Avatar billede cagge Nybegynder
30. december 2000 - 15:31 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

W98 - 2 comp - pear2pear ??

Hej - Jeg har 2 computere med W98.
De har begge et 3Com netkort.
Hvordan kobler jeg dem i \"netværk\"
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. december 2000 - 15:33 #1
Er det Twisted Pair eller BNC forbindelse du bruger ? Hvis det er Twisted Pair skal du bruge et HUB før de kan \"snakke\" sammen.
Avatar billede cagge Nybegynder
30. december 2000 - 15:36 #2
Twisted Pair eller BNC - Det er \"TelefonStik\" ?!!!
Avatar billede cagge Nybegynder
30. december 2000 - 15:36 #3
Jeg har en Hub
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. december 2000 - 15:45 #4
*S* det er Twisted Pair så.

Okay, så når det er sat sammen som det skal så skal du ind i Netværk i kontrol panel, hvor du skal sørge for at der er installeret flg. protokoller: IPX/SPX og NetBEUI.

Derefter skal du installere (også via Netværk) \"Klientprogram til Microsoft-netværk\"

og så skulle det køre. Det skal se\'følig gøres på begge computere.
Avatar billede teknik Juniormester
30. december 2000 - 16:02 #5
En lille skitse af \"opstillingen\"

PC----------kabel-------HUB-------kabel--------PC

2 PC\'er kunne også have været løst \"uden HUB\" med et X-et kabel, men når du har HUB, så er det da fuldt ud lige så godt...

tdaugaard har dækket det meste mht. netværksopsætning,
nemlig at tilføje IPX/SPX og Netbeui

men det er selvf. også en god ide at beholde TCP/IP protokollen, som kommer ind når netkortet installeres
Også en god ide at angive en IP adresse i egenskaber for \"TCP/IP til Netværkskortet\"
fx. 199.168.182.1    og  199.168.182.2

Klientprogram til microsoft netværk er også \"inde\" automatisk, når instalaltionen af netværkskortet er lavet.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. december 2000 - 20:23 #6
teknik det passer jo ikke

du skal ikke ud og købe hub hvis du kun har 2 maskiner! du skal bare købe et krydset UTP kabel, og så sætte det i begge computere

det er kun hvis man har mere end 2 computere at der skal bruges en hub.

du kan finde et krydset kabel (plejer at hedde noget med X-link) inde på www.edbpriser.dk -> hardware -> kabler mener jeg
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. december 2000 - 20:26 #7
cyberesben:> \"2 PC\'er kunne også have været løst \"uden HUB\" med et X-et kabel, men når du har HUB, så er det da fuldt ud lige så godt...\" X-et kabel .. det må vist kvalificere som et krydset UTP..
Avatar billede teknik Juniormester
30. december 2000 - 20:48 #8
>>cyberesben...fik du ikke sovet igår ??

Det er jo netop det jeg skriver Og som tdaugaard også citerer fra mit svar
Jeg tillader mig at gentage det én gang til..:
2 PC\'er kunne også have været løst \"uden HUB\" med et X-et kabel, men når du har HUB, så er det da fuldt ud lige så godt...
Citat slut

...Når manden nu en gang har investeret i en HUB, (som han jo oplyser i kommentar 15:36:56)
så ville jeg imidlertid ikke trampe for meget rundt i at han måske kunne have sparet 1000kr,
blot nævne det som \"redundant info\"

Men jeg må da give dig ret: \"manden skal ikke ud og købe en HUB\"  ;-)))))

...Ok jeg kom måske lidt \"hårdt\" igen i aftes, men jeg følte mig lidt stødt på manchetterne.
no hard feelings

mvh:-)
Teknik
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. december 2000 - 21:08 #9
ups ja jeg har vist skimmet kommentarerne for hurtigt!

men tja så kan jeg sige at det er billigere at købe 1x krydset kabel end 2x normale :-Þ
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. december 2000 - 21:15 #10
c.e:> men det er bedre at købe to normale hvis du har et hub hvis du en dag skal ud til andre tiol f.eks. et net party eller noget .. eller hvis du liige har en ven der er kommet forbi med hans comp til en spille aften..
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. december 2000 - 21:24 #11
jaja jeg ved det godt, se mit lille :-Þ  tegn til sidst, det var blot for at drille at jeg skrev det!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. december 2000 - 21:26 #12
c.e.:> *GG* var der nogle der sagde at jeg var blind `!? ;-)
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
02. januar 2001 - 15:13 #13
Lige et opklarende spørgsmål:
Dvs at et almindeligt netværkskabel til at sætte i netkortet ikke kan bruges til at forbinde to computere direkte mellem deres kort og derved oprette lokalt netværk?
erik
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
02. januar 2001 - 15:17 #14
Almindeligt netværkskabel kan ligeså godt være BNC som Twisted Pair (TP).. men med TP kan du kun gøre det hvis du, som cyberesben skriver, bruger et krydset UTP kabel. (Jeg har goså hørt nogle kalde det et \"Twisted Twisted Pair\" kabel)
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
02. januar 2001 - 15:28 #15
tdaugård:
JEg har nemlig problemer med at oprette forbindelsen mellem to pc - en w95 og en w98, har installeret alle protokollerne og angivet arbejdsgruppe, indsat netkort og kabel. er nået til at pc-erne identificere sig selv under andre computere men ikke den anden.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
02. januar 2001 - 15:31 #16
Har du prøvet at skrive:

\\\\den_anden_computer\'s_navn\\

i f.eks. Stifinder\'s adresse felt ?

Hvis du kan kommer ind på den måde så er der \"hul\" igennem.
Du skal også huske under \"Fil- og udskriftsdeling\" (under Netværk) at sætte hak i \"Del mine filer [bla bla]\"
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
02. januar 2001 - 15:37 #17
tdaugård: jeps har prøvet at søge på den anden maskine, men der er ikke hul igennem tilsyneladende.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
02. januar 2001 - 15:41 #18
*suk* så står jeg af .. når ikke jeg selv sidder ved maskinen kan jeg ikke lige tænke på noget
Avatar billede teknik Juniormester
02. januar 2001 - 16:51 #19
>>ejoergensen...
Måske kan du bruge noget fra http://www.eksperten.dk/spm/41180
Har lige fyret en ordentlig smøre af der.
Vi mangler dog lidt info om dine netkabler....
Er det Koax/BNC typen = runde stik
Så skal du brug to T-stykker (et på hver PC), og to 50 Ohms Slutmodstande (en i hver ende)
...Er altsammen med i et typisk \"netværks kit\"

Modstand-T------ Kabel----- T-modstand
.          PC                    PC

...PC\'erne kan godt sidde lidt \"skævt\", men de skulle altså være ud for \"T\"\'erne

Bruger du: PDS/UTP/Twisted Pair/ RJ45 = Firkantede stik    (kært barn mange navne)
Så skal du enten bruge to kabler og en hub, som ridset (langt) ovenfor.
Eller det meget omtalte krydsede kabel hvis du vil gøre sådan her:

PC----ét Kabel----PC

mvh :-)
Teknik
Avatar billede cagge Nybegynder
09. januar 2001 - 21:56 #20
Tak for diskussionen - cagge