Avatar billede dnw Nybegynder
01. oktober 2003 - 23:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Nightvision/FSAA Slowndown / Mouse-Lag - Raven-Shield.

Jeg har haft en del problemer med lav FPS og "Mouse-Lag" i Raven-Shield. Det er ikke ligefrem et akut problem, men det har været en last lige siden jeg købte spillet.

Når alt er sat på default inde under properties for mit grafikkort, så kan jeg med lethed vedligeholde en fast FPS på 50-60 stykker inde i spillet, uanset om jeg er udsat for røg eller ej. Problemet er så bare, at når alt er sat på default så er jeg konstant udsat for "Mouse-Lag", bedre kendt som "Nightvision/FSAA Slowdown". Jeg ved ikke om de fleste af jer er bekendt med fænomenet eller ej, men det kan bedst beskrives som, at musen er for langsom om, at reagere, når jeg bevæger den.

Dette blev imidlertidigt løst ved at slå "Wait for Vertical Sync" fra inde under Direct3D, som følge af dette, så stiger min FPS drastisk, men falder helt i bund når jeg er udsat for røg eller gas og grafikken er heller ikke nær så pæn som før. Ved at slå Vertical Sync fra, så forsvinder min "Mouse-Lag", men må dermed nøjes med den dårlige grafik og ringe FPS når jeg er udsat for røg eller lignende.

Jeg har også prøvet at sætte ReduceMouseLag til True inde i .ini-filen uden held. Men efter at PB er begyndt at understøtte RvS er al redigering af .ini-file blevet strengt forbudt, så det er der ikke tale om. Jeg har sat alt på høj detalje, på nær Smoke Grenade Detail, som jeg har sat på lav og min skærmopløsning er 1280x1024 inde i spillet.

Eventuelle råd og forslag til, hvordan jeg kan få løst mit problem, er mere end velkomne! Og nej, det er IKKE fordi min CPU bliver for varm! Jeg har også været inde på div. fora på den officielle Raven-Shield hjemmeside og hos The Platoon, men der var desværre ingen hjælp at hente.

ASUS P4C800 Deluxe (08.00.09)
Intel P4-C 2.80GHz
ATI Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB (ATI Catalyst 3.7)
2 x PC3500 Kingston HyperX 256MB CL2
Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB Fluid
Creative Audigy Player

Lian Li PC-65B
Antec TrueBlue 480W TRUEPower
Iiyama Vision Master Pro 455 19" (1800x1440@64Hz)
Logitech SoundMan Z-560 4.1 THX
Logitech MX500 (MouseWare 9.76)
Logitech Internet Navigator SE
Logitech QuickCam Pro 4000
Plantronics Audio 90 Analog Headset
fUnc sUrface 1030

Windows XP Pro SP1
DirectX 9.0b
Avatar billede dashhi Nybegynder
02. oktober 2003 - 11:47 #1
hmm.. har engang haft samme problem.. godt nok i counter-strike... mit problem den gang var at jeg kørte directX skiftede over til openGL og problemet var løst..

nu er det godt nok lang tid siden jeg har spillet R6 (ellers fedt spil) så kan man skifte til openGL ?

men ellers geninstallere spillet..

håber det kan hjælpe dig ! for det er nu et fedt spil!
Avatar billede dnw Nybegynder
02. oktober 2003 - 13:52 #2
Jeg tror ikke at man kan skifte til OpenGL inde i spillet, i hvert fald ikke hvad jeg ved af. Jeg har også prøvet at geninstallere spillet utallige gange uden det hjalp på det, det samme gælder for Windows XP.
Avatar billede namx Nybegynder
03. oktober 2003 - 10:49 #3
ja problemer er svært har du prøvet med auto instillinger for grafikkortet .....under direct 3d prøv at sætte det til "program fortrukket"
jeg har osse set dit ? på shapires forum...
Avatar billede dnw Nybegynder
04. oktober 2003 - 02:04 #4
Jeg har posted næste alle tænkelige steder, men der er desværre ikke så meget hælp at hente hos Sapphire. Ja, jeg har også prøvet at sætte alt på default og med "Application Prefference", som det hedder på engelsk...
Avatar billede namx Nybegynder
05. oktober 2003 - 10:54 #5
har du prøvet at tvinge den til at bruge FSAA "max quality settings" ?
Avatar billede dnw Nybegynder
05. oktober 2003 - 13:55 #6
Der er sådan en slider under Direct3D fanebladet hvor jeg har sat den helt ud til højre, så den står på "Optimal Quality".

Det tvinger Anti-Aliasing til 4X (Quality) og Anisotropic Filtering på 16X (Quality), men min mouse-lag er der stadigvæk.
Avatar billede dnw Nybegynder
05. oktober 2003 - 13:56 #7
Okay, efter en del research er jeg nået frem til følgende omrking vertical sync:

Hvis man har slået vertical sync til, så vil ens FPS aldrig kunne overstige ens skærmfrekvens. Altså, hvis min skærmfrekvens f. eks. ligger på 75 Hertz, så vil ens FPS ligge på en 50-60 stykker inde i spillet eller lignende, som vil give den mest optimale flydende fornemmelse. Hvis man slår vertical sync fra, så sætter ens skærmfrekvens ikke længere grænsen for ens FPS inde i spillet, som resulterer i "horizontal tearing". Jeg har prøvet at sætte min skærmopløsning ned, for at få en højere skærmfrekvens, i håb om, at det måske ville fjerne min mouse-lag, uden at blive nødt til at slå vertical sync fra. Desværre uden held...

Det kan også godt være at problemet ligger et helt andet sted, men jeg skriver bare mine fremskridt ned her, som en fremtidig refference.

Spillet sætter faktisk automatisk et loft for ens FPS alt afhængig af ens internet hastighed. Hvis jeg f. eks. sætter min opkobling på DSL inde under Multiplayer fanebladet i spillet, så vil min FPS ligge på en fast 78 stykker (Med Vertical Sync slået til). Hvis du sætter den på T1, kan din FPS ryge helt op på en 200 stykker (Det kommer selvfølgelig an på hvilket grafikkort du ejer).

Mine indstillinger:

Windows: 1280*1024 @ 75 Hertz / Wait for Vertical Sync - Always Off
RvS: 1280*1024 @ 78 FPS / DSL
Avatar billede namx Nybegynder
05. oktober 2003 - 20:02 #8
har du prøvet at kører spillet uden lyd ??
Avatar billede dnw Nybegynder
05. november 2003 - 11:53 #9
Jeg installerede de nyeste Omega drivere, som løste problemet.