Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 12:01 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

pc\'en vil ikke starte op efter opdeling af HD (PM5.0)

Hjælp !!

Jeg har partitioneret mit 20GB HD vha Partition Magic 5.0 (disketter) og lavet et nyt logical drev (3GB) . Efter at maskinen så genstarter - går den i stå under opstart
ved \" verifying DMI Pool Data......\"

Jeg har prøvet at disable virus protection i bios\'en - men der sker stadig det samme ,

Hvad går der galt - hilfe !!

med venlig hilsen

dolle
Avatar billede cstern Nybegynder
29. december 2000 - 12:09 #1
prøv at gå ind i BIOS og find den indstilling der hedder noget i retning af RESET Configuration Data, og se om det hjælper. Kan du i øvrigt boote på diskette?
Avatar billede cstern Nybegynder
29. december 2000 - 12:11 #2
PS. På ASUS boards er det under BOOT menuen. På andre AMI-bios boards er det under Advanced menupunktet (der hedder det noget med Reset ESDI eller sådan...)
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 12:15 #3
ja jeg kan godt boote på PM5.0 disken og tak !
Avatar billede handmade Nybegynder
29. december 2000 - 12:18 #4
Måske kunne du nøjes med at sætte BIOS til at detecte HDD igen
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 12:29 #5
Når jeg Reset\'er conf data i bios\'en og booter står der \"ESCS succesfull....  verifying DMI Pool....  \"  altså samme problem.

handmade - jeg spørger lige dumt - hvordan sætter jeg bios til at detecte HDD igen ??
Avatar billede cstern Nybegynder
29. december 2000 - 12:39 #6
Jeg har faktisk være ude for noget lignende en gang - prøv at opdatere bootsektoren på harddisken: Lav en bootdiskette på den PC du sidder på nu, - hvis du ikke allerede har en. Disketten laves ved at gå ind i START/Indstillinger/Kontrol Panel/Tilføj-Fjern Programmer. På det sidste faneblad står der Startdiskette. Gå derind og følg anvisningen.
Når du har startet på denne diskette (uden CD-rom support, så går det lidt hurtigere), skal du køre kommandoen:

FDISK /MBR

Så bliver master boot record opdateret.

Jeg skal i øvrigt lige sige at løsningen for mig med den gamle PC jeg rodede med var en ren partitionering og formattering... (håber ikke det bliver nødvendigt for dig).

Selvom jeg godt ved handmade sikkert svarer eller har gjort det allerede: Harddisken autodetekter du også fra bios - vælg menupunktet AUTODETECT HDD - eller hvis der er en indgang der hedder Integrated Peripherials kan gå der ind og under Primary IDE vælge typen AUTO.
Avatar billede handmade Nybegynder
29. december 2000 - 12:45 #7
Der findes stort set ikke dumme spørgsmål :)
I BIOS punkt 1 til venstre på skærmen kan du få oplyst den aktuelle konfiguration mht. floppy hdd osv.
Nulstil oplysningerne om hdd og sæt til auto ELLER gå til forsiden igen og vælg noget i retning af autodetect hdd. Gem og genstart
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 12:52 #8
tak for svaret cstern - jeg går i krig...
vender tilbage når det forhåbentlig lykkes :-)
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 13:57 #9
shit - stadig samme problem : \" verifying DMI Pool Data......\" og så stopper den.

jeg har genskabt drevet c til de oprindelige 20 GB. men problemet er det samme . I PM5.0 beskrives drevet som:
partition System : type FAT32 : size 19555 MB: Used 1500 MB : Unused 18000 MB : status Active :
Primary.

det der bekymrer mig lidt er at navnet \"C\" ikke forekommer i PM5.0 - er det et problem. ?

Kan man komme til at slette navnet på drevet ??

håber i kan hjælpe - har ikke lyst til at starte forfra :-(

med venlig hilsen
DOLLE
Avatar billede kjalle Nybegynder
29. december 2000 - 14:02 #10
hvilken windows kører du med ?
Avatar billede kjalle Nybegynder
29. december 2000 - 14:03 #11
boot op i med en diskette ..... start fdisk .... og sæt din HD (hvis den er der) til active ... burde hjælpe dig !
Avatar billede cstern Nybegynder
29. december 2000 - 14:10 #12
Står der ikke noget under \"Partition\"?
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 14:13 #13
win 98 2nd ed.

skriver jeg bare fdisk ?? og hvordan sætter jeg HD til at være aktiv ?  jeg vil jo nødigt komme til at formatere hele skidtet ...
Avatar billede cstern Nybegynder
29. december 2000 - 14:14 #14
din disk er allerede active - det siger PM5 jo. Men hvis du bruger fdisk skal du bare benytte option 2 (Set active partition).
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 14:14 #15
cstern: der står *:SYSTEM.  har lige tjekket på en anden maskine og det er vist ok ....
Avatar billede cstern Nybegynder
29. december 2000 - 14:15 #16
Men det kunne egl. være interessant at høre hvad option 4 i fdisk fortæller om din disk...
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 14:22 #17
option 4 siger følgende .

current fixed diskdrive : 1

Partition C:1
Status A
Type: PRI DOS
Volume label :  der står ingenting
Mbytes : 19532
System Fat 32
Usage 100 %
Avatar billede cstern Nybegynder
29. december 2000 - 14:25 #18
Det burde jo være i orden... A= Active. PRI DOS = Dos format partition.

Prøv noget helt andet: prøv at hive datakablet til CD\'rom drevet fra og se om du så kan boote.
Avatar billede kjalle Nybegynder
29. december 2000 - 14:28 #19
du har vel ikke pillet ved computerens indmad ?
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 14:37 #20
nej ingen pillerei der !
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 14:40 #21
kan heller ikke boote når jeg fjerner datakablet fra cd-rommen.
ellers tak
Avatar billede cstern Nybegynder
29. december 2000 - 14:41 #22
Jeg ved godt det måske lyder lidt søgt men jeg har også nogen gange haft held til at genoplive en PC som staller i opstarten ved at opdatere biosen, også selvom det bliver til den samme version.
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 14:46 #23
cstern .  hvordan gør jeg det ?
Avatar billede cstern Nybegynder
29. december 2000 - 14:49 #24
Først skal du selvf. vide hvad det er for et bundkort. Dernæst skal du finde den rigtige fil på internettet - det kan vi hjælpe med hvis du ikke selv ved hvor du skal gå hen. Siden laves en boot disk uden alt det ekstra som normalt lægges på en startdiskette og så skal man boote på den. Der er så et lille program der skal køres for at opdatere biosen (det fås samme sted som bios filen). det er det hele.
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 14:54 #25
BioStar M7VKB, USB,133 MHz bus,ATX,4xAGP,ATA/66 mainboard -  er navnet på bundkortet.

Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 15:07 #26
cstern  :ved du evt. hvor jeg finder en sådan bios update ?
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 15:17 #27
vil det evt. løse problemet at geninstallere win98 eller vil der stadig være det samme problem med at boote på C drevet ??
Avatar billede cyberesben Nybegynder
29. december 2000 - 15:43 #28
det lyder som om din bootsektor er blevet ødelagt, jeg går ud fra at du har win98 på dit C drev

så skal du i DOS checke om win98 stadig ligger på det nye C drev og derefter skriver SYS C: ude i DOS
så skulle det virke
Avatar billede cstern Nybegynder
29. december 2000 - 15:57 #29
cyberespen: fdisk /mbr gendanner boot sektoren.

Men man kan f.eks. prøve at boote på diskette og se om det er muligt at se C:
Avatar billede cstern Nybegynder
29. december 2000 - 16:01 #30
BIOS: http://www.biostar.com.tw/support/m7vkb.htm

desuden skal du bruge loader programmet (upgrade utility) der findes på:

http://www.biostar.com.tw/support/bios.htm

Du skal finde ud af om du har en Award bios eller AMI (det kan du se under boot eller i biosen)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
29. december 2000 - 16:48 #31
cspern>> SYS C: er mere grundig, så ved man at det hele er på plads
Avatar billede dolle Nybegynder
29. december 2000 - 16:50 #32
efter at ha bootet på diskette - er det stadig muligt at se c drevet - men når man åbner biblioteker - f.ex. windows - fremkommer der noget uforståeligt ¤#\"¤#¤# !!!!!

jeg har bidt i det SURE æble og formateret system drevet (c) - og vil geninstallere win98.
jeg håber det hjælper .  har bibeholdt partitionen - men det er vel uden betydning ?

hvis jeg stadig ikke kan boote - vil jeg prøve bios opgraderingen ... vender tilbage .. skal lige ud og slå på et eller andet :-)

foreløbig tak for hjælpen !!!!
Avatar billede komputer Nybegynder
29. december 2000 - 17:07 #33
Verifying DMI pool skal den skrive..
anyway, man skal huske at formatere hvis man opretter HELT nye partitioner. Har du flere Harddiske, og finder BIOS den (står under opstart), eller når den skriver verifying DMI pool data, så står der en hel masse over.. kig efter noget : PR Master: xxxxx antal mb.. etc UDMA xx.

Vær\' desuden opmærksom på at Partition Magic 5 ikke virker med Windows Millenium.

Og at den partition med Windows skal være aktiv.. og den skal være et logisk drev..

HUSK at sætte BIOSen til at boote på C:
Avatar billede cstern Nybegynder
29. december 2000 - 17:11 #34
Jeg tror for at du skal være sikker skal du bruge fdisk og først fjerne dine partitions, og derefter oprette de partitions du skal bruge: primary partition (C:), extended partition og til sidst et logical drive in extented partition (D:).
Avatar billede kjalle Nybegynder
29. december 2000 - 17:19 #35
Hvis du skal have hjælp med BIOS opgradering så bare sig til *s* har lige flshet 3 stykker :o)
Avatar billede dolle Nybegynder
30. december 2000 - 15:20 #36
Problemet er løst !
Win 98 er geninstalleret osv . GAAAAAB-....
og jeg tror sørme jeg vil prøve at lave et ghost image til en anden gang :-)

Men ellers vil jeg sige tak for hjælpen - om ikke andet har jeg da lært noget :-) på den ikke fede måde....

tak for hjælpen

Dolle
Avatar billede dolle Nybegynder
30. december 2000 - 15:25 #37
LUKKET
Avatar billede cstern Nybegynder
31. december 2000 - 02:24 #38
var det meningen jeg skulle have de 200 p? Jeg har jo ikke givet dig et brugbart svar.
Du kan få dem tilbage her: http://www.eksperten.dk/spm/40913

Avatar billede kjalle Nybegynder
02. januar 2001 - 18:56 #39
cstern >< rart du er en fair fyr *s* men jeg tror du skulle have dem - det er jo bare dejligt du fik dem ALLE !! hmmm :o(
Avatar billede dolle Nybegynder
03. januar 2001 - 09:24 #40
er det muligt at dele point ud til flere personer ? hvis det er var jeg desværre ikke klar over det. Er ikke en \'tung\' bruger af eksperten
:-) .
I er velkomne til at dele i porten

mvh dolle
Avatar billede kjalle Nybegynder
03. januar 2001 - 14:27 #41
Det er muligt hvis ellers cstern opretter et spm, hvor han evt. sætter det til 100 points så skal jeg skrive et svar og han giver mig 100 points så er det delt op så vi har fået 100 hver :o) han skal skrive et ref. til dette spm.

men spørgsmålet er jo om cstern vil gøre dette ??
skrive lige herinde hvis/når du gør det :o)
Avatar billede kjalle Nybegynder
03. januar 2001 - 14:28 #42
dolle>< inden du accpeterede hans svar skulle du gå ind på avanceret der har du mulighed for at give point ud til flere personer :o)
Avatar billede stephank Nybegynder
08. februar 2001 - 19:58 #43
Hej igen på Eksperten

Jeg har før skrevet om, at få et ATA66 ultra DMA( Asus) kort til at køre ordentlig. Jeg havde det problem at computeren kunne køre en dag eller to, og så ville computeren starte Windows 98 op med at spørge efter RAID controller ( driver ). Jeg har nu prøvet installere windows 98 5-6 gange, og jeg besluttede så at bytte ATA66 Asus kortet fordi jeg troede det var det. Men det vidste sig det slet ikke var det, samme problem kom igen 3-4 dage efter jeg havde installeret Window 98 utallige gange. Problemet startede første gang da jeg satte en ekstra ny IBM Harddisk i på 45 G/byte som sekundær.  FEJLEN : Primær Harddisken er en 30 gigabyte IBM, som vidste sig og være i stykker. Fejlen opstod pga. at harddisken ikke statede på fuld kraft hver gang, altså det vil sige på ATA-kortet som en 30-35 MB/sek. Jeg byttede Harddisken til en IBM 45 Gigabyte mere, så forsvandt problemet. Det vil sige at hvis en harddisk går ned, spørg windows efter en driver til RAID-controlleren fordi det ikke køre optimal. Håber det kan hjælpe dir problem.

Hilsen Stephan