Avatar billede bilfeldt Nybegynder
07. oktober 2003 - 15:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Spaltning af vand.

Hej..

Jeg ville bare lige vide om det er muligt, at spalte vand med veksel-strøm, hvis man aligevel skal samle Hydrogenen og Oxygenen i sammen beholder??

Mvh
Anders
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
07. oktober 2003 - 15:59 #1
Det kan i hvert fald ikke betale sig at blande H2 og O2 - det siger bang og slutproduktet er vand...
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
07. oktober 2003 - 16:03 #2
H2 + 2 O2 -> 2 H2O
processen forløber ved stuetemp selv om det ikke tilføres energi
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
07. oktober 2003 - 16:04 #3
Hov.
2 H2 + O2 -> 2 H2O
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
07. oktober 2003 - 17:01 #4
Så hvis jeg spalter vand, så skal det være i to beholdere, da det ellers reagere igen og danner H2O??
Avatar billede nmh Nybegynder
07. oktober 2003 - 19:10 #5
Jeg har faktisk aldrig prøvet med vekselstrøm, men hvis der kommer noget op, vil det være en blanding af H2 og O2, og den vil let kunne eksplodere. Kun ganske små mængder bør opsamles (OG MED SMÅ MENER JEG RIGTIG SMÅ MÆNGDER, HØJST 1 CM3). Sæt en diode i serie med dit elektrolyseapparat, og opsaml i to beholdere.
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
08. oktober 2003 - 00:22 #6
Tak "nmh"..

Det kan altså GODT lade sig gøre, men der danner bare en "Brint-bombe"...

Mvh
Anders
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
08. oktober 2003 - 00:22 #7
Kære nmh..

Kan du ikke lige skrive et svar??
Avatar billede nmh Nybegynder
08. oktober 2003 - 08:23 #8
svar. :)o