Avatar billede kroger Nybegynder
03. oktober 2003 - 00:05 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Xtrem langsom CP

Af en eller anden grund er min windows xp overdrevet langsom. Den er over 3 min om starte op, og når den endelig kommer, kører det hele helt vildt langsomt.

Kører media player f.eks. og jeg starter IE op, hakker og skratter lyden.

Jeg har slået alt grafisk fis fra, fast defineret pagefilen til 1GB på en anden partition.

Der er heller ingen konflikter i hardwaren eller noget.

Maskinen er som følger:
AMD Athlon XP1800+
512 MB Ram
Matrox G550 (hvor der er 2 skærme på)
Msi chipset bundkort
HP PSC750 printer
1 HD
dvd drev
cd brænder
Netværkskort

Håber i kan hjælpe med at finde ud af hvad der er galt.
Avatar billede empty2 Nybegynder
03. oktober 2003 - 00:31 #1
Jeg har det samme problem med mine forældre komputer :(
Avatar billede victor-1 Nybegynder
03. oktober 2003 - 00:33 #2
Generelt om hastighed i de nye windows (NT, W2K & XP)
------------------------------------------------------
Disse windows er ikke gode til automatisk at rydde op efter sig, hverken i ram, på harddisk
eller registreringsdatabasen.

Afhængigt af hvordan man bruger (læs også: misbruger) sin pc, så vil den over nogle måneder
forekomme at blive langsommere.
Jeg har selv for nyligt været nødt til at gennemføre den store vaske tur, da det tog op til
40 sekunder for den at slette en enkelt fil! Jeg mener....... det tager normalt ca. 1 sek.

Jeg udførte følgende:

1) Tøm midlertidige internet filer

2) Tøm skraldespanden (recycle bin)

3) Purged saved files

4) Tøm også midlertidige filer i din logon profil
Det er også en rigtig god idé at rydde op i registreringsdatabasen.

5)Programmet RegCleaner (som er gratis) udfører et rigtigt godt job

6) RegCleaner kan også give dig en liste af hvad der startes automatisk på din PC. Du kan
overveje at rydde op i den liste, men gør det med forsigtighed, spørg evt. her på kandu.dk
før du fjerner noget på den liste, så du kan være mere sikker på at du ikke får fjernet
noget forkert.

7) Kør gratis programmet PageDefrag fra www.sysinternals.co.. Som kan udføre
defragmentering af den virtuelle RAM (som ligger på din HD) samt defragmentering af din
registreringsdatabase.

Den præcise sti til programmet er:
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml

8) Udfør en defragmentering af din windows harddisk, og evt. øvrige harddiske.

Herefter vil jeg nærmets garantere at din pc igen vil køre hurtigt, den subjektive oplevelse
af hastigheds forbedringen ligger mellem 25-50% hurtigere hos de folk som jeg plejer at
udføre denne operation for.

Denne Generelle opryding vil også have stor betyding for opstarts hastighed, da de filer
der er nødvendige for opstart nemt kan blive meget fragmenteret, da de ofte ændres.

/victor-1
Avatar billede victor-1 Nybegynder
03. oktober 2003 - 00:36 #3
En god side med masser af guf, til den som ikke finder sig i, at blive
"beluret" eller få virus - http://www.spywarefri.dk

http://spybot.eon.net.au/index.php?lang=en&page=download    - Renser for Spyware

http://housecall.trendmicro.com/      - online virusscan

/victor-1
Avatar billede kroger Nybegynder
03. oktober 2003 - 01:45 #4
Kender i forvejen til siderne victor, men ellers tak.

Jeg har gjort alle de ovenstående ting. Jeg har også reformateret hele maskinen, uden nogen hjælp. Den er langsom fra start.

Har bemærket at den hakker meget i lyden når der læses fra harddisken.

Jeg har lidt en ide om at harddisken er noget med problemet at gøre. Det er en 5400 rpm hd, men det burde ikke være noget problem.

Alt unødigt er blevet tømt, der er blevet kørt 700 defragmenteringer og scandisk, uden hjælp på problemet......
Avatar billede magictouch Nybegynder
03. oktober 2003 - 07:53 #5
For at være 100% sikker på at din HD ikke fejler noget, skriver du i CMD: fsutil dirty query c:
Har du tjekket ram: http://hcidesign.com/memtest/download.html
Avatar billede resten Nybegynder
03. oktober 2003 - 08:36 #6
Har du prøvet at køre en chekdisk (scandisk) ?
Avatar billede sjmaden Nybegynder
03. oktober 2003 - 08:47 #7
Flyt cd/dvd fra samme kabel som harddisken, så burde dit problem være løst. Til gengæld kan du nok ikke længere lave "on the fly" cd-copy, men det er vel til at leve med.
Avatar billede kroger Nybegynder
03. oktober 2003 - 08:58 #8
De er allerede på hver sin, d.v.s. at hd sidder på første, og dvd og brænder sidder på den anden.....
Avatar billede kop Nybegynder
03. oktober 2003 - 10:00 #9
fsutil dirty query c:  hvad er det lige denne commando gør (bare nysgerrig
Avatar billede magictouch Nybegynder
03. oktober 2003 - 10:08 #10
kop>viser nogen oplysninger-prøv den:-)
Avatar billede kop Nybegynder
03. oktober 2003 - 10:11 #11
er commandoen præcis som du har skrevet hos mig viser den bare c:drevet er ikke beskadigt
Avatar billede magictouch Nybegynder
03. oktober 2003 - 10:32 #12
Det var også meningen, hvis det var beskadiget, havde du fået det at vide, men det er en nem måde at tjekke på, hvis man har tænkt på at køre en chkdsk.

kroger> sorry for spam
Avatar billede kroger Nybegynder
05. oktober 2003 - 14:24 #13
Undskyld jeg ikke har svaret tilbage, men har været væk de sidste par dage.

Jeg prøvede cmd kommandoen, og der fik jeg c: Drevet IKKE beskadiget.

Jeg kørte også memory testen, og den viste ingen fejl.

Jeg prøvede også at downloade sisoft sandra test programmet, og det rapporterede at min vcore muligvis er for høj. Jeg kan bare ikke indstille den i biosen....Den melder "core voltage rating" som: 1.750v , aner ikke hvad den rigtig skal være....... Den meddeler Cpu voltage til 2.82v

OG nej, jeg har ikke leget med overclocking af den.
Avatar billede kop Nybegynder
05. oktober 2003 - 14:54 #14
hmmm. hvad er dit bundkort for et !!! mit er et asus og det har jeg stillet til 1,850 voltage core  det har jeg gjort i bios /måske skal du tjekke for jumper free settings på dit bundkort.
Avatar billede kop Nybegynder
05. oktober 2003 - 14:57 #15
men iøvrigt har jeg samme problem på min anden computer hvis jeg trykker windows job liste frem køre den 100 % og bruger en helv.... mmasse ram
Avatar billede kop Nybegynder
05. oktober 2003 - 15:00 #16
jeg har ændret i min ide 1 og ide 2 opsætning og det gjorde en forskel for windows sætter pr auto ide 1 til !! ide 2 !! pio for et eksempel, men de skal sættes til DMA hvis tilgængelig, både sekundær og primær.
Avatar billede kroger Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:05 #17
Alt er sat til DMA hvis muligt.

Bundkortet er et MSI K7T Turbo2 - MS-6330 ATX

Min jobliste tripper ikke, den kører på ca. 10% når der ikke sker noget og bruger ca. 170 MB ram, hvilket jo er meget normalt
Avatar billede kop Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:17 #18
det er ikke helt normalt, den skal køre på + - 1% når der ikke sker noget og ihvertfald på under 100 MB ram, prøv at skætte den til bedste ydelse i engenskaber for system og avanceret.    jeg har lige fået min anden computer til at køre perfekt igen kørte en sfc, og slog alle gendannelse tidspunkter for mine andre derv fra så det kun er c drevet der bliver overvåget .
Avatar billede kroger Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:23 #19
Jeg må indrømme at jeg mangler til d.d. at se en xp der kører med under 100MB ram, men lad nu det ligge.

Jeg har slået alle gendannelsespunkter fra, og sat den til bedste ydelse.

Det slår mig lige om det kan have nogen betydning at servicepack 1 ikke er installeret. Kan den have det?
Avatar billede kroger Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:24 #20
BTW: Hvad er en sfc?
Avatar billede kop Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:50 #21
sfc scannow Køres fra dos og tjekker ale din vigtige system filer i windows.
Når jeg mener at den køre med 100 mb ram er det i windows sifefilforbrug under windows jobliste.  Med hensyn til servis pakke 1 er jeg stærkt i tvivel. men en sfc køres på denne måde i kør skriver du cmd tryk enter skriv i dosvinduet sfc /scannow + tryk enter med din windows cd i drevet og så  køre den 15 minutter tid tid
Avatar billede kop Nybegynder
05. oktober 2003 - 19:48 #22
det kan også være du skal opdatere dig grafik driver det hjalp gevaldigt på min puter
Avatar billede victor-1 Nybegynder
10. november 2003 - 18:40 #23
Feedback
Avatar billede kroger Nybegynder
11. november 2003 - 11:55 #24
Beklager den noget manglende tilbagemelding, men har lige flyttet og tdc er mildest talt lidt langsomme til at få oprette min adsl forbindelse....

Efter at have prøvet alle forslag uden held, besluttede jeg mig for at reformatere den igen, installeret xp med SP1, nyere drivere fra matrox siden sidst, og den nyeste 4in1 driver fra via, og af en eller anden grund virker den fint nu. Ved ikke om det er fordi jeg har overset noget ved sidste forsøg eller noget.

MEn victor-1, kop og magictouch, smid et svar. Så kan i dele pointene for at komme med nogle foreslag jeg sikkert kan bruge engang, hvis der skulle ske mærkelige ting.

M.V.H.
Kroger
Avatar billede kop Nybegynder
11. november 2003 - 13:02 #25
1 svar:: og pøj pøj
Avatar billede magictouch Nybegynder
11. november 2003 - 13:49 #26
Takker:)
Avatar billede kroger Nybegynder
11. november 2003 - 14:06 #27
Hmmm, den synesåbenbart at denskulle dele det 30-30 selvomat jeg delte den 20-20. Nå men victor-1, Jeg har oprettet et spm. du bare skalsvare på. Det findes her: http://www.eksperten.dk/spm/426064
Avatar billede fromsej Praktikant
11. november 2003 - 16:35 #28
Victor-1>>Tjek lige din fine tekst øverst, især punkt 6. ;o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
11. november 2003 - 16:47 #29
Fy da da :(
Ku' du ik' bare ha' holdt det for dig selv ;o)