Avatar billede kego2 Nybegynder
02. oktober 2003 - 13:27 Der er 13 kommentarer og
4 løsninger

Opsætning af kabler på hus

Hej,
Jeg har besluttet mig for at give afkald på min fritid og vil trække netværk og antennekabler i fire planer i mit hus, så de fleste rum kan komme til at nyde godt af netværket. Jeg er kommet frem til, at det letteste nok er, at trække kablerne uden på huset med udgangspunkt i en switch på loftet og tilgå værelserne fra ydermuren.

Mit spørgsmål er ret åbent:
Hvad bør jeg især være opmærksom på? Skal kablerne være isoleret, hvilke 'bakker' kan foreslås til at bære kablerne uden på muren, bør jeg smide andre kabler med i samme ombæring, kan jeg med fordel bruge små hubs undervejs og andre tips? :o)

De bedste hilsner
Kristian

ps. jeg har overvejet wifi, men er kommet fra det, da jeg synes, at der er for mange problemer med hastigheden og stabiliteten. Desuden er der mange 'forhindringer' i form af mure, gulve osv.
Avatar billede nmh Nybegynder
02. oktober 2003 - 13:53 #1
Hubs: Der er ikke nogen grund til at bruge hubs. Hvis der på en af etagerne er brug for særligt mange stik, kan du anbringe en switch, der,hvis du vil undgå at skulle have for mange kabler først op til loftet. men det bedste er at samle det hele i et stort krydsfelt på loftet.
Kabelbakker: jeg ved ikke så meget om kablernes påvirkelighed over for lys, men fugt er det ikke nogenproblemer med. Jeg ville lægge nogle standard kablebakker uden på huset, og det gør det jo også nemt at holde styre på de mange kabler.
Isolering: kableren er jo isolerede, og når de ligger i en kablebakke er der ingen problemer.
Smid hellere nogle ekstra kabler med. Antennekabler. Og evt installationkable til 230V. I fremtiden kan det komme på tale at styre forskellige maskiner fra et centralt sted.
jeg kender f.eks. en, der nu samler alle sine 230V kabler til stik m.m.og kaver et stort krydsfelt, hvorfra han vil styre alt i sit hus.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
02. oktober 2003 - 14:33 #2
har selv lavet noget lignende.
krydsfelt på 1. sal, hvor kablerne går ud af huset og hænger delvist mellem tagspærrene og på muren og så ind igen i de enkelte rum.
Jeg har brugt "rigtigt" installations kabel, som for det første er enkelt/hård leder, men som også har en noget stærkere yderisolering.
Jeg har ikke benyttet kabelbakker eller noget, bortset fra enkelte steder indendørs.

jeg købte alt jeg skulle bruge her: www.elbutik.dk
Avatar billede bjuhl Nybegynder
02. oktober 2003 - 14:38 #3
Der fås netkabel til udendørs brug. Nok lidt dyrere!
Avatar billede kenp Novice
02. oktober 2003 - 15:49 #4
tjaaa jeg ville nu hellere gå i gang med at fræse de hele ind i væggene også ligge det i rør derinde, så det ikke skal på ydersiden af huset (da det ligner l*** efter min mening) det er sådan jeg har gjort i mit hus, også har jeg kobineret det med wifi, så de bærbar er koblet op trådløst og de stationær er med ledning.
Avatar billede nmh Nybegynder
02. oktober 2003 - 15:57 #5
så smider jeg da også et svar.
Avatar billede phillips82 Nybegynder
02. oktober 2003 - 15:58 #6
Angåened trødlåst netværk, hvorfor køber du ikke bare en router, og 4 accesspoints? (et til hver etage) - så får du ikke problemer med rækkeviden!
Avatar billede kego2 Nybegynder
02. oktober 2003 - 16:12 #7
Tak for alle svarene indtil nu :)

nmh: Tak for dit fyldige svar. Min hub-ide opstod fordi, jeg har fået ind i hovedet, at man kan få små hubs, der ikke kræver strøm - disse lød ideele til mit projekt men er muligvis ikke muligt(?). Kender du et sted, hvor man kan se/købe disse "standard" kabelbakker eller snakker du om dem, man også bruger indendørs?

kenp: Jeg har fræset de ledninger ind i mine vægge, som jeg magter. Det ville være for krævende. Ville meget gerne ha' dem i væggen, men er simpelthen ikke realistisk som huset er. Vil prøve at udnytte sokkelkanten og tagrenderne, så det ikke bliver så synligt.

phillips82: Det bliver en dyr løsning og selv med et accesspoint på hver etage, vil jeg være bange for, at hastigheden vil irritere mig - men har skam overvejet det mange gange :)
Avatar billede xyborx Nybegynder
02. oktober 2003 - 16:16 #8
Lige en ting: At smide 230V kabler sammen med netværket kan godt give en del tab, afhængigt af hvor langt man gør det. Et par meter sker der ikke det store ved, men at gøre det til vane at lægge stærkstrøm sammen med følsom svagstrøm, kan godt være problematisk :)
Avatar billede nmh Nybegynder
02. oktober 2003 - 16:20 #9
Jeg tror jeg ville bruge en type til indendørsbrug. De findes givetvis noget specielt til udendørs brug, men det vil være for dyrt, og bakkerne behøver ikke at være vandtætte. Den måde delukker på er god nok. Jeg ville høre hos et byggemarked eller tale pænt med en elinstallatør.
Tynde nedløbsrør kunne man også overveje, men det vil nok blive for grimt (men de er billige).
Hubs, der ikke kræver strøm: Det duer ikke i et ordentligt 100Mbit netværk. Køb billeige switche. Du kan evt slukke for dem, når du ikke bruger dem, men strømforbruge er minimalt.
Avatar billede nmh Nybegynder
02. oktober 2003 - 16:22 #10
xyborx>> Du har ret hvis det er i et industrielt miljø, men i en villa, vil det være OK, med mindre der er helt specielle forhold.
Avatar billede xyborx Nybegynder
02. oktober 2003 - 16:24 #11
nmh>> Det kan du måske nok have ret i. Det er bare hvad vi får at vide konstant på skolen :D (datafagtekniker)
Avatar billede akl_gr Nybegynder
02. oktober 2003 - 22:19 #12
nmh> Som tidligere elektriker og nuværende elinstallatørstuderende, kan jeg fortælle dig at det slet ikke er tilladt at lægge dem lige op af hinanden. Desuden skal kego2 ikke bruge nogen kabelbakker, men derimod kabelkanal. Disse kan fåes med skillespor så man kan holde netværks-/antennekabel adskilt fra stærkstrømskabel, som så iøvrigt skal trækkes af aut. installatør.
Avatar billede akl_gr Nybegynder
02. oktober 2003 - 22:23 #13
som en lille rettelse kan jeg sige at netværkskablerne godt må ligge sammen med stærkstrømmen, men så er det faktisk at betragte som indgreb i den faste installation, bare at åbne låget på kabelkanalen. og det er som bekendt kun en aut. installatør der må gøre det. Og xyborx har ret i at det generelt ikke er den bedste ide at gøre det. Problemet er større jo større strøm der løber i stærkstrømskablet.
Avatar billede nmh Nybegynder
02. oktober 2003 - 22:29 #14
akl_qr>> Heldigvis er der ikke noget der forbyder, at man lægger kabler rundt omkring i sit hus, så længe man ikke forbinder dem til lysnettet. Det kan man måske engang få brug for, og her vil det ikke være et problem at få en autoriseret elektrikker til at foretage det fornødne. Han vil jo hurtigt kunne se, om tingene er lavet forsvarligt.
Avatar billede kego2 Nybegynder
07. oktober 2003 - 15:20 #15
Tak for alle svarene - jeg har fordelt pointene efter bedste evne. Jeg er i øjeblikket igang med at planlægge projektet og vil ikke afvise, at jeg vender tilbage med mere konkrete spg. senere :)
Avatar billede nmh Nybegynder
07. oktober 2003 - 15:36 #16
du er velkommen. Takker for point.
Avatar billede akl_gr Nybegynder
08. oktober 2003 - 08:18 #17
Takker