Avatar billede orca Nybegynder
06. oktober 2003 - 19:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Anbefaling af HD's til Raid 1 til webserver

Hejsa.

Jeg skal til at bygge en webserver. Serveren skal både køre en IIS og SQL Server under Win2k3. Der skal køres Raid 1 mellem to diske da både sikkerheden og performance skal være i orden.

Diskene skal være på 40GB da jeg ikke har brug for mere, har i nogen erfaringer og/eller forslag?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2003 - 19:45 #1
IDE eller SCSI ?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2003 - 19:46 #2
(SCSI er hurtigst og bedst - men også meget dyrere)
Avatar billede orca Nybegynder
06. oktober 2003 - 19:49 #3
Hovsa, det er IDE vi taler om. SCSI er som du selv siger for dyrt for mig i øjeblikket.

Hvor stor betydning har det om Raid'et kører som onboard, eller via en Raid PCI controller?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2003 - 19:58 #4
Hastighed næppe så meget, men normalt vil der være mere funktionalitet
i en ekstern RAID controller.

Men hvis du kun skal bruge RAID 1 uden dikkedarer så er billigste uden tvivl:
  - motherboard med RAID 1
  - 2 x 40 GB IDE diske standard 7200 RPM (men se om du kan få dem med 8 MB cache)
Avatar billede orca Nybegynder
06. oktober 2003 - 20:02 #5
Mit motherboard har ikke onboard raid, og det vil derfor være en PCI Raid controller.

Jeg har i forvejen planlagt at det skal være 7200 RPM med 8MB Cache, mit spørgsmål går mere på hvilke diske. Maxtor? Seagate? WD? Der er mange forskellige meninger, og jeg har svært ved at beslutte mig for hvad der er smartest.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2003 - 20:14 #6
Der er mange meninger.

Men objektivt betyder det ike noget. Western Digital, Maxtor og Seagate laver
alle glimrende diske.

Og de koster også ca. det samme.

Vælg det mærke der tilfældigvis er tilbud på i denne uge hos din lokale
hardware sælger.
Avatar billede asusfreak Nybegynder
23. oktober 2003 - 23:31 #7
Alternativ kunne være en RAID-5 IDE controller fra Adaptec + 3(4) x 40 Gb diske. Jeg ved ikke om den ødelægger budgettet, men jeg tror stadig det kan svare sig hvis man kikker på Kr. pr. Gb plads du får + ekstra sikkerhed.
Jeg mener endda at der er Cache på kortet også, som du kan udvide = Hastighed.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2003 - 23:34 #8
RAID 5 giver mindre "spild" end RAID 1 (25-33% mod 50%).

Men det giver også dårligere performance.
Avatar billede orca Nybegynder
23. oktober 2003 - 23:40 #9
Tak for rådene, har dog allerede købt 2x80GB WD diske som nu kører fint i Raid1 sammen :)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2003 - 23:45 #10
OK

Så må det jo være tid at lukke spørgsmålet.

Jeg ligger et svar hvis du skulle betragte mine råd som nyttige.
Avatar billede asusfreak Nybegynder
23. oktober 2003 - 23:49 #11
Hmm "måske" dårligere performance, du skal jo lige huske at der er cache på Adaptec'en :)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2003 - 00:02 #12
Altid dårligere performance (forudsat samme controller, samme cache
og samme diske !).