst forsøg på at støjdæmpe må jeg indse at en stor maskine med adskillige diske og drev kun kan støjdæmpes til en vis grad.