Avatar billede anderssaksager Nybegynder
05. oktober 2003 - 15:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

To processorer?

Jeg har for nylig skiftet fra AMD til Intel (Northwood C 2.4). Når jeg belaster CPU'en meget og skulle mene, den kører 100% af tiden, viser min taskmanager 50% og der bliver vist to grafer for CPU-tiden i taskmangeren. Min CPU er med Hyper-threading, men jeg ved ikke om det gør nogen forskel. Jeg synes i hvert fald, det er underligt og håber, nogen kan give en forklaring, for jeg er ret nysgerrig :o)
Avatar billede rapotjau Nybegynder
05. oktober 2003 - 15:59 #1
HyperThreading går ud på at din cpu arbejder som to processorer. Det betyder også, at der skal to "tråde" eller programmer til at udnytte den fuldt ud...

Windows viser to cpu'er som to grafer.
Avatar billede anderssaksager Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:01 #2
Fino!! Jeg tænkte det nok, men jeg er HELT ny på Intel-scenen :o)
Avatar billede anderssaksager Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:08 #3
Kom til at tænke på om man kan få et program til at udnytte "begge processorer"? Jeg mener: Hvis man komprimere film og kunne udnytte "begge processorer", ville det vel gå hurtigere. Er det programmet, der skal understøtte det eller kan man få gøre det i windows?
Avatar billede jara06 Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:11 #4
Programmet skal understøtte smp.
Hvis du har 3dsmax, kan du prøve det der. Der kan man rigtig se hvordan rendertiden nærmest bliver halveret (har selv ægte smp maskine, ikke HT cpu dog .. :)
Avatar billede rapotjau Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:17 #5
Det er programmet der skal køre med flere tråde.
Hvis programmet understøtter det vil det gå hurtigere ja.
Du kan eventuelt eksperimentere med at komprimere to film ad gangen, men sæt nu ikke næsen op efter dobbelt performance... der er jo også resten af din computer der skal følge med.

Jeg ville tro, at der er lavet software til at komprimere film der kan udnytte begge processorer, men kender ikke selv nogen, da jeg ikke selv komprimerer film.
Avatar billede rapotjau Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:19 #6
jara06 -> sorry - nåede ikke at se din comment
Avatar billede jara06 Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:23 #7
np :)
Jeg kunne bedste se forskellen i 3dsmax. nogle spil kan man også se forskel hvis man har langsommere cpu'er (1ghz & f.eks. RTCW/quake3)