Avatar billede bronz Nybegynder
02. oktober 2003 - 10:53 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

kan jeg oc min comp?

jeg har en Barton +2500 på et Asus A7N8X DeLuxe /GD ATX og 1024 pc2700 RAM.
Ved ikke om jeg har mulighed for at oc min comp...?
er min ram hurtige nok?
hvis de er.... hvad vil jeg kunne forvente at opnå?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2003 - 10:56 #1
Din RAM behøver ikke være "hurtig nok". Dit bundkort understøtter frit valg af multiplier, så det er bare at komme i gang med at hæve den. Med god køling (?) kan de fleste få en Barton op på 2400-2500Mhz, men der er som sædvanligt ingen garantier.
Avatar billede bronz Nybegynder
02. oktober 2003 - 11:02 #2
lyder godt....
kan ik lige huske hvad min køler hedder...
men kan huske den skulle kunne klare på til +3200
og den er på nuværendetidspunkt ikke særlig var....kan du ik lige huske
hvad den ligger på!
det jeg lige hjem og lege lidt med så :D
Avatar billede bronz Nybegynder
02. oktober 2003 - 11:03 #3
agh..... den er ikke særlig varm..... kan ik lige huske hvad den ligger på!!
even!!
Avatar billede chalde Seniormester
02. oktober 2003 - 11:03 #4
Så skal der altså en rimelig voldsom køler på. For så snakker vi et overclock på en 6-700mhz.

bronz -> Prøv og hæv fsb med ca 5mhz ad gangen, og bagefter test med 3dmark, pcmark (www.futuremar.com) og et ramtest (http://www.webguider.dk/VisArtikel.aspx?id=130) program hver gang du har hævet fsb.
Men gå forsigtigt frem, og husk at tjekke temperatur.
Husk at nforce2 bundkort ikke er særligt gode til at køre ram og fsb asynkront, så det bedste er at få rammene til at følge med, ellers får du dårlig ramydelse.

Hvad du kan forvente at opnå, afhænger af køling og ramkvalitet.
Avatar billede chalde Seniormester
02. oktober 2003 - 11:04 #5
Avatar billede bronz Nybegynder
02. oktober 2003 - 11:08 #6
okay.... det må jeg lige prøve!!
men kan ik lige huske hvad min køler hedder.....
det er samsung!
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494827911
Avatar billede chalde Seniormester
02. oktober 2003 - 11:10 #7
samsungs pc2700 er (modsat deres pc3200 ram) ualmindeligt gode til at overclocke på.
Men hvis du vil have din cpu så højt op som woot siger, skal du nok ud og ofre en del penge på en ny køler. Evt en thermalrigth slk-heatksink med en stor blæser, eller vandkøling.
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2003 - 11:11 #8
chalde:  "bronz -> Prøv og hæv fsb med ca 5mhz ad gangen "

Hvor langt tror du han når når han har PC2700 RAM (hint:166Mhz) og Bartons standard FSB er 166Mhz ?.

chalde:  "Husk at nforce2 bundkort ikke er særligt gode til at køre ram og fsb asynkront, så det bedste er at få rammene til at følge med, ellers får du dårlig ramydelse."

Det er korrekt at Nforce2 ikke giver nogen gevinst ved at køre FSB og RAM asynkront, derfor er det da hul i hovedet at foreslå at han skal hæve FSB, når han nu har PC2700RAM. Det eneste rigtige at gøre med den RAM er at køre RAM og FSB synkront på 166 og så hæve multiplier.
Avatar billede bronz Nybegynder
02. oktober 2003 - 11:12 #9
okay....
tror ik jeg vil oc den så meget.... gider ikke ud og købe en ny køler!

nå men jeg siger mange tak for hjælpen!
MVH BronZ
Avatar billede chalde Seniormester
02. oktober 2003 - 11:16 #10
w00t -> "Using full timing we could only reach 183Mhz stable with both of these sticks. Lowering the timing helped us to go all the way up to 205Mhz"
http://www.pureoc.com/samsungpc2700_2.asp
Som sagt er samsungs pc2700 ram gode at overclocke på. Og hvis han skal nå "dine" 2400-2500 med ren multiplier, så tror jeg sq ikke den går.
Jeg vil skyde på at han kunne nå 180mhz fsb med de ram, og hvis han leger lidt med timings, så endnu højere.
Avatar billede bronz Nybegynder
02. oktober 2003 - 11:19 #11
okay, det prøver jeg.

mange tak for hjælpen endnu en gang :)
Avatar billede chalde Seniormester
02. oktober 2003 - 11:21 #12
w00t -> lidt mere: http://www.3dvelocity.com/reviews/samsung/DDR333_4.htm
Her når de 187mhz agressive, 202mhz lowest.
"It's little wonder therefore that many users are reporting huge overclocks with Samsung's PC2700"
Så inden du begynder at snakke om at det ikke kan lade sig gøre, så undersøg det lige.

bronz -> Prøv at sætte rammene til at være synkrone med fsb, og sæt dem til aggresive. Hæv derefter fsb 5-10mhz, genstart, og tjek temperatur. Hvis den ligger fint (under 60-65 grader) så test med programmerne fra futuremark og ramtestprogrammet.
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2003 - 11:26 #13
Du glemte lige "We only bothered to bench using 183Mhz since the extra bandwidth doesn't help much when you sacrify latency. ". Med andre kan det ikke betale sig at hæve FSB på bekostning af dårligere timings.

Hans RAM er i forvejen tæt på at være maxet ud, så er der kun multiplieren tilbage. Så længe CPU temperaturen ikke er over 60° er det ikke kritisk.
Avatar billede chalde Seniormester
02. oktober 2003 - 11:28 #14
w00t -> 187mhz det andet sted. Afhænger af bundkort. Har set andre nå højere resultater.
Men det vil da være direkte tåbeligt kun at gå efter multiplier, når man kan presse rammene op over 180mhz.
Avatar billede chalde Seniormester
02. oktober 2003 - 11:36 #15
w00t -> http://www.ocprices.com/index.php?rev_id=30&page=8&action=reviews
samsung pc2700@200mhz cas2 turbo volt 2.8
Og lad være med at sig, at multiplier clocking er bedre end fsb i dette tilfælde. Det bedste ville være en blanding af begge.

bronz -> Havde lige glemt, at hvis du får fejl tidligt i overclock stadiet, så hæv vcore og dimmcore en smule.
Avatar billede bronz Nybegynder
02. oktober 2003 - 11:40 #16
jeg prøver om jeg kan finde ud af det...:p
Avatar billede bronz Nybegynder
02. oktober 2003 - 21:26 #17
min køler er en Thermaltake TR2-M3(+3400)