Avatar billede christianson Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:25 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Ny hardisk ingen boot

Hejsa

Jeg prøver at hjælpe en ven med hans computer, hvis hardisk røg en tur.

Nu har han så erhvervet sig en ny én og XP skal installeres. Jeg har pillet den defekte hardisk ud + en der ikke blev brugt. Den nye hardisk er sat i (som master) og kablerne er tilsluttet.

Da jeg så tændte den før skete der ikke noget. Skærmen kommer ikke frem med noget som helst og den reagere ikke på hverken startdiskette eller Win cd. (jeg kan ikke komme ind i biosen så jeg kan tjekke sekvensen)

Mit spørgsmål er så hvad jeg gør nu :D

Let the help begin (jeg er ikke et geni til det her så hold igen med det frække termer ;) )

Mvh Chris
Ps. Der er strøm fordi den forsøger nærmest at starte og den lyser i lamperne osv.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:27 #1
hmmm tjek lige alle kablerne en gang mere - det lyder ret mystisk
Avatar billede christianson Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:34 #2
:d Somsagt er ikke noget geni vel :p

Det er hjalp sjovt nok - synes ellers at jeg havde trykket godt over det hele. Tror at jeg havde hevet lidt i grafikkortet også det sidder nemlig ikke helt godt fast

(det gik lettere end jeg havde frygtet)

giv mig et svar og jeg giver dig point

/Chris
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:38 #3
ok jamen så siger jeg tak
godt at det kun var det :)
Avatar billede christianson Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:41 #4
Hvis du ikke har noget imod det kan du så også lige hjælpe mig lidt mere ... nu kom jeg nemlig ind i bios og satte den til at boote fra floppy

så genstartede jeg også begyndte den at knurre (som når den læser floppy drevet) Hvorefter den bliver ved med at bibbe i sekvenser af 2 bib.

Bare sig hvis du bare vil have dine point også starter jeg forfra

/Chris
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:44 #5
2 bib  tjah - når den bibber er det som regel noget der ikke sidder helt fast... f.eks ram el. cpu!
prøv at load defaults i bios
Avatar billede christianson Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:51 #6
Har lige trykket på alt der kan trykkes på

Når jeg så tænder den (uden bootdisken) så bliver den ved med at knurre (når den forsøger at læse fra diskettedrevet) Efterfulgt af et bib - og den bliver ved og ved

Hvis jeg så giver den bootdisk 1 så læser den fra den i et stykke tid og begynder på det der dobbelt bib

Så nu er jeg tilbage til square one - hvordan kommer jeg så ind i biosen derfra?

Et sandt problem barn jeg er :p
Avatar billede iphase Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:51 #7
2 bip er på de fleste motherboards en indikation af at der er noget galt med RAM.

HUSK at aflade dig eller udligne din kropsladning ved at hølde på kabinetet mens du rør ved nogetsomhelst i din pc.

Installation af XP bør gøres fra cd. så sæt din bios til at boote fra cd når du når så langt. Glem det med at installere fra floppy.
Avatar billede iphase Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:53 #8
konstante bip er = ram eller grafikkort fejl.

Tjeck at du har sat grafikkortet ordentligt fast.
Lad være med at mase for meget, du vil jo nødigt knække de små printbaner der løber gennem dit motherboard ;)
Avatar billede christianson Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:55 #9
Og sæt jeg nu ikke har "afladet" mig :( ??

Kan ikke komme ind i biosen nu når den bare knurre fra diskettedrevet
Avatar billede iphase Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:55 #10
Da du ikek kan se noget somhelst er det nok grafikkortet du har aet den forkerte vej ;)
Avatar billede iphase Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:58 #11
Prøv at hive floppy fra. sker der så noget? kommer bios frem laver den POST ?

De fleste mener ikke der sker noget ved ikke at have afladt sig. men hvis man er uheldig så kan man sagtens skade kredsløbne ved bare en berøring, jeg har set det ske flere gange på et pc værksted jeg engang arbejdede ved.

Men normalt kan du være helt rolig. sagen er bare at du "sårer" dine kredsløb, og det kan lede til interne "blødninger" dvs det korrodere indefra. Men det kan du sikkert læse en masse om på nettet hvis du er intresseret.
Avatar billede iphase Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:59 #12
smutter nu.. håber du får det til at virke.
Avatar billede christianson Nybegynder
04. oktober 2003 - 01:06 #13
Hmm hmm skidt skidt

Jeg prøvede at tage floppydrevet fra hvilket resulterede i 8 bib i træk - det er lidt at en bib bib maskine det her

Men der kommer fortsat ikke noget på skærmen så jeg er lidt bange at der skulle være sket noget med grafikkortet som du sagde men hvad er mine options så nu? - et nyt graffikkort eller kan man få det testet some how?

Sov godt - håber du vågner op med guldkorn ... jeg tror også at jeg vil sove på det (hvis jeg kan)
Avatar billede iphase Nybegynder
04. oktober 2003 - 01:12 #14
At floppy er revet fra burde ikke betyde en skid, det er ikke påkrævet at have floppy.

Hvilken bios har maskinen? Award, phoenix?

Men prøv at hive et andet graffikort frem fra en anden maskine og se om den starter op.
Avatar billede christianson Nybegynder
04. oktober 2003 - 01:26 #15
Ved ikke det med biosen

Har lige sat et andet grafikkort i hvilket ikke hjalp :'(
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
04. oktober 2003 - 01:43 #16
hiv batteriet ud og sæt det i igen efter 5 sekunder - HUSK at pille strømmen fra før du gør det!!!!
Avatar billede christianson Nybegynder
04. oktober 2003 - 01:58 #17
Ok (beklager) men hvor finder jeg batteriet henne?

Jeg har ikke nogen idé om hvad jeg leder efter

/Chris
Avatar billede christianson Nybegynder
04. oktober 2003 - 02:08 #18
fandt det og det resulterede i det samme resultat desværre

/Chris

Over and out for tonight
Avatar billede iphase Nybegynder
04. oktober 2003 - 02:46 #19
Metal_hansen >> At hive bateriet ud er ikke nødvendigt, der er en cmos reset jumper på alle nye motherboards.
Avatar billede magictouch Nybegynder
04. oktober 2003 - 09:49 #20
Hvis det stadig er bip der driller, så læs her: http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
04. oktober 2003 - 12:05 #21
jphase > Ja, I know - men det orker jeg ikke at forklare en newbie (no offence)
Avatar billede iphase Nybegynder
04. oktober 2003 - 13:20 #22
Christian :
Jeg tror desværre du har rodet dig ud i noget som du ikke kan klare, no offence, men jeg syntes seriøst du burde få en proff eller en super nørd til at kigge på det.
Og ved nørd mener jeg ikke en med briller og fedtet hår som sidder og gamer dagen lang og har bygget sin egen comp ;) Jeg mener en der har forstand på det og har erfaring (erfaring er en meget god ting :)
Avatar billede christianson Nybegynder
04. oktober 2003 - 14:06 #23
Trist trist - tegner lidt skidt :(

Jphase -> Nogen foreslag hvor sådan noget kan blive set på? Uden at det skal koste en formue

Takker for hjælpen og gode foreslag - og det skal i da have points for
Avatar billede lap Nybegynder
04. oktober 2003 - 14:10 #24
hvor i landet?
Avatar billede christianson Nybegynder
04. oktober 2003 - 14:24 #25
Nordsjælland / Kbh

(sorry den tænkte jeg ikke lige på :D)
Avatar billede lap Nybegynder
04. oktober 2003 - 14:25 #26
for langt - desværre :-(
Avatar billede iphase Nybegynder
04. oktober 2003 - 16:01 #27
Jeg hedder altså iphase ikke jphase ;) (tror jeres skærm har en dårlig contrast hvis i ikke kan se det *g*

Jeg er desværre ret syg, ellers ville jeg gerne komme og se på skaden uden at det skulle koste meget mere end en bus billet
Avatar billede christianson Nybegynder
04. oktober 2003 - 20:55 #28
Sorrry Iphase :D

Det var ellers er fordelagtigt tilbud du kom med... men jeg har i mellem tiden leget videre (den bedste måde at lære på) Og nu virker den :D :D :D

Jeg tror personligt at det var grafikkortet der sad løs (derfor gik den fra at virke til modsatte)Men et par skruer lader til at have løst problemet og nu har jeg banket XP på den

Så total optur glædesråb herfra

Og igen mange tak for gåde råd og hjælp (jeg vender tilbage når jeg har pillet for meget igen :p)

/Chris