Avatar billede rickypriv Nybegynder
30. september 2003 - 17:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Arrownet - 3 computere - én fast ip (lokalnet nej / vnc ja)

Hej højtærede Eksperter.

Her er lige et lidt mere krævende sp. vil jeg tro.

Jeg sidder med en forbindelse gennem Arrownet. Til den forbindelse er der en DSL router (må det være - da den kører DHCP).

I huset står 3 computere , men på den ENE er der bestilt en fast public IP.
Derfor har den nu ip adressen 62.61.xx.xx
De øvrige 2 har ip adressen 10.0.xx.xx

Derfor kan jeg fint køre et lokalnetværk gennem de 2 computere inden for samme scope.
Men der kan ikke oprettet nogen alm. forbindelse til den 3.

Jeg kan dog uden problemer køre VNC til den med den faste IP fra de andre computere, så forbindelsen fungerer fint ..

Hvordan får jeg et lokal netværk til at køre gennem alle 3 computere , så jeg nemt kan fil-/printdele ?
Avatar billede shitping Nybegynder
30. september 2003 - 20:02 #1
Du skal bruge en anden protokol.
Arrownet's natting server tillader ikke back connections til 10.0.xx.xx maskiner, derfor kan de ikke.
Kør f.eks nebeui på alle maskiner, det kommer alligevel ikke ud på nettet, da det ikke bliver routet via dit kabelmodem ud til verden.
Avatar billede k_la Nybegynder
30. september 2003 - 20:36 #2
Tilføj en ekstra IP adresse til den der har fast IP i området 10.0.xx.xx., så kan de alle se hinanden (det kan du normalt kun hvis den PC med fast IP er en win2000, NT eller XP)
Avatar billede shitping Nybegynder
30. september 2003 - 20:57 #3
Det er ikke sikkert at det går godt.
Husk på at han er koblet på et større net, hvor alting uddeles via DHCP, inclusive netmaske. Der kunne jo også være andre på nettet der havde det IP-nummer han valgte at tilføje !
Ip-numrene inclusive public ip bliver tildelt af Arrownet, og de er indelet i flere grupper:

1: Fast Public IP
2: Fast Private IP
3: Private IP

Se f.eks: http://www.arrownet.dk/ringe/index.php?1.abonnement.services.fastip
Avatar billede k_la Nybegynder
30. september 2003 - 23:22 #4
når der er tale omm 10.0.xx.xx adresser vil der være tale om adresser der befinder sig bag en router, derfor ikke på public siden. Routere kan hav en DHCP, men vil oftest have et område beregnet til faste IP adresser på lokal nettet og den er denne typisk konfiguration jeg tager udgangspunkt i.
Desuden har jeg opfattet nettet som bestående af 3 pc'er, hvi der er tale om en del af et større lokal netværk, skal det selvfølgeliv være i overenstemmelse med netværkslayout.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
01. oktober 2003 - 19:49 #5
shitping .. jeg prøver lige dit forslag lidt senere ..

k_la .. vil du detaljere din kommentar ? Hvordan tilføjer jeg en ekstra IP adresse , når jeg kun har ét netkort , og én MAC-Adresse ?
Avatar billede k_la Nybegynder
01. oktober 2003 - 21:48 #6
under netværk - lanforbindelse - egenskaber - tcpip protokol - advanceret - her kan der tilføjes en eller flere IP adresser (på 2000 og XP)
Avatar billede shitping Nybegynder
02. oktober 2003 - 00:39 #7
/k_la
Nej netværket består ikke af 3 PC-ere, men er den del større. Nemlig hele antenneforeningen i den by hvor han bor.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
02. oktober 2003 - 14:50 #8
Det hjalp ved at jeg tilføjede IPX/SPX/NetBIOS på alle 3 computere ..

Mht den ovenstående forvirring , har jeg 3 computere i mit hjem , bag routeren - men Ja, Arrownet kører som ét stort netværk - dog uden at man kan se de øvrige computere , hvis ikke man connecter direkte på IP adressen.