Avatar billede persus Nybegynder
05. oktober 2003 - 20:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

160gb på en ASUS A7V AMD Thunderbird

Jeg har et problem. Jeg har købt en 160 gb Maxtor og mit system kan kun finde 137gb, hvilket jeg selvfølgelig ikke er helt tilfreds med. Jeg har installeret Maxtors big drive driver, men det hjælper ikke. Er det min BIOS der er for gammel eller hvad er der galt?
Avatar billede fromsej Praktikant
05. oktober 2003 - 20:56 #1
Kører du XP, så mangler du måske at opdatere med SP1.
Avatar billede fromsej Praktikant
05. oktober 2003 - 20:57 #2
Ellers kan en BIOSopdatering måske hjælpe dig.
Avatar billede persus Nybegynder
05. oktober 2003 - 21:05 #3
bundkort...asus a7v kt133 noget peger på at min BIOS nok ikke kan opdateres tilstrækkeligt. Eller hvad?
Avatar billede fromsej Praktikant
05. oktober 2003 - 21:13 #4
Hvad dato står der ved din BIOS?
Avatar billede halifax Nybegynder
06. oktober 2003 - 03:53 #5
Det der kræves for at kunne bruge diske større end 137GB er:

1. BIOS skal understøtte 48-bit LBA (dvs IDE Controleren)
2. OS skal være XP m/SP1 eller w2k m/SP4

Understøtter BIOS ikke 48-bit LBA og kan den ikke opgraderes til det, er løsningen at anskaffe et PCI IDE-controler kort med 48-bit LBA. Kan købes for ca. kr. 350,00. - Det er jo trist at miste de sidste af dine dyrebart købte GB.  :)
Avatar billede persus Nybegynder
06. oktober 2003 - 07:41 #6
halifax du har nok ret. Men jeg regner da også med at købe nyt bundkort med mere, så jeg skal nok få udnyttet de sidste gb.
Avatar billede sne-katten Nybegynder
06. oktober 2003 - 19:50 #7
jeg har det samme problem, hvordan ser man om sit bios understøtter 48 bit lba? hvordan installerer man sp1, og hvad er det? hvor får man det henne
Avatar billede persus Nybegynder
07. oktober 2003 - 07:53 #8
DET LYKKEDES! Jeg downloadede en opdateret bios-fil og brugte aflash.exe til at flashe bios'en og nu understytter den altså min 160gb harddisk. Jeg var dog nødt til at partionere med Maxblast fra Maxtor, for XP (SP1) kunne ikke gøre det rigtigt. Nu mangler jeg bare at finde en windows version af MAxblast.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. oktober 2003 - 00:52 #9
sne-katten: sp1 betyder Service Pack 1 - til Windows XP. Den hentes og installeres fra Windows Update, såfremt du kører XP.

M.h.t. 48-bit LBA. Prøv om der er noget info i manualen til dit bundkort. Eller gå på bundkortproducentens hjemmeside og se om der er info. Evt. om der er en BIOS opdatering, der kan løse dit problem som det er sket for persus. Ofte står der info om de enkelte BIOS versioner om, hvad de indeholder af nyt i forhold til ældre versioner.
Hvis du skal opdatere BIOS såsørg for at læse information om, hvordan du gør. Plejer at være beskrevet på producentens site eller i en readme-fil, som downloades sammen med opdateringen.
Avatar billede sne-katten Nybegynder
09. oktober 2003 - 11:18 #10
sp1= service pack 1. det siger jo sig selv nu når jeg tænker over det. tak for hjælpen halifax, og tillykke eil persus