Avatar billede vibe Nybegynder
28. september 2003 - 00:09 Der er 11 kommentarer

Spil fryser/hakker voldsomt efter installering af Windows XP Prof

Hej Experter
Jeg har lige installeret Windows XP Prof. på min computer og forsøger så at spille spil som f.eks Q3 eller Counter Strike. Disse spil fryser nu helt vildt eller hakker så je g er nødt til at genstarte for at kommer ud af dem . Det er ligesom spillene går i selvsving eller at de belaster systemet så meget at det ikke kan køre.

Jeg har installeret DirectX 9 og de nyeste drivere fra Nvidia til grafikkortet.

Jeg har lige opgraderet min bios og sat en XP2400 cpu i et Soltek 75kav bundkort. Alt andet køre fint men ikke spillene. Det samme har jeg lige gjort på en anden maskine men der er installeret windows 98 SE og det kører fint.

Er det Windows XP der er noget galt med eller hvad ?

Med venlig hilsen
Christian Vibe
Avatar billede dawin_dk Nybegynder
28. september 2003 - 00:11 #1
det kan være XP, hardware eller ja hva som helst dne er gal med. Prøv at lede efter en error log .. de fleste spil laver sådan en hvis der opstår fejl eller de låser.... kig i mappen hvor spillet ligger... måske der er nogen pointers der...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
28. september 2003 - 00:22 #2
jeg tror at windows xp generelt er dårligt til spil..
jeg installerede engang GTA3 på xp, og det hakkede selvom man kørte i 640x480 16 bit farver.. på windows 98 kørte det fint (samme computer)..

efter min mening er xp ikke særlig god til spil..
Avatar billede chalde Seniormester
28. september 2003 - 00:26 #3
Jeg har nu kun problemer med ældre dos spil. Q3 og cs kører perfekt her på winxp.
Har du hentet sp1? ellers: http://download.microsoft.com/download/5/8/7/5876b6c3-995f-43f0-9580-32d92f91205a/xpsp1a_da_x86.exe
Hent også drivere til bundkortet: http://downloads.viaarena.com/drivers/4in1/VIA_Hyperion%204IN1_V449vp2.zip

kør derefter www.windowsupdate.com
Avatar billede dawin_dk Nybegynder
28. september 2003 - 00:26 #4
men prof er jo også beregnet til kontor-brug og vistnok bygget mere som win2k ... måske du skulle overveje home-edition .. den skulle ligne 98 mere :)
Avatar billede chalde Seniormester
28. september 2003 - 00:27 #5
dawin_dk -> Forskellen er nogle ekstra funktioner i winxp pro. Ingen ændringer i kernen->dvs samme ydelse.
Avatar billede dawin_dk Nybegynder
28. september 2003 - 00:35 #6
chalde: er ik hvad jeg har fået at vide... men har ingen egen erfering med det da jeg holder mig til min gode gamle stabile win2k :)
Avatar billede chalde Seniormester
28. september 2003 - 00:36 #7
dawin_dk -> Kernen er den samme, forskellen er bla. udvidet netværkskonfiguration mm...
Avatar billede chalde Seniormester
28. september 2003 - 00:37 #8
Avatar billede chalde Seniormester
28. september 2003 - 00:40 #9
Lidt mere: http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_home_pro.asp
Pro er bare en udvidet version af home.
Til kørsel af spil er der ingen forskel på fra home til pro.
Avatar billede cp1 Nybegynder
28. september 2003 - 11:58 #10
tjek på spillenes hjemmesider om der er opgraderinger/patches som vedrører winxp
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2003 - 03:48 #11
Dette spørgsmål mangler input.
Det kan f.eks. være at spørgeren mangler at acceptere/afvise svar/komme med feedback, eller af en svarer mangler at lægge et svar/komme med feedback.