Avatar billede kalleferm Nybegynder
04. oktober 2003 - 12:24 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Wireless netværk

Vi har lige fået installeret en wireless router her i huset da 2 computere skal dele samme Stofanetforbindelse.

Den ene PC er forbundet via kabel til routeren, men min er trådløs via USB-stick.

Jeg har dog det problem at forbindelsen oftest står på "Lav" - på trods af at der kun er ca. 10 meter mellem router og PC. Mit internet bliver noget langsommere.

Hvad kan problemet være? Er det muligt at skrue op for en  router, så den sender kraftigere?
Avatar billede nmh Nybegynder
04. oktober 2003 - 12:30 #1
Er der ikke noget, der spærrer for signalet?

Hvordan er forbindelsen, hvis du går helt hen til senderen med din bærbare?
Avatar billede kalleferm Nybegynder
04. oktober 2003 - 12:32 #2
Det er desværre ikke en bærbar... så det bliver ikke helt nemt.

Hvad skulle kunne spærre for signalet? Der er da 2 vægge imellem os, men den ene er papirstynd (gips) og den anden er ganske normal. Burde den ikke sagtens kunne sende gennem dette?

Kan det være opsætningen der ikke er optimal? Har sat Windows til at styre det, da jeg ikke er skrap til det hersens.

Jakob
Avatar billede kenp Novice
04. oktober 2003 - 12:40 #3
nej du kan som udgangspunkt ikke skrue op for signalet! men nogle routere kan man købe en booster til, og/eller nogle andre antenner.

Det med væggene kan godt være dit problem! eks. hvis der er jernarmering eller andet i! samt elektrisk udstråling, så som microbølge ovne m.m.

Men hvis du f.eks. har sat din computer således at den skal sende signalet igennem computeren for at nå routeren gør det også temlig meget da det jo er metal og elektriksudladninger samtidig.

men hvis vi viste hvilket trådløst udstyr så kunne det være at vi kunne finde nogle ting som gør at det virker bedre.

og som udgangs punkt kan det virke langsommere når du køre wireless (det er det ikke prøv at downloade en stor fil så villle du kunne se det), men der kan være et par milisekunders forsinkelse, men ikke noget af betydning.
Avatar billede kalleferm Nybegynder
04. oktober 2003 - 12:42 #4
Tak for den foreløbige hjælp!
Jeg vender lige tilbage med mere info om udstyret senere i dag.

Jakob
Avatar billede nmh Nybegynder
04. oktober 2003 - 12:44 #5
Når du siger, at forbindelsen står på lav, kan det forklare den ringe hastighed.
Når du ikke kan flytte computeren, kan du måske dreje den. Du kan også prøve at ændre på senderens placering.
Nogle gange kan selv en lille ændring af placering ændre en del.
Avatar billede proc Nybegynder
04. oktober 2003 - 12:46 #6
Der er faktisk en meget stor kvalitetsforskel på trådløst udstyr. Meget af det, har faktisk ikke mere end 10-15 meters rækkevidde indendørs i praktisk brug.

Du kan dog gøre noget: forsøg at flytte routeren. Prøv først blot at vinkle antennerne lidt anderledes. Rotér derefter routeren, så den vender lidt anderledes. Og forsøg endelig med en decideret flytning af den.
Præcis samme fremgangsmåde i den anden ende.

Du kan faktisk komme langt, blot ved at tænke på nedenstående:

"Den mest optimale dækning opnås, når udstyret kommunikerer med lav hastighed, er placeret højt, tæt på hinanden, har kraftige antenner, er langt væk fra kabler, transformatorer og andre støjkilder, peger direkte på hinanden med kraftige antenner og kan "se" hinanden uden forhindringer."

...og den dårligste dækning opnås, når det er præcis omvendt ;)
Det er jo helt elementært, men faktisk overser man mange gange det mest elementære. Jeg har f.eks. set mange, som placerer USB-enheden oven på skærmen! (snak lige om støj).

Du kan også - når du går din installation igennem - bruge som tommelfingerregel, at det mest generende er støj/forstyrrelser af signalet, så er det at signalet skal omveje, og mindst forstyrrende er det at det skal langt...
Avatar billede nmh Nybegynder
04. oktober 2003 - 12:56 #7
I øvrigt kan USB kabler række 2 meter, Så du kan måske sætte et forlængerkabel på din USB-modtager. Så har du bedre mulighed for at ændre placering.
Avatar billede kenp Novice
04. oktober 2003 - 13:24 #8
nmh ->du kan også få dem i 5 og 10 m som virker uden problemer :)
Avatar billede proc Nybegynder
04. oktober 2003 - 18:27 #9
USB-kabler kan ifølge standarden række 5 m, men der kan ganske rigtigt fås 10 m kabler som i mange tilfælde fungerer fint.

...noget andet er, at ideen med et trådløst netværk går lidt fløjten, når der skal trækkes kabler halvdelen af vejen ;)
Avatar billede flash500 Nybegynder
05. oktober 2003 - 11:53 #10
HELLLLO  det er skuda ikke afstanden der gøre at den er lav forbindelse.
det er ti meter det drejer sig om et wireless kan tage op til 100 meter udenfor . ok så siger man 50 meter inden for nåååhhh  jo jeg glemte vægge vi går ned på 30 meter indendørs  ..jeg sider med det samme prob.  med en bærebar jeg sider lige opad accespointen jeg kan sende data men ikke modtage .

så lad være med at få manden til at købe mere en ( signalboost) get a grip
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2003 - 12:08 #11
flash500 -> det kan godt være at de skriver de kan række så langt! men der er mange som slet ikke rækker de 10 m. som man må forvente, men lige så snart der kommer en væg imellem, så dør de fleste accesspoints/routeres!.

såååå selv get a grip
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2003 - 12:08 #12
og dit problem er /eller mac-filtrering.
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2003 - 12:09 #13
der skulle havde stået og dit problem er sikker wepkryptering/mac-filtrering.
Avatar billede flash500 Nybegynder
05. oktober 2003 - 12:21 #14
Dooohh  jeg sankker af erfering.  jeg er edbforhandler jeg sælger for tiden mange linksys og D-link  wireless hardware. Kenp jeg siger ikke at jeg ekspert men får mange råd fra mine firma kunder :::
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2003 - 12:29 #15
dooohhh så syntes jeg du skulle prøve noget af udstyret ;) men linksys og d-link er ikke de værste produkter at få fat på med rækkeviede. men der er flere andre producenter som ikke har en chance for at nå igennem noget som helst.

Men nu spørger han selv om man kan skrue op for signalet! og det kan man jo. hvis du også kalder det et råd til at købe det! så tjaaa.

Men vi ved jo stadgivæk ikke hvilket udstyr han har, så man måske kunne hjælpe ham vidre.
Avatar billede kalleferm Nybegynder
05. oktober 2003 - 12:33 #16
Sorry jeg ikke har svaret. Har utrolig travlt disse dage. Har prøvet at flytte lidt på routeren, og det hjælper faktisk. Nu står forbindelsen på "Godt" hele tiden.

Skal nok vende tilbage med point.

Mvh Jakob
Avatar billede lelgaard Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:44 #17
Der er faktisk en del udstyr, hvor det er muligt at justerer signalstyrken. Blandt andet Cisco. Der kan man justerer sendestyrken på kortene. Det er jo ikke nok at AP sender med stor styrke, kortene skal jo også svare tilbage.
Jeg har også fået et væsentligt hurtigere og stabilt signal, efter at jeg kører med 4. eller 5. generation af Ciscos driver. Det samme med AP softwaren.
Avatar billede kingomand Novice
06. oktober 2003 - 18:54 #18
Gør som proc siger, og jeg taler af erfaring, efter at ha geninstalleret,skrevet til producenten, og hvad ved jeg, kom jeg
til at skubbe til routeren og så fik jeg endelig forbindelsen i orden.
VH
KM
Avatar billede kalleferm Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:13 #19
Jeg fik det til at virke upåklageligt ved at sætte en USB-forlænger til netkortet. :-) Den skulle bare lige væk fra PC'en. Tak for hjælpen.

nmh, kenp og proc - tak for hjælpen. Vil gerne give jer 30 point hver. Hvis en af jer lægger et svar, skal jeg straks bagefter lave en tråd med point til de 2 resterende.

Mvh Jakob
Avatar billede nmh Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:15 #20
svar. :o)
Avatar billede nmh Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:15 #21
.
Avatar billede kalleferm Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:17 #22
Takker
Avatar billede nmh Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:18 #23
selv tak, det var så lidt.
Avatar billede kalleferm Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:19 #24
Her er point til kenp og proc:

http://www.eksperten.dk/spm/411921