Avatar billede lovschal Nybegynder
05. oktober 2003 - 15:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk??

Jeg vil lige vide om dette udstyr kan bruges til en forbindelse mellem 2 sommerhuse med 200 meter imellem dem (der er også et par andre sommerhuse imellem men det er træhuse).

Hvis ikke hvad skal jeg så købe det skal være så billigt som overhovedet muligt.

På forhånd tak..
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. oktober 2003 - 15:12 #1
Det kan du hvis derer line off site mellem de to huse og du køber udstyr efter det, D-link har nogle retningsbestemte antenner der kan række op til 10 Km under gunstige forhold, så opgaven er ikke umulig.

Først undersøger du om i kan bringe antennerne til at "se" hinnanden, derefter undersøger du hvad D-links antenner koster og så er det bare at gå i gang.

Faktisk kan man også selv lave antennerne, hvis man ved lidt om det
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2003 - 15:12 #2
hvilket udstyr?

Lige meget hvad du vælger vil det blive dyrt, pga. den afstand det skal række.
(ps. tro ikke på alt hvad fabrikanterne skriver)
Avatar billede lovschal Nybegynder
05. oktober 2003 - 15:14 #3
Jeg glemte lige udstyret!!

ZyXEL:
ZyAIR B-2000 monteret med en ZyAIR EXT-106 Antenne
ZyAIR B-300 monteret med en ZyAIR EXT-106 Antenne
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. oktober 2003 - 15:19 #4
Det kommer nok til at knibe en smule, 200 meterer lige i overkanden af hvad det udstyr kan klare. Prøv jer frem, men antennerne skal kunne se hinnanden hvis I overhoved skal have en chance
Avatar billede lovschal Nybegynder
05. oktober 2003 - 15:22 #5
ja men vi kan jo ikke prøve os frem uden at købe noget udstyr og hvis det så ikke virker er de penge jo spildt. Der må da være en måde det kan gøres på.
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2003 - 15:29 #6
zyxel´s produkter er ganske gode, jeg har på en B-2000 i øjeblikket forbindelse til naboen som bor 1 hus længere henne af vejen (der er 1 hus imellem os) og han har fuld dækning på standard antennerne fra b-2000 og så et b-200 usbkort.

Men der er ikke nogle garantier for at de ville kunne række hinanden selv om de begge har monteret sådan en ekstra antenne.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. oktober 2003 - 15:29 #7
Rækkeviden af trådløse netværk er meget afhængig af lokale forhold, sidder der f.eks. metaltage i nærheden, der skærmer ellerreflektere, er der støjende elektriske apparater eller højspænding i nærheden der kan overstøje signalerne, og andet af den slags, selv ting som jordbundsforhold, beplantning og almindelig bebyggelse har stor indflydelse på rækkevviden og nårvi, som i jeres tilfælde, er ude på kanten af hvad der er muligt under gundstige forhold, er der faktisk ingen anden vej end at prøve sig frem.

Hvis du ved meget om antenner, kan det lade sig gøre at lave nogle beregninger over den teoretiske dæmpning, men selv med disse beregninger er du ikke helt sikker
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2003 - 15:30 #8
ellers kan i gå over til nogle af disse udendørs antenner fra D-link, (det vil også passe på en zyxel (læg mærke til om stikne er reverse sma eller bare sma)

http://www.dlink.com/products/antennas.asp
Avatar billede tsolsen Nybegynder
05. oktober 2003 - 15:59 #9
Det kan godt lade sig gøre, hvis du har klart sigt mellem dine antenner (Meget vigtigt).
Endvidere skal du have to retningsbestemte antenner.
På djursland er vi i færd med at indhylde hele halvøen i trådløst net.Der er brugt mange af de dåseantenner som ses på
http://www.tsolsen.dk/dursant.htm  De fungerer fint op mod en rundstråler indenfor ca 1 km. Konceptet er frit, så gå blot i gang
-v hilsen
TSO
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. oktober 2003 - 16:02 #10
tsolsen> jeg tror sagtens I kunne sælge de antenner
Avatar billede lovschal Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:05 #11
prøver lige at lave sådan nogle antenner en af de kommende dage og så vender jeg tilbage.
Avatar billede lovschal Nybegynder
15. marts 2005 - 10:42 #12
projekt droppet