Avatar billede langbein Nybegynder
01. januar 2001 - 18:46 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Hva heter den beste håndholdte PC ?

Jeg har nylig skaffet meg en PSION Revo. Er meget godt fornøyd med denne. Bruker den til å holde styr på alle ting jeg behøver å huske i forbindelse med mitt lille firma. Psion Revo har alle de grunnfunksjonene som jeg behøver, slik som kallender, teksbehandling og regneark. Den har også en funksjon som heter \"Jotter\" som er meget bra når det gjelder å skrive ned de ting man skal huske. For E-Mail må jeg legge den ved siden av min Siemens S-25. Dette fungerer utmerket. Har forsøkt å installere Web browser, både Psion sin orginale og Opera. Synes Opera browseren var klart best, men at det grafiske viduet på Revoen er så lite og at dataoverføringen skjer for langsomt til at Web browser funksjonen er noe større å satse på. Valgte å avinstallere Webbrowseren og kjøre Revoen i standardkonfigurasjon, slik som levert. (Anbefaler ellers revo pluss med 16 MB minne for den som ønker å bruke web browser ettersom dette trekker en del minne.) Uten web browser ser de 8 Mb som Revo standardmodellen er utstyrt med til å være mere en nok.

Totalt sett så vil jeg si meg meget fornøyd med min Revo så langt, i forhold til mitt bruksområde.

Jeg vet at det finnes en litt større modell PSION 5MX som har større display, mere minne og større tastatur.

Til tross for at jeg som sagt er meget fornøyd med min Revo så ønsker jeg å holde meg oppdatert om hvilke andre produkter det er som jeg eventuelt kan skifte til slik at jeg oppnår ennu bedre funksjonalitet enn det som gjelder for min nåværende Revo.

Er det noen som har gode erfaringer med sin håndholdte som kan gi noen anbefalinger ? Hvilke (nyttige) tillegsfunsjoner finnes eventuelt, og hvilke funksjoner fungerer eventuelt bedre enn på Psion Revo ?

Jeg betalte 3.000,- NOK for Revo over disk i butikk. Neste håndholdte kan koste en del mere.
Avatar billede pallepop Nybegynder
01. januar 2001 - 19:04 #1
Det er lidt et spørgsmål om smag, personligt mener jeg at den bedste er HP Jornada 690, men der er andre.
Du kan finde dem på
http://www.edbpriser.dk/
vælg hardware. Vælg Mini Notes (PDA).

Avatar billede bug Nybegynder
01. januar 2001 - 21:19 #2
Jeg ville se på håndholdte fra:

HP, Compaq, Siemens og Ericsson. Måske også Nokia.

;-Bug
Avatar billede langbein Nybegynder
01. januar 2001 - 22:37 #3
Ja, men hva hjelper det å se på reklame og tekniske data ?! Jeg har fra før av en IBM think pad lap top og en PSION Revo. IBM\'en har selvfølgelig mye bedre tekniske data og den kan kjøre alle windows programmer. Den er allikevell ubrukelig som \"lommekontor\". (Jeg kjøpte faktisk en rygsekk til Think Paden, men det ble bare for tungvint.) I forhold til IBM think pad så er PSION Revo et stort framskritt. Det kan man ikke lese ut av noen tekniske spesifikasjoner, snarere tvert i mot. Spørsmålet må derfor bli: Hvilke praktiske erfaringer er det \"folk\" sitter inne med ? Hvilke egenskaper er det for eksempel som gjør HP Jornada til et godt \"lommekontor\" ? Hvor lenge varer for eksempel batteriene i praktisk bruk (PSION ca 1 uke ?). Hvordan er det for eksempel med oppkopling mot Internett ? Min IBM think pad kjører for eksempel greit med Nokia Datasuite og Nokia 5110 koplet opp med kabel og NT 4.0 operativsystem. Med Windows 98 og oppkopling mot Internett via Siemens S-25 via infarød port så fungerer dette dårlig. Den henger etter 5-10 minutter. Hos product support hos IBM så sier man bare \"sorry dette med lap top PC og mobiltelefon er et komplisert område vi har ingen hjelp å gi\". Slike ting sier ikke reklamesidene på Internett. Det som jeg mener er interressant er: Hva er brukernes reele og praktiske erfaringer ? Når min think pad for eksempel henger seg opp mot internett så kan det vel ikke bare være en smakssak om man ønker at den eventuelt skal henge seg opp eller ikke ? Når min PSION Revo fungerer feilfritt i forbindelse med sending og mottak av E-mail sammen med S-25 så syenes jeg det er en grei opplysning å ta med seg. Likeledes at den har et så lite display og kjører så langsomt med web browser at dette fungerer heller dårlig, så synes jeg det er viktig. Hvordan er det med brukererfaringene for HP Jornada når det gjelder disse problemstillingene ? Fungerer den ellers med det nye grensesnittet for hurtig GSM datakommunikasjon ? (Nokia 6210) Finnes det gode applikasjoner for kontorautomatisering ?
Avatar billede langbein Nybegynder
01. januar 2001 - 22:49 #4
Når det ellers gjelder Ericson og Nokia, som bug nevner, så er det vel ellers slik at begge disse to leverandørene så vidt jeg har forstått har besluttet å benytte Psion sitt Epoc operativsystem i sine framtidige modeller. Nokia 9210 som kommer i løpet av våren er jo, så vidt jeg har forstått bygget over Psion sin datateknologi, ikke Microsoft CE som man kanskje kunne vente. Jeg mener at Nokia 9210 må være et interressant alternativ, men det tar jo ennå noen måneder før denne er på markedet. I mellomtiden: Hva er brukererfaringene med eksisterende modeller fra de forskjellige leverandørene ? Hvordan kan det for eksempel ha seg at Nokia / Ericson har valgt Psion/Epoc i stedet for Windoes CE ??!!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. januar 2001 - 08:30 #5
Jeg ville helt klart kigge på en Palm.
Jeg har selv en IIIx\'er, og den er jeg fuldtud tilfreds med. Jeg har vil hellere have LANG batterilevtid end farver og striber. Men vil man have farver, er 3c\'eren jo også en god maskine.

Det vigtigeste for mig, når jeg vælger pda, er mulighederne for at kommunikere med f.eks. mobiltelefon. Jeg har en Siemens S35i, og ved hjælp af den via, ir port checker jeg e-mail mv.

En anden vigtig ting er mulighederne for at synkronisere med f.eks. Groupwise og Notes... begge dele fungerer perfekt ved hjælp af Intellisync.

Det kan måske betale sig, at kigge på en Handspring Visor istedet. Jeg har ikke selv leget med dem, men de er udviklet af de samme folk, der udviklede den oprindelige Palmpilot. Den kører samme OS. Største forskel skulle være, at den har flere udvidelsesmuligheder.

Jeg mener stadig ikke CE baserede maskiner er fode nok. Jeg har bla. leget med iPaq. Den er da meget smart, men jeg kan ikke acceptere den ringe batterilevetid. Derudover er navigationen meget langsommere end på en PalmOS baseret pda.

Mikael
Avatar billede langbein Nybegynder
02. januar 2001 - 21:40 #6
Hallo Isbjørn (Nanok)! Har du vært på Grønland ? Det har i så fall jeg også (Tror i hvert fall jeg husker ordet for isbjørn). Var du i Nuuk el Illulisat ??!!

Jeg har kikket på Palm men aldri prøvd den. Er det ikke et problem at den ikke har tastatur ? Finnes det noen effektiv metode for å skrive ens tanker ned ?

Synes det var en intereant opplysning at CE maskiner har kort batterilevetid. Det må da være viktig.

Revoen skal ha 12 timer batterikapasitet. Det vil i praksis si en uke eller noe mere mellom hver lading, avhengig av bruk. Hør hørt at Psion MX skal klare en måned mellom batteriladingene.

Hva med å skrive på en Palm. De ser ellers veldig smarte ut !
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. januar 2001 - 08:27 #7
Hej Langbein

Jeg har været 4 år i Sisimiut :-)

Det er intet problem at skrive på en Palmpilot. Det kræver en lille smule tilvænning, men efter 2 dage er der ingen problemer. Tværtimod kan man meget nemt skrive uden samtidig at kigge (meget godt når man f.eks skal tage notater under et møde.
At skrive på Palmpilot\'en kan bedst sammenlignes med, at skrive med store bogstaver (versaler).

Jeg skifter batteri på min Palmpilot ca. hver 2. måned (2 stk. AAA batterier). Og jeg bruger den MEGET. Køber du istedet feks. en Palm 5x, har den genopladelige batterier (oplader når den sidder i cradle).

Mvh.

NanoQ
Avatar billede langbein Nybegynder
05. januar 2001 - 17:21 #8
Hallo !

Takker for din kommentar. Var ellers også ca 4 år på Grønland, for det meste i Nuuk. (Ajungile titt ?)

Det var en interressant opplysning at det går ann å ta notater med Palmpilot. Visste ikke dette.

Vil la innlegget ligge litt til før poengene fordeles. Må se hva som event kommer av interressante opplysninger.

Langbein
Avatar billede jhr Nybegynder
06. januar 2001 - 21:40 #9
Check www.pda.dk => der kan du sammenligne de forskellige pda´ere mod hinanden.

Valg af PDA afhænger af mange ting;
- Hvor stor må den være.
- Batterilevetid.
- Styresystem.
- Udvalg af software.
- Mulighed for opkobling til andre softwareplatforme, eks. MS. Exchange el. Lotus Notes.

Personligt arbejder jeg med 3coms Palm og IBM´s workpad (licensproduceret palm Vx, faktisk lidt billigere end 3coms).
Palmen er den klar mest udbredte af alle PDA´erne med over 50% af verdensmarkedet, og det er der selvfølgeligt en grund til.
Det er den mindste (i fysisk størrelse) af alle PDA´erne, der findes oceaner af software til den, den er fantastisk stabil, med mere.
Vores \"videnssystem\" i virksomheden er Lotus Notes/Domino - og til overførsel af databaser findes et rigtigt godt amerikansk produkt, som vi har valgt at markedsføre. Det betyder at udover at vi kan hente de trivielle ting over (mail, kalender, adressebog mm.) så kan vi også hente databaser over, ex. kundekartotek, sagsoversigter, diskussionsgrupper med meget meget mere.

Valget af eens egen PDA må dog som nævnt bero på en afvejning af fordele og ulemper - og personligt tror jeg du står dig godt med din PSION Revo.
Avatar billede langbein Nybegynder
09. januar 2001 - 20:48 #10
Takker for info !
Avatar billede macviking Nybegynder
22. marts 2001 - 08:40 #11
Det er jo meget godt med alle indlæggene, men jeg, som står og skal skifte min Psion 3A ud med noget nyt, er stadig i tvivl, om jeg skal vælge en Revo Plus fra Psion, eller om jeg skal kigge på HP eller Palm Pilot. Vil jo også gerne have min gamle data med over.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. marts 2001 - 08:50 #12
macviking, ehm... ja? - hvad mener du? :)
Avatar billede macviking Nybegynder
22. marts 2001 - 09:00 #13
øh... var det så uklart? Synes, det er svært at skulle vælge en ny håndholdt. Har i og for sig været glad for Psion 3A, men den kan bare ikke mere hænge sammen i leddene. De nye Psion produkter gør det jo ikke ligefrem let at få gamle data med over, men kender ikke noget til hverken HP eller andre produkter, så blev budskabet klarere? :-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. marts 2001 - 09:02 #14
aaahh :)

Well... alt er jo et spørgsmål om religion. Jeg selv sværger til PalmOS baserede PDA\'er. Jeg vil ikke udtale mig om de er bedre end Epoc eller CE maskiner. Men de dækker mine behov, så jeg er fuldt tilfreds :)

NanoQ
Avatar billede macviking Nybegynder
22. marts 2001 - 13:11 #15
Amen
Avatar billede langbein Nybegynder
24. marts 2001 - 18:41 #16
En liten kommentar etter å ha anvendt en standard Revo ca 4 mnd:

Revo\'en er veldig bra, men -

1. Dersom man ønsker å benytte en Internettbrowser, foreksempel Opera, så er standard Revo litt liten. De 8 Mb fylles nesten helt opp når Opera kjører. Skal man surfe via mobiltelefon så behøves Revo pluss (16 Mb).

2. Tastaturet er litt lite, men det fungerer.

3. Det er en ulempe at Revo ikke har bakgrunslys.

4. En annen ulempe er mangelen på utskiftbare batterier.

En stor fordel er imidlertid Revoens lille størrelse. Den går jo lett ned i lommen.

Mener at det beste valg er den litt større modell Psion 5 Mx, fordi:

1. Bedre og større tastatur.

2. Bakgrunnslys.

3. Utskiftbare batterier (som varer lenge).

4. Kjører greit med Opera Web browser.