Avatar billede cgu Nybegynder
07. oktober 2003 - 09:50 Der er 9 kommentarer

Problemer med delte resurser mellem Windows 2000 og Windows XP

Under et Windows 2000 domæne har jeg delt C drevet på en Windows 2000 computer (adgang er givet til min domæneprofil), den delte resurse kan ses og tilgås fra andre Windows 2000 pc’er men ikke fra Windows XP? Hvad er det for en indstilling jeg overser? Hvem har et godt forslag?
Avatar billede nmh Nybegynder
07. oktober 2003 - 10:05 #1
Er der tale om en windows XP pro maskine?
For windows XP Home edition kan ikke meldes ind i et domæne.
Der skulle dog ikke være problemer med at få del i resourcer alligevel.
Prøv at få XP-maskinen til at søge efter den maskine, det drejer sig om.
Højreklik på netværksteder og vælg søg efter computere.
Avatar billede cgu Nybegynder
07. oktober 2003 - 10:23 #2
Ja, det er en XP Pro, den er korrekt tilsluttet og giver ikke problemer andet end det ovennævnte.
Avatar billede nmh Nybegynder
07. oktober 2003 - 10:29 #3
Hvad sker der, hvis du prøver at søge på den maskine, xp-maskinen skal have adgang til?
Avatar billede cgu Nybegynder
07. oktober 2003 - 10:37 #4
Jeg kan ikke finde 2000-pc'en i stifinder, men kan godt finde den med søgefunktionen "Find computer". Ved dobbeltklik på den fundne 2000-pc får jeg en "Adgang nægtet... " fejl.
Avatar billede nmh Nybegynder
07. oktober 2003 - 10:48 #5
Du taler om et win 2000 domæne. Er alle de andre maskiner medlem af domænet?
win xp pro maskinen er så ikke.
Normalt ville du jo blive spurgt om et brugernavn og en adgangskode, hvis du klikkede på en maskine du har fundet ved 'søg efter computer'.
Så det er ret underligt.
Prøv at lave en bruger på xp-maskinen, med et brugernavn og en adgangskode til en konto der har adgang til win 2000 maskinen.
Avatar billede cgu Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:05 #6
Under et Windows 2000 domæne med 2000- og XP-pc’er har jeg følgende problem, fra en XP-pc kan jeg ikke få adgang til delte resurser på en bestemt 2000-pc. På 2000-pc’en er C-drevet og en printer delt, disse delte resurser kan jeg se og tilgå fra andre PC’er (2000 og XP) men ikke fra min ”problem XP”. Hvorfor kan jeg ikke på normal vis få adgang til disse resurser?
Avatar billede nmh Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:27 #7
Nu siger du at I har flere XP-maskiner.
Mon ikke I har ladet to af maskinerne være kopier?
I har brugt ghost eller et lignende program til at lave et billede, som I så har brugt til at lave lave den anden.

Så er der et problem med SID-numre. Men inden vi taler om, hvordan problemet løses, så fortæl lige, om det ikke er sådan, det hænger sammen.
Avatar billede cgu Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:30 #8
Nej, "Problem XP" er købt med XP installeret!
Avatar billede nmh Nybegynder
07. oktober 2003 - 11:36 #9
Kan den godt få adgang til resourcer på andre maskiner?
Er den medlem af domænet?
Hvis ja til det sidste, så meld den ud af domænet, fjern dens computerkonto på serveren og meld den så ind igen.