Avatar billede paile Nybegynder
02. oktober 2003 - 01:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Excel - Regnestykke?

Hejse alle sammen!
Jeg har lavet lidt hovedregning her:
http://212.10.50.25/regneark.htm
Men vil gerne have Excel til at gøre det automatisk.
Det skal senere udvides til en ny forretning!
Problemet er:
Hvis jeg f.eks køber 5 rugbrød og der er tilbud på 2 for 15 kr.
1 rugbrød koster 10 kr.
Det bliver så 40 kr.

Hvis jeg så vælger at købe 4 rugbrød koster det så kun 30 kr, 3 rugbrød 25 osv.

Hvordan får jeg Excel til at regne det ud automatisk?

Jeg skal videre kunne ændre rabatten, så jeg måske sælger 3 for 20, så 5 rugbrød koster 40 kr.

Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe, for min 10. udvidet er åbenbart ikke god nok.

Med venlig hilsen Palle.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. oktober 2003 - 08:39 #1
Hej Palle. Jeg har en løsning til dig.

I B2 skriver du 1
I D2 skriver du prisen på 1 styk af varen her 10 kr (altså skriver du 10)
I B3 skriver du det antal der skal til for at opnå rabat (her er det 2 styk)
I D3 skriver du prisen på tilbudet (her er det 15)
I B5 har jeg variablen der bestemmer hvor mange rugbrød jeg køber.

I mit regneark, som jeg kan tilsende dig har jeg et par mellemregninger, dem springer vi over her.

I B10 har jeg så prisen, den udregner jeg sådan:
=(MOD(B5;B3)*D2)+((B5-B6)/B3*D3)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. oktober 2003 - 08:39 #2
Jeg kikker forbi senere i dag!
Avatar billede paile Nybegynder
02. oktober 2003 - 15:49 #3
Hej James!
Øhh .. Jeg kan følge dig, til du begynder at bruge formlen MOD .. Hvad vil du med den?
Men ellers vil jeg da gerne, hvis du vil prøve at sende et eksempel :)
Mvh Palle.
Avatar billede paile Nybegynder
02. oktober 2003 - 15:54 #4
Og desuden retunere den #NAVN?

Palle
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. oktober 2003 - 17:04 #5
Jeg laver lige eksemplet igen, for nu er jeg hjemme, hvor skal jeg sende filen hen?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. oktober 2003 - 17:10 #6
Hvilken version af excel bruger du?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. oktober 2003 - 17:21 #7
Modulus tager det ene tal og ser hvor mange hele gange det går op i det andet!
Man kan også lave det ved at sige "Round(Indkøbt antal/Rabat antal)" Vel at mærke hvis round er sat til at afrunde til et heltal og til at runde ned!

Jeg har ikke excel hjemme, så jeg kan kun prøve at lave den, jeg kan ikke garantere at det virker da jeg bruger OpenOffice!
Avatar billede paile Nybegynder
02. oktober 2003 - 17:53 #8
Hejsa!
Du kan sende det til webmaster_paile@mail1.stofanet.dk
Jeg bruger office2000, og er det ikke lige den samme version du bruger, kan du lave eksemblet her: http://paile.dk/excel.xls , gemme det og sende det til mig ;O)
Mvh Palle.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. oktober 2003 - 18:29 #9
Dansk eller engelsk excel?
Avatar billede paile Nybegynder
02. oktober 2003 - 18:50 #10
Dansk
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. oktober 2003 - 19:11 #11
Mod (modulus) findes ikke i den danske. Der er en løsning på vej til dig.
Avatar billede paile Nybegynder
02. oktober 2003 - 21:28 #12
Tak !! :D