Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:23 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Problem efter flash af BIOS

Jeg opgraderede min BIOS til en nyere version og det gik fint. Roede lidt med settings og bootede. Det syntes maskinen ikke om. Roede lidt videre og fik den til at køre fint ind i Windows. Men min 2100+ kørte kun ved 1300 MHz på trods af at BIOS var indstillet til 10*200 (indstillinger jeg kørte med i tidligere BIOS version). Tilbage i BIOS og rode lidt videre, men uden held. Så ville jeg så bare gå tilbage til den tidligere version af BIOS'en for det virkede jo fint der. Kørte den gamle bios ind, bootede....

Og her kommer problemerne for alvor igang.

Når jeg booter efter en koldstart (power off) kommer der to hyle toner, en høj og en lav hvorefter denne tekst dukker op på skærmen:

Award BootBlock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Software, Inc

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Jeg har downloaded en BIOS fra Abits hjemmeside og lagt den over på en diskette, som jeg så sætter i maskinen og trykker ENTER (som forklaret oven over)

Herefter starter AWDFLASH op, men igen er der hyletoner (4-5 meget hurtigt efter hinanden) og nede i [B]MESSAGE:[/B] står der nu [B]Source File Not Found![/B]
Herefter er der kun en vej videre.... Power off :-(

Bundkort er et ABIT NF7-S v.2.0
Bootdisketten er lavet i WinXP (formater, markering i "Opret MS-DOS startdiskette"
AWDFLASH er version 8.23K (fulgte med BIOS filerne)

Hvilken source file er det awdflash ikke kan finde??

Er der en måde jeg kan rede BIOS'en på??

[B]HELP!![/B]
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:25 #1
(Har fjernet formatering, som ikke virker herinde)

Jeg opgraderede min BIOS til en nyere version og det gik fint. Roede lidt med settings og bootede. Det syntes maskinen ikke om. Roede lidt videre og fik den til at køre fint ind i Windows. Men min 2100+ kørte kun ved 1300 MHz på trods af at BIOS var indstillet til 10*200 (indstillinger jeg kørte med i tidligere BIOS version). Tilbage i BIOS og rode lidt videre, men uden held. Så ville jeg så bare gå tilbage til den tidligere version af BIOS'en for det virkede jo fint der. Kørte den gamle bios ind, bootede....

Og her kommer problemerne for alvor igang.

Når jeg booter efter en koldstart (power off) kommer der to hyle toner, en høj og en lav hvorefter denne tekst dukker op på skærmen:

Award BootBlock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Software, Inc

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Jeg har downloaded en BIOS fra Abits hjemmeside og lagt den over på en diskette, som jeg så sætter i maskinen og trykker ENTER (som forklaret oven over)

Herefter starter AWDFLASH op, men igen er der hyletoner (4-5 meget hurtigt efter hinanden) og nede i MESSAGE: står der nu: Source File Not Found!
Herefter er der kun en vej videre.... Power off :-(

Bundkort er et ABIT NF7-S v.2.0
Bootdisketten er lavet i WinXP (formater, markering i "Opret MS-DOS startdiskette")
AWDFLASH er version 8.23K (fulgte med BIOS filerne)

Hvilken source file er det awdflash ikke kan finde??

Er der en måde jeg kan rede BIOS'en på??

HELP!!
Avatar billede peet-49 Novice
07. oktober 2003 - 11:30 #2
Du skal i bios og laode Setup Optimal, derefter sætter du FSB for ram og cpu.
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:30 #3
kan du starte op med en almindelig bootdisk ?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:30 #4
her er en beep forklaring, http://www.backside.dk/beep.php
reset din bios ..og load default..
Avatar billede bartfreak Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:32 #5
det behøver ikke at være bios, det kunne osse være at cpuén er brændt af..O/
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:33 #6
tror nu ikke det er cpu'en der er død. Tror nu mere at det er en bios update der er gået galt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:34 #7
Er du sikker på at du har skrevet filnavnet rigtigt i autoexec.bat'en på floppyen ?
Der skal stå noget i retning af:
AWDFLASH <biosfil> /Sn /Py /CC
hvor du skifter <biosfil> ud med det korrekte navn på den "bin" fil du har lagt på disketten.
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:36 #8
tonnybrandt, tænkte det samme..

Har du mulighed for at ligge disketten op, eller poste autoexec.bat her og så hvad bios filen hedder ?
Avatar billede peet-49 Novice
07. oktober 2003 - 11:39 #9
Efter opdatering, desables biosflash, den skal åbnes i bios igen, før du kan flashe.
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:42 #10
Hvis jeg booter uden diskette, søger PC'en slet ikke på Disketten. Jeg har kun mulighed for at benytte en diskette, når beskeden

Award BootBlock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Software, Inc

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

kommer frem.

indsætter jeg så en diskette med command.com, io.sys, msdos.sys og så AWDFLASH.EXE og BIOS filen (.bin) startes awdflash programmet op, men bipper 3-4 gange hurtigt efter hinanden og nede i message feltet står der "Source file not found!"
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:05 #11
Der skal da være en autoexec.bat på disketten også som jeg beskrev tidligere med indholdet
AWDFLASH <biosfil> /Sn /Py /CC
Ellers ved den ikke hvad bios filen hedder. Såvidt jeg har kunnet læse mig frem til, er det ikke muligt selv at vælge biosfilen, når man er nået frem til denne tilstand. Dette skal gøres i en autoexec.bat.
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:16 #12
ligger der ikke en autoexec.bat ?

Er det en diskette du har downloaet fra aopens hjemmeside, eller er det den du har lavet med winxp ?
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:17 #13
Har lige prøvet at lave en autoexec.bat fil og indsat det indhold du nævner, uden held.

Awdflash startes, men med beskeden "source file not found !"
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:21 #14
har du prøvet at downloade en win98 startdiskette fra
www.bootdisk.com og så se om du kan boote ??
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:28 #15
Jeg kommer slet ikke langt nok til at kunne boote. Normalt når man booter, kommer der oplysninger om CPU, BIOS oplysniger m.m. Det ser jeg slet ikke. Første info på skærmen er

Award BootBlock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Software, Inc

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:31 #16
Er bange for at jeg nok skal have fat i en ny BIOS (måske hurtigere og nemmere (måske billigere??) at få fat i et nyt bundkort)?
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:35 #17
Ja ok. Men har du prøvet at sætte en normal windows bootdiskette i her ? Eller der starter den måske også award flash tool ?
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:40 #18
Sætter jeg en anden diskette i end en med awdflash.exe på, så kommer beskeden

Award BootBlock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Software, Inc

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:47 #19
Man kan ikke se hvad kilde filen hedder den prøver at få fat i.. (source file)
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 12:58 #20
nej, der står bare at den ikke kan finde source file :-(
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:16 #21
prøv at læse her!

My error: Bios was corrupted, wanted bootable floppy, would not let me enter file name of .bin file, said "source file not found" and then just got a blinking cursor and a dead keyboard. I tried many things until I found this solution:

Make a DOS bootable floppy with ONLY awdflash.exe FROM THE ORIGINALmotherboard CDROM and the same BIOS .bin file that was on the motherboard when it got corrupted.

NEXT - because this still did not work because although the BIOS seemed OK, the computer would not boot past POST -- I had to go into the AWARD BIOS and load setup defaults. After that, it would boot, I could go into BIOS and change things as I wished.

All of these steps are essential. My problem was, I was using the AWDFLASH.EXE which I downloaded for my specific motherboard from ASUS. The file was different than the one on the CDROM (I checked with fc.exe). That did the trick.

I ater used ALT-F2 during boot and updated to the current BIOS for my motherboard successfully.

Hope this helps.
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:21 #22
Det lyder som en god løsning.. kigger lige på det (har fået håbet igen)
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:34 #23
ja hvis du har cd'en og den originale bios? :)
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:37 #24
Hmm.. Det gav ikke noget bedre resultat end noget af det andet jeg har prøvet. Hvor fandt du den tekst Zyphon??
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:45 #25
Jeg har alle de BIOS'er der er udgivet (hentet fra abit's hjemmeside) og den originale awdflash men ingen af dem virker :-(

Måske filen skal hedde noget specielt?!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:51 #26
Ja, måske.
Prøv at kalde den bios.bin
og undlad at bruge autoexec.bat.
Jeg fandt flere sider hvor der stod dette med at den skulle hedder bios.bin.
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 14:02 #27
BIOS.BIN var den heller ikke tilfreds med :-(

Har prøvet indtil flere forskellige muligheder mht. navngivning og ingen fremgang der...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. oktober 2003 - 14:04 #28
Prøv at se denne faq:

What are "Bios checkum errors" and "AWARD boot block BIOS" messages?
The most common cause of the "Bios checksum" error message is after a failed overclocking attempt. You simply need to enter the bios, edit your processor settings in SoftMenu III, and save-exit. If this error continues, even after setting your CPU back to factory settings, you may need to contact Abit tech support.

The "boot block" error is also caused by a failed overclocking attempt. This error however requires you to reset the bios using the jumper on the motherboard. If even this doesn't fix the error message, try flashing the BIOS off of a floppy disc and checking your processor for physical damage.

Så prøv at resette bios ved at flytte jumperen på bundkortet. Der står hvilken jumper det drejer sig om i din manual.
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 15:01 #29
resette bios'en har jeg prøvet uden held, desvære. Jeg har læst andre steder på nettet om "hotswapping" en BIOS.

Det går ud på at en PC med funktionel BIOS startes op i DOS.
Den funktionelle bios byttes ud med den "beskadiget".
Den "beskadiget" BIOS flashes.
Den "tidligere beskadiget" BIOS byttes med den originale.

Nogen der har erfaringer med dette??
Evt. nogen der har et NF7-S rev. 2.0 bundkort der tør lege lidt??
Avatar billede jvt Nybegynder
07. oktober 2003 - 21:13 #30
Selvom der ikke ligefrem er kommet en løsning frem, så skal mine 200 points da ikke hænge i luften uden at blive brugt. Så hvis Zyphon og tonnybrandt vil skrive et "svar" så kan jeg uddele 100 points til jer begge. I har nemlig begge kommet med meget gode løsningsforslag.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. oktober 2003 - 11:01 #31
Hmm.. træls at en løsning ikke er fundet, men her er et svar...
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. oktober 2003 - 19:59 #32
Har du prøvet at ringe til noget support hos aopen ???
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. oktober 2003 - 20:00 #33
ligger lige et svar så
Avatar billede jvt Nybegynder
08. oktober 2003 - 20:28 #34
Jeg kan købe en "reflash" hos www.bbec.dk for 150 kr. skal blot sende min Bios chip ind til dem. Det bliver nok min løsning.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. oktober 2003 - 09:24 #35
Held og lykke med det, så. Takker for point :-)