Avatar billede klavil Seniormester
02. oktober 2003 - 15:41 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Asus P4P Deluxe

Jeg har lige købt et Asus P4P Deluxe med fsb 800, samt en 2,6 Ghz fsb 800 processsor. Ellers har jeg 2*256PC2100, samt GF4 Ti4200.
På dette nydelige bundkort er der auto OC fra 10 - 30%. Jeg har prøvet det og komme kun til 20%.
Problemet ligge i, at jeg ikke helt forstår hvad der sker når den ikke kan komme længere. Hvis eksempelvis den ikke kan klare OC, således at man ikke kan komme ind i XP, hvad gør man så. Skal man altid kunne resette Bios hvis man har OC den for meget, således at man kan komme tilbage til default indstillingerne.
Håber på en kanont svar, da jeg er ren nybegynder med OC.
Hilsen Klaus
Avatar billede chalde Seniormester
02. oktober 2003 - 15:45 #1
Du resetter bare bios, så vender indstilligerne tilbage til standard.
Ang at den ikke kan clockes mere, kan være dine ram der begrænser det.
Avatar billede klavil Seniormester
02. oktober 2003 - 16:00 #2
tak for svaret men... Hvis nu at det ikke fungerer med at resette bios ( går udfra at du mener 3V batteriet og jumperen). Hvis den ikke vil resette, kan det evt skyldes at den nyeste bios ikke er hentet. Jeg ved at deete MB kan køre hårdt og det er kortet der har slået fra en gang uden held med at fange den igen...
Avatar billede chalde Seniormester
02. oktober 2003 - 16:06 #3
Virker det med batteri eller jumper ikke?
Avatar billede klavil Seniormester
02. oktober 2003 - 16:22 #4
Hej igen. Hele historien. Jeg købte asus kortet da jeg havde læst en masse test om hvor godt det var til OC. Jeg hentede den nyeste bios og gik igang med at OC. Først 10, så 20% og tilsidst 30%. Ved 30 døede den og jeg resettede bios og fik liv i den. Jeg prøvede med PC2700 Samsung ram som skulle kunne køre som PC3200. Jeg satte fsbén til standart 200 Mhz og rammene til 400Mhz og det kørte ok. Derefter prøvede jeg at sætte fsbén op og havnede tilsidst på 230, hvorefter pcén døede. jeg resettede igen, men uden held. Prøvede op til flere gange. Jeg har ingen anelse om hvad der er sket, men liv var der ingenting af. Det viste sig at der var fejl på bundkortet og har fået et nyt, men jeg tør sku ikke prøve igen, da jeg er bange for at lave samme fejl igen. Har du nogen ide om hvad der kan være sket.
Avatar billede chalde Seniormester
02. oktober 2003 - 16:44 #5
Du kunne have været uheldig at det har været dårligt fabrikeret (sker tit) og kortet kunne så ikke holde til at blive overclocket. Nogle printbaner eller andet kunne have gået sig en tur.
Avatar billede klavil Seniormester
02. oktober 2003 - 18:39 #6
Hvis nu man OC og man ved at bundkortet og CPU kan følge med, men man er i tvivl om rammene, og til sidst så dør pcén. Er det rammene der går ned normalt eller kan de beskadige bundkortet og andre dele. I mit tilfælde er bundkortet målt til 283 Mhz fsb og CPUén OC til en 3,5 Ghz. Hvordan kan mit kort så dø ved en fsb på 230 Mhz og man kan ikke vække det til live.
Avatar billede wiruk Nybegynder
03. oktober 2003 - 09:45 #7
Jeg har samme bundkort og prøvet stort set det samme.

normalt vil et asus bundkort man clocker for meget, gå tilbage til standard settings og ind i bios ved blot at slukke og tænde maskinen et par gange.

men... det gør P4P800 ikke! ihvertfald ikke ved ram fejl.
så træk strømkablet ud, pil bios batteriet ud, reset bios lad den stå sådan et minut. sæt jumperen tilbage, sæt batteriet i, sæt strømkablet i. tænd skidtet og ½ sekund efter du tænder holder du insert tasten nede bare gør dette indtil bios viser sig igen, fra 10-30 sekunder.

så kan du rette skidtet igen.
Avatar billede klavil Seniormester
03. oktober 2003 - 10:08 #8
Hej igen Wiruk.
Jeg har prøvet det. Hvad har insert-knappen som funktion. Min skærm stod bare og ventede på signal uden at noget skete. Kan reset funktionen ligge i nyeste version af Bios.
Avatar billede wiruk Nybegynder
03. oktober 2003 - 13:00 #9
jeg mener ikke det har noget med bios versionen at gøre, da jeg har testet det på både et P4C800 deluxe med opdateret bios og mit eget P4P800 hvor bios ikke er opdateret.

jeg kan desværre ikke huske hvor jeg læste det om "insert" funktionen men det skulle være en asus funktion som kan kaldes før bios startes. og laver en slags fejlsikret bios tilgang hvor du stadig kan se de forkerte indstillinger.

en anden mulighed er at tage 1 eller 2 helt andre ram moduler og isætte da det i de fleste tilfælde vil få asus bundkortet til at nulstille indstillinger for rammene, men ellers prøv lige det andet igen, jeg har skullet forsøge det 2 gange en gang imellem, og husk insert så snart du trykker på tænd knappen.
Avatar billede klavil Seniormester
03. oktober 2003 - 13:47 #10
Ok det skal jeg huske, men jeg er blevet lidt nervøs for at OC, da det nu er gået galt 2 gange uden at jeg kan få fat i pcén igen. Hvilke ram vil du anbefale til til Asus P4P deluxe kortet. Kan jeg roligt OC 30% med en P4 2,6 800 fsb. Skal jeg låse mine Pc2100 ram og Ti 4200 grafikkort når jeg kører 30%. Og hvordan låser jeg dem fast.
Avatar billede wiruk Nybegynder
08. oktober 2003 - 12:08 #11
OC er spændende fordi det kan gå galt :)

jeg vil nok anbefale samsung PC3200, men bruger selv 2 stænger billige corsair value 3200 ram. som egentlig kører ok.

Køber du nye PC3200 ram, ville et mådeholdent OC nok være at sætte ram til 320MHz og sætte FSB til 245-250mhz.
CPU ville ved 250 køre 2,6*1,25 = 3250mhz
Ram ville ved 250 køre 320*1,25 = 400mhz

det skulle vel ikke give problemer?
jeg har en 2400 jeg kører med samme indstillinger og det virker jo fint.
Avatar billede chalde Seniormester
08. oktober 2003 - 13:08 #12
Lad være med at købe samsungs pc3200 http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=1691
Avatar billede chalde Seniormester
08. oktober 2003 - 13:09 #13
Fra samsung pc3200 testen:
Positivt:

• Prisen

Negativt:

• Opfylder ikke hvad de er rated til.
• Ydelse
• Stabilitet
Avatar billede klavil Seniormester
08. oktober 2003 - 15:29 #14
Læs på edbpriser. Der er folk der har haft dem over 400Mhz og virker det ikke underligt at man laver verdens hurtigste ram, iform af deres PC2700 og så bagefter lave lort i den. Testen er dog også fra maj måned og rammene kan jo være rettet. På shg skriver de intet om problemet med 400Mhz.
Avatar billede chalde Seniormester
08. oktober 2003 - 18:10 #15
klavil -> Har selv de ram, og de er meget ustabile.
Avatar billede klavil Seniormester
08. oktober 2003 - 22:43 #16
Chalde er det ved OC vi snakker om at de er ustabile. Hvornår købte du dine