Avatar billede thda Nybegynder
02. oktober 2003 - 23:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp! Nogen der har en defekt IBM 120GXP harddisk? (Findeløn!)

Jeg er i den MEGET uheldige situation, at min 80Gb IBM 120GXP harddisk (model: IC35l080AVVA07-0) lige er bræds sammen...
eller mere præcist: elektronikken der styrer motoren i disken er brændt af, som følge af overophedning (jeg HADER IBM diske)... selve dataskiverne er (tror jeg) ikke beskadigede.

Mit spørgsmål er nu:
Er der tilfældigvis en af jer der ved hvor jeg kan få fat i en defekt disk af samme type (ikke nødvendigvis samme størrelse)?
Eneste krav er at elektronikken virker.

****** BEMÆRK:  Der er PENGE at tjene her! ******

Da der er nogle RET vigtige data på den disk, er jeg villig til at betale en findeløn til den, der eventuelt skaffer en harddisk af samme type, eller bare printkortet fra en. Det præcise beløb er noget vi lige må forhandle om, men jeg er ret overbevist om at vi kan finde en løsning :D

Udover findelønnen, er der også 3000 point til den der skaffer en disk eller et printkort :D
Avatar billede popsy Novice
02. oktober 2003 - 23:20 #1
200 points er max, og så må der ikke blandes penge ind i det, sorry but the rules u know :)
Avatar billede thda Nybegynder
02. oktober 2003 - 23:25 #2
ok, så trækker jeg de tilbud tilbage..........
øhmmm... min e-mail er i øvrigt eksperten@thda.dk  ;)
Avatar billede lassebm Nybegynder
03. oktober 2003 - 08:54 #3
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374588045

Den er faktisk lige her. Så må du bare kontakte en forhandler. :)
Avatar billede thda Nybegynder
03. oktober 2003 - 15:19 #4
jeg håbede jo at nogen havde en defekt disk, da jeg ikke er meget for at betale en masse penge for en ny disk... som måske brænder af når jeg flytter elektronikken over på den anden disk... jeg kunne jo ikke være sikker på at motoren ikke var årsagen til at elektronikken døde...

men... nu er det faktisk lykkedes mig at få liv i den defekte disk :D

Løsningen er, at man monterer et Pletier-element + cpu-køler på den IC'er der bliver for varm... så nedkøler man den til omkring 3 grader C, hvorefter man starter disken... så længe temperaturen ikke kommer over 5C, virker disken (temperaturen skal være lavere mens disken starter, da motoren bruger væsentligt mere strøm når den starter - den dør efter et par sekunder hvis den startes ved 5C)
og så håber man ellers bare at kondensvandet ikke gør alt for meget skade...

Jeg ved ikke om ovenstående vil virke på andre diske, men det kan da være værd at prøve hvis man har en død harddisk... jeg fik da reddet 65Gb MEGET vigtige data :D