Avatar billede hybriz Nybegynder
29. september 2003 - 11:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Bedste opbygning af netværk med flere switches

Jeg har fået til opgave at sætte et netværk op til et mindre LAN i en ungdomsklub. Klubben består af mange små rum, så jeg skal have netværk ud i mange små rum. Det skal også køre hurtigt og stabilt, for i ved hvordan sådan nogle små nørder er, de lyncher mig sgu hvis ik de kan få spillet! :D

Jeg har følgende udstyr:

X antal 8 ports switches m. uplink port
1 24 ports switch (deres så jeg ved ik noget om den)
* alle naturligvis 10/100 mbit

Mit spørgsmål er så: Hvilken opbygning er bedst ?´

At sætte dem sammen i en ring, eller måske benytte 24 ports switchen som en slags center, hvor de små udspringer fra ?

Håber det er formuleret ordentligt..

//hybriz

Svar bedes asap!
Avatar billede krc_ Nybegynder
29. september 2003 - 11:45 #1
Jeg ville nok smide en switch (de små) ud i hvert rum og så forbinde ind til den store switch, som en slags 'backbone'
Avatar billede krc_ Nybegynder
29. september 2003 - 11:45 #2
som du selv skriver : "benytte 24 ports switchen som en slags center, hvor de små udspringer fra ?"
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. september 2003 - 11:45 #3
Benyt 24 ports switch'en som krydspunkt. Så fordeler du traffikens jævnt (antaget at alle de små switches er belastet ensartet).
Avatar billede majsmarken Nybegynder
29. september 2003 - 11:52 #4
... og fra starten så sæt labels på stik/kabler så det er til at finde ud af - også for en anden person efter X tid...
Avatar billede hybriz Nybegynder
29. september 2003 - 12:02 #5
takker.. ville bare høre andres mening
Avatar billede jinxit Nybegynder
29. september 2003 - 13:20 #6
Hvis du skal køre 100Mbit netværk skal du være opmærksom på følgende begrænsninger...

1. Der må max. være 100m mellem to vilkårlige maskiner på et 1-switch netværk.
2. Sættes der 2 switche på netværket øges max. afstanden til 105m.
3. Placeres mere end 2 switche på netværket, skal der enten indsættes en repeater eller netværket skal opdeles med en bro eller router.

Det er et spørgmål om den maksimalt tilladte forsinkelse på 100Mbit Ethernet standarden.