Avatar billede kristoffer Nybegynder
29. september 2003 - 12:40 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Lilla skærm

Hej derude.

Min gamle skærm er begyndt at opføre sig underligt. Den er begyndt ofte at have et slags lilla filter hen over skærmbilledet. Jeg kan huske at det var et meget almindeligt problem for ekspertenbrugere for nogle år siden, men jeg kan ikke huske om konklusionen var at det var skærmen eller skærmkortet som der var noget galt med. Der er et tidligere spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/385107
som har samme emne, men jeg blev ikke meget klogere. Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at flytte hverken skærm eller skærmkort til en anden computer.
Så er der nogen som synes at de er eksperter på dette emne?
Avatar billede minijensen1 Nybegynder
29. september 2003 - 12:44 #1
Har også haft et lignende problem, kom frem til at det måtte være stikket til min skærm den var gal med. Altså en løs forbindelse

Måske kan du finde nogle løsninger i mit spørgsmål fra dengang, de kom med et par forslag: http://www.eksperten.dk/spm/80371
Avatar billede kristoffer Nybegynder
29. september 2003 - 12:54 #2
Umiddelbart er der ikke noget som tyder på en løs forbindelse. Der er ingen reaktion, når jeg bliver fysisk! ;)
Avatar billede peet-49 Novice
29. september 2003 - 12:56 #3
Styringen til den blå kanon er defekt.
Avatar billede kristoffer Nybegynder
29. september 2003 - 12:58 #4
Skiftet mellem lilla og normal skærm ligner dog meget, at det er en løs forbindelse. Jeg kan bare ikke lige finde stedet.
Avatar billede kristoffer Nybegynder
29. september 2003 - 12:59 #5
Peet49> Og det betyder? Og hvad kan jeg gøre?
Avatar billede peet-49 Novice
29. september 2003 - 13:02 #6
Hvis du ikke er tekniker-radiomekaniker eller en god amatør til disse ting, er der ikke noget, du kan gøre andet end, at sende skærmen til reperation.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. september 2003 - 13:04 #7
enten er det som peet skriver en styring af den blå kanon eller også er billedrøret nedslidt, evt. kortsluttet i billedrøret.

Et lille fif kan måske hjælpe dig et stykke tid.

Pil bagstykket af så du kan se billedrørshalsen.
Læg monitoren på et klæde eller blødt underlag og bank forsigtigt på billerørshalsen.
Saml monitoren og se om fejlen stadig er der.

Det man banker løs (forsigtigt) er de små glødeskaller der danner kortslutning i billederøret.
Avatar billede kristoffer Nybegynder
29. september 2003 - 13:10 #8
retaxes>> Jeg har ikke kunne få skærmen til at skifte fra lilla til normal, ved at banke på den. Er det så stadig en mulighed at gøre det du foreslår? Og det er vel en meget midlertidig løsning?
Avatar billede peet-49 Novice
29. september 2003 - 13:12 #9
I "gamle" dage brugte vi et regenereringsapparat til, at brænde slagger bort med, men det hele var på lånt tid, da billedrøret kun har begrænset levetid efter.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. september 2003 - 13:21 #10
kristoffer> hvis du har prøvet at banke på den og resultatet er det samme, vil jeg skyde på at billedrørets emission er så langt nede at det ikke kan betale sig at gøre mere ved den og det kan bestemt ikke betale sig at reparere den, medmindre vi taler om en meget dyr monitor.

peet49> ja, det apparat har forundret mange af mine kunder, men det var en stakket frist på et halvt til et år.
Til gengæld kunne folk så nå at spare op til et nyt.
Avatar billede peet-49 Novice
29. september 2003 - 13:26 #11
retaxes>Jeg har skam stadig en SAVE 05 stående.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. september 2003 - 13:30 #12
peet49> ok, jeg kan ikke huske hvad min hed, det var en sort kasse med låg og håndtag, en masse sokler, både faste og løse sokler.
Såvidt jeg husker var den amerikansk.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. september 2003 - 13:31 #13
den sidste sokkel jeg fik anskaffet mig var til PIL rør.
Avatar billede peet-49 Novice
29. september 2003 - 13:32 #14
retaxes>Jeg købte min hos Jørgen Petersen i 1980, de havde to på værkstedet, og brugte kun een selv, så jeg købte den ene billigt, den har også tjent sine penge ind mange gange.
Avatar billede kristoffer Nybegynder
29. september 2003 - 13:36 #15
Jeg kan altså konkludere, at det med størst sandsynlighed er skærmen, der er noget galt med? Det er ikke sandsynligt at det er skærmkortet? Mit bundkort brændte sig selv af for 2 måneder siden, og fejlen opstod kort efter det.
Avatar billede peet-49 Novice
29. september 2003 - 13:42 #16
Du kan prøve med et andet grafikkort først.
Avatar billede kristoffer Nybegynder
29. september 2003 - 14:12 #17
OK. Jeg må så bide i det sure æble og forsøge at finde et sted, hvor jeg kan sætte mine gamle dele sammen med en anden computer. Tak for svarerne.
Avatar billede peet-49 Novice
29. september 2003 - 15:03 #18
Selv tak og tak for pointene.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. september 2003 - 15:29 #19
takker også..