Avatar billede brian8 Nybegynder
02. oktober 2003 - 23:34 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

skriver NTLDR is missing når jeg starter min computer op ?

Ups jeg er kommet til at slette en fil i c:\ som jeg ikke skulle have slettet, så nu skriver den NTLDR is missing når jeg starter op. Hvordan kan jeg gå ind i skraldespanden og undo denne sletning. Jeg kan jo ikke komme ind i win-xp og gøre det :(
Avatar billede brian8 Nybegynder
02. oktober 2003 - 23:43 #1
har lige fundet ud af at det er ntldr filen som jeg har slettet :( ups
Kan jeg bare tage den fra en anden computer og ligge den over i den computer som jeg har slettet den på ?
Avatar billede ssundsdal Nybegynder
02. oktober 2003 - 23:58 #2
Prøv at se om du kan bruge nogle af disse programmer til noget :
http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=recovery&tg=dl-2001
Avatar billede tewee Nybegynder
03. oktober 2003 - 00:01 #3
Det er nok fordi du har installeret noget windows oven i den windows du har! Jeg har ikke prøvet at flytte filen, men jeg tror ikke det virker. Du bude derimod godt kunne installere windows om (uden at formatere disken) og så stadig beholde dine brugere og programmer m.m. da den kun overskriver windows filerne og ikke databaser m.m.!

- Pelle Ravn (TeWeE)
Avatar billede brian8 Nybegynder
03. oktober 2003 - 00:05 #4
men den ligger stadig i skraldespanden, men kan ikke finde skraldespanden når jeg ikke er i windows. Bare jeg kan lokalisere skraldespanden fra dosprompten så skal jeg bare finde kommandoen som kopiere den tilbage til c:\
Avatar billede squashguy Nybegynder
03. oktober 2003 - 00:41 #5
prøv at boot op fra din windows cd og lav en repair
Avatar billede brian8 Nybegynder
03. oktober 2003 - 00:50 #6
det har jeg prøvet men ved ikke hvad mit admin. password er :(
Avatar billede brian8 Nybegynder
03. oktober 2003 - 01:18 #7
ja jeg kan egentlig godt huske min password, så skal jeg bare lave en ny bootrecord. Nu laver jeg ikke noget skidt når jeg gør det gør jeg ?
Avatar billede magictouch Nybegynder
03. oktober 2003 - 07:59 #8
Ikke hvis du gør det på den måde her: http://www.hcma.dk/
Avatar billede magictouch Nybegynder
03. oktober 2003 - 08:00 #9
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. oktober 2003 - 08:37 #10
En repair bør være absolut sidste mulighed...

Du gør sådan her:
Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice.
    (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en)
    Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link nedenunder)
    Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
    For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.
2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:  Accepter det første tilbud om repair i Consolemode - log på xp-installationen - skriv "fixboot" (uden "")

Det burde være nok.
Avatar billede sjmaden Nybegynder
03. oktober 2003 - 08:38 #11
Boot fra WinXP installations-cd'en og vælg reparere. Det burde løse problemet :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. oktober 2003 - 08:43 #12
sjmaden> det løser sikkert problemet, men fixboot plejer at være nok :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. oktober 2003 - 08:43 #13
sjmaden> p.s. det ER skrevet så hvorfor skrive det igen?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2003 - 09:26 #14
Hvis du har adgang til en anden XP eller en W2K, så gør følgende:
Formater en diskette, den skal være formateret med XP elle W2K.
Kopier følgende filer over på disketten:
boot.ini
NTDETECT.COM
ntldr
Gå ind i BIOS på din maskine og sæt diskette som første boot device.
Nu skulle du kunne boote på disketten.
:-)
Avatar billede venturer Nybegynder
03. oktober 2003 - 12:43 #15
Jeg vil lige rette lidt på tpo's udemærkede svar (det er næsten rigtigt ;)

Som sagt. formater en diskette inde fra Windows 2000 eller XP.
Kopier filerne ntdetect.com og ntldr fra en maskine der kører XP (de virker IKKE hvis du bruge dem fra Windows 2000). Du kan også finde dem på XP CD'en.
Du skal som sagt også have boot.ini på disketten. I den skal der være en linie som ser sådan her ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Hvis Windows er installeret på d: skriver du 2 i stedet for 1 (begge steder).

Når du så er startet op i Windows XP kan du bare kopiere ntldr fra disketten og tilbage til dit eget c-drev.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. oktober 2003 - 12:46 #16
ja så må jeg joi hellere rette på venturer:

Hvis xp ligger på D: (partition på 1. harddisk) er det rigtigt som han skriver - men er D: en anden harddisk skal du rette boot.ini til
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

;)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2003 - 13:00 #17
Tak for alle rettelser.
jeg gik ikke dybere ind i boot.ini, da de ofte er ens, fra den ene maskine til den anden. Det mente jeg kunne vente, til der evt. var problemer. Det er jo også langt fra sikkert at brian8 vil/kan bruge mit forslag.

:-)
Avatar billede venturer Nybegynder
03. oktober 2003 - 13:12 #18
John S... Flueknepper ;)

Men vi er helt enige.
Avatar billede brian8 Nybegynder
03. oktober 2003 - 17:09 #19
john stigers: jeg prøvede med fixboot men det hjalp ikke noget. Så prøvede jeg at følge tpo´s forslag (næsten) og det virkede :).  Jeg kopierede ikke boot.int men kun NTDETECT.COM og ntldr som jeg tog fra min stationærer computer og kopierede ned på computeren hvor jeg havde slettet dem og pling så virkede det hele igen:)
Avatar billede brian8 Nybegynder
03. oktober 2003 - 17:10 #20
skriv lige et svar tpo, så du kan få de points som du fortjener :)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2003 - 18:04 #21
:-)