Avatar billede saison Nybegynder
02. oktober 2003 - 16:40 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Formatering af ét drev

Jeg har en bærbar computer, hvor disken er delt op i to drev. På det ene drev ligger windows og ikke andet. På det andet ligger en masse vigtige opgaver, der ikke må forsvinde.

Jeg har kommet til at ændre nogle ting i windows og slette enkelte filer og det er gået rigtig meget i kage. Så er det jeg ville spørge om jeg kan formatere c: drevet, hvorpå windows ligger, uden at ødelægge noget på d: drevet?

I så fald, hvordan er fremgangsmåden til formatering så?? Når jeg har formateret kan jeg vel ikke bruge cd-drev til inst. af windows osv? Hvordan gør jeg?
Avatar billede stry Nybegynder
02. oktober 2003 - 16:46 #1
indsæt din winXP CD og kør en ny installation på samme drev, så formaterer den under installationen.
Avatar billede donleavy Nybegynder
02. oktober 2003 - 16:46 #2
Du kan godt formatere C: uden at der sker noget med D:
Hvis du har den originale WindowsXP-CD, booter den jo fra CD-drevet, så det skulle ikke være noget problem. Hvis ikke du har en WindowsXP-CD, der booter, kan du vist nok hente nogle boot-disketter fra Microsoft. (men det fylder i nærheden af 13 disketter) Sæt din BIOS op til at boote fra CD-drevet og se, om WindowsXP-CDen booter.
Alternativt kunne du jo installere WindowsXP oven på den gamle udgave og se, om det hjælper på dine problemer...
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
02. oktober 2003 - 16:48 #3
der er noget guide her som duksn brug

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#Formatering
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
02. oktober 2003 - 16:48 #4
duksn= du kan
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2003 - 16:53 #5
Hvilken Windwos kører du med ??

Hvad kører de to partitioner ??? NTFS, FAT eller FAT32 ?
Avatar billede saison Nybegynder
02. oktober 2003 - 17:05 #6
Det gik først rigtig galt, så jeg ikke kan komme på internettet (sidder ved en af vores andre pc'ere nu) igår, efter jeg havde læst mine mails, så jeg har måske fået en virus, derfor vil jeg gerne formatere hele c: drevet..

Kan jeg godt sætte BIOS til at boote i cd-drevet??
Avatar billede saison Nybegynder
02. oktober 2003 - 17:05 #7
Hvordan kommer jeg ind i BIOS?
Avatar billede saison Nybegynder
02. oktober 2003 - 17:06 #8
... læser lige guiden, der står vidst meget nyttigt stof. Havde ikke set linket...
Avatar billede arlet Juniormester
02. oktober 2003 - 17:17 #9
Hvis du har fået en virus, kan vi godt redde den uden format c..
Avatar billede haverslev Novice
02. oktober 2003 - 17:27 #10
Rolig nu, du vil kun formatere pga. du har slettet og ændret i windows ikke??
Du kan nøjes med at køre en systemgendannelse.
Sæt den nogle dage tilbage, til før du fik problemerene.
Klik start > Programmer > tilbehør > systemværktøjer > systemgendannelse.
Du kan tillige gøre det i fejlsikret tilstand, hvis der er probs. med at starte pc`en.  Start pc og tryk på F( under opstart.
Avatar billede haverslev Novice
02. oktober 2003 - 17:28 #11
Det skal være F8, sorry
Avatar billede sjmaden Nybegynder
02. oktober 2003 - 18:13 #12
Hvis du kører NTFS med kryptering, så HUSK lige at lave en diskette til gendannelse af password mv., ellers får du ALDRIG fat på dine filer mere.
Hvis ikke kan du sagtens formaterer, men jeg ville nu lige prøve haverslev's forslag først. Hvis du har en antivirus, ville det også være en godt ide at køre den også. De fleste antivirus-cd'er kan boote og scanne fra cd'en.
Avatar billede saison Nybegynder
17. november 2003 - 18:14 #13
Jeg vil gerne formatere...

Hvad er NTFS kryptering?? Jeg har omdannet mit drev fra FAT32 til NTFS, men jeg har ingen passwords...

(undskyld det sene svar)
Avatar billede sjmaden Nybegynder
17. november 2003 - 20:18 #14
Kryptering er en slags komprimering, hvor data bliver "blandet" godt rundt, således at det er umuligt at læse, medmindre man har dekrypterings-nøglen.
Men da du ikke ved hvad det er, har du nok helelr ikke brugt det.
Du kan starte installationen fra din WinXP cd, her kan du vælge at slette din nuværende WinXP partition (C:) og derefter oprette en ny. Det vil IKKE ødelægge dit D: