Avatar billede hoth Nybegynder
01. oktober 2003 - 12:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Konfigurere Exchange 2003 som back up server

Hejsa

Én af mine venner hoster sin egen mail, men hans ISP tilbyder ikke MX-backup i tilfælde af, at hans egen server gå ned. Jeg vil derfor sætte min Exchange 2003 Server op som backup server for min ven.

Planen er, at hvis min vens server gå ned, skal posten sendes til min server. Denne skal beholde posten, men sende den tilbage til min vens server, lige så snart den er oppe at køre igen.

Jeg er med på, at jeg selvfølgelig skal sørge for, at der bliver oprettet en MX-record med lavere prioritet, der peger på min server. Men hvordan konfigurerer jeg min Exchange 2003 som backup server?

Mvh. Kasper
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. oktober 2003 - 13:21 #1
Det kan, mig bekendt, kun lade sig gøre hvis du køre med 2 exchangeservere som Cluster, og det kræver at de er samplaceret og cluster er ikke sådan lige at sætte op og få til at virke.
Det kræver mig bekendt også at i har Enterprice versionerne af både serveroperativsystemerne og exchange, en dyr løsning.

du kan opsætte din server som exchange backup server via mx record, men der vil aldrig indeholde det samme som den anden, der vil overtage funktionen som mailserver hvis den anden ikke er til rådighed, og dermed vil kun de mails den ene ikke får ligge på den anden.
Avatar billede hoth Nybegynder
01. oktober 2003 - 16:04 #2
Det er heler ikke meningen, at min server skal indeholde det samme som den anden server. Den skal kun modtage mails og beholde dem i det tidsrum min vens server er ned. Ligeså snart den kommer op at køre igen, skal min server sende dem til min vens server. På samme måde som fx. backup-mx.post.tele.dk.
Avatar billede kam1138 Nybegynder
02. oktober 2003 - 15:11 #3
Jeg lytter her - det er også lige det jeg står og mangler ifm. flytning af en Exchange-boks!

Nogen der kender løsningen?

Mvh,
/kam1138
Avatar billede hoth Nybegynder
13. oktober 2003 - 16:14 #4
Jeg har fundet en løsning, der burde virke. Har dog ikke forsøgt det i praksis:

You need to create an SMTP connector to do this. In ESM, go to your routing group. Right-click on Connectors, choose New->SMTP Connector. Call it whatever you want. Click the radio buttin beside "Forward all mail through this connector to the following smart host". Enter the IP of your other mail server in square brackets. Add your Exchnage server as the local bridgehead. Go to the address space tab and add an SMTP address space for the domain of the other mail server. Check the box at the bottom "Allow messages to be relayed to these domains". Now all you have to do is setup the MX record. If the first server fails, the mail will go to Exchange and it will hold it until the first server is back up. You may want to go to your SMTP virtual server and up the delivery time-out values.