Avatar billede jacobamundhenriksen Nybegynder
01. oktober 2003 - 12:13 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan man angive nye standardfarver i Excel?

Skal bruges i forbindelse med at alle i virksomheden skal operere med samme farvesæt. Jeg forestiller mig enten en manuel beskrivelse af opsætningen af den enkelte PC (som herefter udkopieres til alle) eller evt. et stykke kode i en fælles .xla
Avatar billede jkrons Professor
01. oktober 2003 - 12:15 #1
Mener du en ny farvepalet, eller hvilke farver er det, du er interesseret i at ændre?
Avatar billede jkrons Professor
01. oktober 2003 - 12:21 #2
Du kan fx lave en tom skabelon, der indeholder de ønskede farver. Altså den indstilling af farvepaletten du har brug for. Denne skabelon skal så gemmes under navnet Mappe.XLT. Derefter skal den lægges i XLSTART bibliotekt på de enkelte maskiner.
Avatar billede jacobamundhenriksen Nybegynder
01. oktober 2003 - 12:21 #3
Jeg mener standardfarverne under funktioner/indstillinger/farver. Så ja, det er vel en ny farvepalet.
Avatar billede jkrons Professor
01. oktober 2003 - 12:22 #4
Ja. I så fald kan du bruge den metode, jeg har skitseret ovenfor.
Avatar billede jacobamundhenriksen Nybegynder
01. oktober 2003 - 12:23 #5
Jeg prøver lige
Avatar billede jkrons Professor
01. oktober 2003 - 12:23 #6
OK :-)
Avatar billede aheiss Praktikant
01. oktober 2003 - 12:59 #7
I forlængelse af jkrons svar kunne man for at slippe for at kopiere noget rundt til de enkelte pc'er :
1. lægge en .xla fil et centralt sted
2. Opfordre brugere til at tilføje denne som tilføjelsesprogram
3. Lægge en standartmappe et centralt sted
xla. filen skulle indeholde koden :

Sub auto_open()
Dim SourceFile, DestinationFile
SourceFile = "H:\farvestandard\Skabelon.xls"
DestinationFile = "C:\Program Files\Microsoft Office\Office\XLStart\Mappe.xlt"
FileCopy SourceFile, DestinationFile
End Sub

Nu vil brugere altid have senest opdaterede farvepalette.
Avatar billede jacobamundhenriksen Nybegynder
01. oktober 2003 - 12:59 #8
Det virker nu hvis jeg går ind og vil lave et nyt ark. Så det er helt ok.

Men har et lille problem: Den første mappe, som bliver åbnet ved Excelopstart, indeholder ikke de nye farver. Er det muligt?
Avatar billede jkrons Professor
01. oktober 2003 - 13:00 #9
Det lyder mystisk. Det virker hos mig (Excel XP) også fra man åbner mappen.
Avatar billede aheiss Praktikant
01. oktober 2003 - 13:01 #10
Virker også her Excel 97
Avatar billede jacobamundhenriksen Nybegynder
01. oktober 2003 - 13:11 #11
Hmm...måske er det pga. vi har et par .xla, som også åbnes ved opstart. Men jeg er helt klart videre. Tak for hjælpen....

NB: Sidder også selv med Excel XP.
NB: Til Aheiss: Vi har udkopieringsjob til .xla'erne og vil foregå på samme måde for .xlt'en, men ellers tak for tippet