Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
28. september 2003 - 09:00 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Lidt blandet vedr. FreeBSD

1.
Jeg har to fysisk seperate harddiske, hvorpå den ene ligger Windows XP Pro og på den anden Linux Mandrake, med dualboot!
Hvordan sletter jeg Linux Mandrake, således at jeg kan installere FreeBSD på den derefter tomme harddisk?

2.
Hvordan SSH'er jeg fra FreeBSD ind på en FreeBSD-server, så jeg kan administrere serveren grafisk?

3.
Hvis ikke serveren er konfigureret med KDE e. lign. er det så ikke muligt at konfigurere den til det via SSH, så jeg derefter kan administrere den grafisk?
Hvor jeg så tilsidst vil fjerne den grafiske brugerflade igen (når jeg er færdig med at konfigurere) således at serveren kører som før, bare med mine nye indstillinger.

P.S. Jeg giver point udfra tilfredstillende svar, og det kan godt være der vil opstå nye underspørgsmål, som der kommer svar til de ovenstående spørgsmål.
Jeg håber meget der er nogen der vil hjælpe :-)
Avatar billede skwat Praktikant
28. september 2003 - 18:43 #1
1. Kommer lidt an på hvilken bootloader du bruger? Men installeren til FreeBSD kan slette din Linux partioner, og oprette FreeBSD partioner.

2. Via X

3. Ja, men hvorfor vil du gøre det grafisk En af forcerne er netop at du kan klare dig med en lille shell. Som ikke behøver nogen bred internet forbindelse.
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
28. september 2003 - 20:41 #2
Det er simpelthen fordi jeg ikke er en haj til SSH, men er desværre endnu for van til den grafiske brugerflade!

Derfor vil jeg også når jeg er færdig med at konfigurere, sætte serveren tilbage i shell-tilstand, altså uden grafisk brugerflade.

Hvis det kan lade sig gøre!
Avatar billede skwat Praktikant
28. september 2003 - 21:49 #3
Det man bruger er jo en x-server og en x-klient.

x-serveren er det sted hvor man ser det grafiske output, og klienten er den maskine hvor programmet bliver afviklet. (Det er lidt svært at forstå da det føles omvendt når man gør det)
dvs hvis du installere en x-server på din klient, og derefter logger ind via ssh til din server kan du(her er lidt forskel i forhold til hvilken shell du bruger) skrive setenv DISPLAY <hostname>:<display> hvor display typisk vil være 0
Avatar billede skwat Praktikant
28. september 2003 - 21:50 #4
Men jeg vil nu helt klart anbefale dig at bruge en alm. shell.

Alternativt findes der web baseret administrations moduler, herunder webmin.
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
28. september 2003 - 21:52 #5
Men synes du ikke det er en go' ide at jeg opsætter serveren grafisk og derefter sætter den tilbage til alm. shell når jeg færdig?
Avatar billede skwat Praktikant
28. september 2003 - 22:34 #6
nej, jeg syntes du skal vende dig af med musen :)

Der er ingen grund til at lægge endnu et lag af misforståelser på en FreeBSD box. Du skriver også at det er fordi du ikke er en haj til ssh, hvad mener du med det? Hvorfor tror du at du er bedre hjulpet med en grafisk brugerflade?

Det du skal huske er at der er mange semi grafiske utils, som hjælper dig igennem konfigurationen.
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
30. september 2003 - 21:25 #7
Ok, takker for dine svar :-)
Jeg har fordelt pointene mellem os, håber det er ok!
Avatar billede temanden Nybegynder
01. oktober 2003 - 10:42 #8
Jeg kan anbefale TightVNC, er især godt hvis du skal logge ind på din server over internettet. Læs evt. mere på http://www.freebsddiary.org/tightvnc.php
Avatar billede skwat Praktikant
01. oktober 2003 - 15:07 #9
termanden, hvorfor syntes du det? http lugter af usikkerhed.