Avatar billede kam1138 Nybegynder
29. december 2000 - 06:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Abit KT7-Raid -> store problemer

Hejsa

Jeg har store problemer med mit nye bundkort. Intentionen er at få den til at spille med mine 2 stk. IBM GXP-30Gb.

Maskinen er udover et standard S3-grafikkort helt fri for andre komponenter.

Men helt let skulle det ikke gå: Jeg tilslutter harddiskene til IDE3+4 som masters og sætter et en CDROM til primary slave.

Jeg har sat boot i BIOS til IDE100RAID som 1., 2. og 3. boot device.

Nå, men det kører jo som det skal så vidt..nr jeg så booter op og trykker CTRL-H og ryger ind i RAID-menuen kan jeg også se alle drev. Fint nok, jeg opretter et RAID-0 array med de to IBM\'er der begge står som master på hver deres kanal.

Jeg sætter min W2K-pro skive i cdrommen, og det kan lade sig gøre at boote fra den trods BIOS-indstillingen. Jeg trykker F6 under install og vha. den medfølgende driverdisk får jeg installeret controlleren  - det virker fint. Jeg får W2K til at mounte et drev (der er ét drev synligt med begge diskes kapacitet tilsammen), og til at formatere samme med NTFS.

Så undersøger den hvilke filer der skal kopieres . og springer derefter til skærmen hvor der kopieres filer. Her går den ned - den genstarter simpelthen. Jeg har prøvet med to forskellige versioner af W2K, så det er ikke en defekt skive eller tilsvarende. Ofte kopierer den lige et par filer (EKSTREMT LANGSOMT!) før det sker......men det er uafvigeligt! ;(

Hvad dælen kan der være galt? Som det fremgår af pointene for at lede mig til løsningen så er jeg ret opsat på at det skal virke...nu! ;)

Med venlig hilsen

/Kasper
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. december 2000 - 12:16 #1
Jeg fandt ud af dette på:

http://go.to/kt7faq

Der står

\"ATAPI drives such as CDROM, DVD, CD-RW, Zip, LS120 and tape devices should be connected to IDE 1 and 2, as should additional disks when IDE 3 and 4 are fully occupied. CD-DVD and CD-RW devices may perform best when each is connected as IDE Master. So, if you have a CD-DVD and a CD-RW, connect each one as the Master on IDE 1 and 2, and use slaves for other devices like the LS120, tape, Zip, etc. Ensure the DMA-box is checked for your CD device properties under System Properties. Set the BIOS for the four primary IDE channels to AUTO to see your ATAPI devices correctly on the IDE 1 and 2 ports.

For RAID-0 the two disks must be placed on separate Highpoint IDE controllers.\"

Læg især lige mærke til det sidste de skriver, nemlig at de 2 raid disks skal placeres på seperate controllere, altså 1 på IDE3 og 1 på IDE4.
Desuden skal du tage og sætte dit CD-ROM drev på enten IDE1 eller IDE2.

Håber det kan hjælpe?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. december 2000 - 12:17 #2
Avatar billede kam1138 Nybegynder
29. december 2000 - 12:20 #3
aha - gi\' mig en halv time, jeg kigger på det med det samme! ;)

Smukt

/Kasper
Avatar billede apollo69 Nybegynder
29. december 2000 - 12:21 #4
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. december 2000 - 12:21 #5
Jeg kan lige anbefale dig og kigge under \"Disks\"
Der står tilsyneladende noget omkring IBM Deskstar 75GXP diske som der skulle være problemer med.
Sidder lige og læser det nu.

(Et stykke nede på siden)
Avatar billede apollo69 Nybegynder
29. december 2000 - 12:31 #6
\"noget omkring IBM Deskstar 75GXP diske som der skulle være problemer med\"
Den sætning ser man sku da alle steder efterhånden.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. december 2000 - 12:40 #7
apollo69> Rolig nu, som jeg selv sagde \"Sidder lige og læser det nu\" :)
Avatar billede kam1138 Nybegynder
29. december 2000 - 12:48 #8
Maniacdog -  du er en knag.

Det var simpelthen så plat at det er pinligt - mit CD/DVD kunn åbenbart kun sidde som Master på IDE1 eller IDE2 - efter jeg flyttede den hertil kører det i hvert fald som smurt i olie...

Tak for det - har du iøvrigt et forslag til hvilken blokstørrelse jeg bør køre med på RAID-arrayet?

/Kasper
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. december 2000 - 12:50 #9
Kasper> Desværre, det har jeg så ikke. Men jeg kan anbefale dig og læse på nogle af de sider jeg har angivet dig. Der vil jeg næsten regne med at det står eftersom personerne selv har prøvet det. :)

Godt nytår
Avatar billede apollo69 Nybegynder
29. december 2000 - 12:54 #10
Maniacdog> Jeg mener bare at man ser det tit, er det en l.... disk eller hvad?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. december 2000 - 15:46 #11
apollo69> en hvad?
Nu er jeg vist røget af sporet her...?