Avatar billede hhunden Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

3 webservere 1 ip

Jeg har sat et LAN op med to computere der har Apache og en med ISS.

Den ene af de to Apache computere står også som 'yderste' computer i netværket og tildeler således de to andre interne ip'er.

Mit spørgsmål er:

Kan jeg via den offentlige ip 'fange' de to andre webservere ude fra - evt. via en anden port end 80. Det er fint hvis man skal skrive f.eks. xx.xx.xxx.xxx:7740 og xx.xx.xxx.xxx:7741 for at få fat i de to bagved liggende servere.

Jeg har forsøgt mig lidt med virtual host på apache serveren, men har ikke kunne finde noget der virker.

opsætning:
                                  ____________________
                                _| ISS [192.168.0.2]|
                ______________  / |------------------|
internet -----> | Apache    |_/
[xx.xx.xxx.xxx] |[192.168.0.1| \  ________________________
                |------------|  \_| Apache [192.168.0.3] |

Håber mit spørgsmål er klart nok.
Avatar billede hhunden Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:40 #1
hmmm.. min 'tegning' kom ikke lige til at se ud som den gjorde da jeg indtastede den :o) oh, well.

Yderst en Apache med en offentlig ip og en intern [192.168.0.1].
Bagved en ISS [192.168.0.2] og endnu en Apache [192.168.0.3].
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2003 - 12:44 #2
Umiddelbart lyder det som om du bare skal lave port forwarding fra
ekstern:7740 til 192.168.02:80 og fra ekstern:7741 til 192.168.03:80 - altså
ikke noget virtual host.
Avatar billede hhunden Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:45 #3
Tak for hurtigt svar.. men kan du uddybe lidt?? port forwarding??? øh - desværre :o)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:29 #4
det er vel noget du skal gøre i din router...
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2003 - 13:32 #5
Routeren er jo 192.168.0.1 i det her tilfælde.
Avatar billede hhunden Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:38 #6
præcis...
så hvor sætter jeg det op at de andre skal 'lytte' til på 4077 og 7741 ??
På den enkelte maskine.. eller skal det ske via den foreste apache?? [eller nok mest sandsynlig på alle...]
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:40 #7
det skal ske via routeren... prøv at skrive http://192.168.0.1 måske derinde, men kommer an på hvordan din router virker!
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2003 - 13:41 #8
Det skal ligges ind i routing funktionen på den maskine.

Skulle ikke berøre de to andre maskiner. Og skulle ikke berøre Apache
på nogen af maskinerne.

Ren routing konfiguration.

Desværre ved jeg ikke noget om Linux router port forwarding / PAT.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2003 - 13:42 #9
elskermad>

Kig lige på config - han har ikke en dedikeret router (DLINK, LINKSYS, CISCO)
men en af Linux serverne stående som router.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:45 #10
nåårh, min fejl.. vidste jeg ikke man kunne! så har jeg også lært lidt idag :)
Avatar billede hhunden Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:49 #11
hehe.. super..
og faktisk er det en winxp maskine.. :o)
men nu ved jeg da at det ikke har noget med apache at gøre [vist nok]

Jeg takker for hjælpen... og kigger mig lidt for.

Arne_v giver du ikke lige et 'svar' så jeg kan kaste lidt point efter dig...
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2003 - 14:12 #12
ok
Avatar billede nams Nybegynder
07. oktober 2003 - 15:52 #13
hvis de 3 webservere kører på hvert deres domain kan du nøjes med en webproxy i din VirtualHost på den første Apache server som jo netop genererer trafikken til de 2 andre og du kan derfor stadig køre på port 80 på dem også
Avatar billede hhunden Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:20 #14
Der er ingen af de 3 webservere der kører på et domæne. Det er kun til udviklingsbrug og test brug - og egentligt lidt et luksus problem :o)

Løsningen peger lige nu mod et lille program der hedder PortMapper [findes på http://www.analogx.com/contents/download/network/pmapper.htm] der [sjovt nok] mapper en port til en bestemt ip på mit LAN.