Avatar billede runberg Nybegynder
27. september 2003 - 14:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

MRTG med Zyxel 650R

Hejsa

Jeg har bøvlet lidt med at få noget MRTG til at køre ud fra SNMP data fra min Zyxel 650R router.
Jeg får en måling frem, men er det ser ud til at være LAN porten at der bliver målt på. Ville hellere have måling fra WAN/DSL porten.

Er der derfor nogen, som har fået det til at virke, og som kan lokkes til at vise mig jeres mrtg.cfg fil, således at jeg kan få det op og spille 100% på min PC??
Avatar billede zinus Nybegynder
27. september 2003 - 15:10 #1
Har du prøvet cfgmaker med MRTG?
Den skulle gerne finde alle dine interfaces.
Avatar billede zinus Nybegynder
27. september 2003 - 15:11 #2
Paste evt din cfg fil herinde
Avatar billede runberg Nybegynder
27. september 2003 - 19:23 #3
Ja, jeg har prøvet med cfgmaker, men den melder fejl, når jeg forsøger at køre den !?!?

Min mrtg.cfg ser ud som vist her:

# Created by
# cfgmaker public{at}192{dot}168{dot}168{dot}1 --global '

WorkDir: W:\InetPub\wwwroot\mrtg

RunAsDaemon: yes

Options[_]: growright

######################################################################
# System: CC ADSL
# Description: Zyxel Prestige 650 R
# Contact: Master
# Location: Denmark
######################################################################

### Interface 1 >> Descr: 'enet0' | Name: '' | Ip: 'xxx.xxx.xxx.xxx' |Eth: '00-a0-c5-45-15-b0' ###

Target[xxxx.xxx.xxx.xxx_1]: 1:secure@xxxx.xxx.xxx.xxx:
SetEnv[xxxx.xxx.xxx.xxx_1]: MRTG_INT_IP="xxxx.xxx.xxx.xxx" MRTG_INT_DESCR="enet0"
MaxBytes[xxxx.xxx.xxx.xxx_1]: 12500000
Title[xxxx.xxx.xxx.xxx_1]: Traffic Analysis for 1 --
PageTop[xxxx.xxx.xxx.xxx_1]: <H1>Traffic Analysis for 1 -- </H1>
<TABLE>
  <TR><TD>System:</TD>    <TD>Systemtekst</TD></TR>
  <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Maintainertekst</TD></TR>
  <TR><TD>Description:</TD><TD>Describtionteskt  </TD></TR>
  <TR><TD>ifType:</TD>    <TD>iftypetekst</TD></TR>
  <TR><TD>ifName:</TD>    <TD>ifnametekst</TD></TR>
  <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>12.5 MBytes/s</TD></TR>
  <TR><TD>Ip:</TD>        <TD>xxxx.xxx.xxx.xxx</TD></TR>
</TABLE>

### Interface 2 >> Descr: 'ppp' | Name: '' | Ip: 'xxxx.xxx.xxx.xxx' |Eth: '00' ###

Target[xxxx.xxx.xxx.xxx_0]: 0:secure@xxxx.xxx.xxx.xxx:
SetEnv[xxxx.xxx.xxx.xxx_0]: MRTG_INT_IP="xxxx.xxx.xxx.xxx" MRTG_INT_DESCR="ppp"
MaxBytes[xxxx.xxx.xxx.xxx_0]: 8000
Title[xxxx.xxx.xxx.xxx_0]: Traffic Analysis for 2 --
PageTop[xxxx.xxx.xxx.xxx_0]: <H1>Traffic Analysis for 2 -- </H1>
<TABLE>
  <TR><TD>System:</TD>    <TD>Systemtekst</TD></TR>
  <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Maintainertekst</TD></TR>
  <TR><TD>Description:</TD><TD>Describtionteskt  </TD></TR>
  <TR><TD>ifType:</TD>    <TD>iftypetekst</TD></TR>
  <TR><TD>ifName:</TD>    <TD>ifnametekst</TD></TR>
  <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>12.5 MBytes/s</TD></TR>
  <TR><TD>Ip:</TD>        <TD>xxxx.xxx.xxx.xxx</TD></TR>
</TABLE>

WorkDir: W:\InetPub\wwwroot\mrtg
Avatar billede krusenet Nybegynder
27. september 2003 - 19:47 #4
Hvis det er sådan en Zyxel router fra CC, mener jeg ikke der er noget ADSL interface at måle på, så du bliver nok nød til at monitorer dit ETH0 interface, selv om det vil give lidt sjove grafer når den peeker (vis den gør det) har oplevet den liger peeker op på 1.5 mb i grafen, så ryger scaleringen, kan du løse ved at sætte max byte i din cfg fil, som passer til din adsl hastighed.

bare lige min oplevelse med CC´s Zyxel router.
Avatar billede runberg Nybegynder
27. september 2003 - 20:00 #5
På Cybercitys adsl routere (som alle andre Zyxel routere) ER der et adsl interface (ppp) interface, som det kan lade sig gøre at måle på.
Har snakket med venner, som siger at de har fået det til at virke .. Har dog af den ene eller anden grund ikke længere deres mrtg.cfg fil !? - Og kan ikke huske hvordan de gjorde.
Hvis man logger ind i routeren, har den jo også de 2 interfaces - i hvert fald hvis man telnetter ind til den.
Avatar billede krusenet Nybegynder
27. september 2003 - 22:16 #6
Hvis du kører en cfg maker mod din router ( perl cfgmaker com-name@router-ip --output zyxel.cfg

så kan du åbne den i notepad, og der vil du nok bemærke at det eneste interface som er aktivt er ETH0 - de andre interface er med i filen, men er "disablet" med # foran configén

det er lige min hukommelse, du kan evt prøve at copy paste den ind, jeg er ret sikker på du vil komme fram til samme løsning.
Avatar billede runberg Nybegynder
28. september 2003 - 14:45 #7
krusenet>> Som skrevet tidligere vil min cfgmaker ikke køre.

Jeg er ret sikker på at det kan lade sig gøre at måle på begge interfaces på routeren, men da der umiddelbart ikke er nogen der kan svare på hvordan, har jeg besluttet at måle úd fra SNMP data fra min switch - Det virker nemlig :o)

Nogen der ved hvorman får vendt grafen?? Hvis ja, så hold øje med det næste spørgsmål fra min side.
Avatar billede shagwell Nybegynder
28. september 2003 - 20:04 #8
Prøv at åbne for Network Loopback -> og herefter kør en cfgmaker , jeg har mit kørende uden problemer med en Zyxel 650R-31 Router fra CC.

Du kan finde en guide på www.zyxel.dk under Zyxel 650R. Så kan du også se dine porte du forwarder fra din lan, det kan man nemlig ikke standard og jeg tror det er der problemet ligger.

Test det engang !
Avatar billede runberg Nybegynder
28. september 2003 - 20:40 #9
Shagwell >> Går ud fra at det du henviser til med network loopback er indstillingen 'ip nat loopback' i routeren. Dette dog ikke ændre så meget på min opsætning, eftersom jeg kører med globale ip'er i hele mit netværk. Altså ingen NAT funktion.
Avatar billede runberg Nybegynder
07. oktober 2003 - 10:23 #10
Ingen der kunne komme med en løsning, så lukker spgm.