Avatar billede johannielsen Nybegynder
29. december 2000 - 00:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Web-site!

Jeg er klar over at det prof. navn for noget på nettet er Web-Site eller Web-side, og ikke Hjemmeside...
Men nogle bruger En og andre Et om Web-Site/Web-Side......hvad er mest rigtigt?
Avatar billede vandhunden Nybegynder
29. december 2000 - 00:56 #1
Rigtigt:
En Webside
Et Website

Forkert:
Et Webside
En Website
Avatar billede johannielsen Nybegynder
29. december 2000 - 00:58 #2
Jeg vil gerne have nogle argumenter....for jeg ved da også godt hvad der LYDER bedst!
Avatar billede vandhunden Nybegynder
29. december 2000 - 01:02 #3
Det handler om kasus. I nogle tilfælde kan man bruge begge. En cirkus (det siger cirkusartister altid), og Et Cirkus, det siger vi andre.

Grunden til at det hedder En Webside er at ordet side står i enten hankøn eller hunkøn (kan ikke huske det). Website er derimod et engelsk ord (site), der hedder det a site og ikke an site. Derfor hedder det også Et site og ikke En site...
Avatar billede johannielsen Nybegynder
29. december 2000 - 01:07 #4
------>vandhunden
En web-site lyder altså ikke helt forkert. Det er derfor jeg har rejst spørgsmålet!!!
Avatar billede darkphazer Nybegynder
29. december 2000 - 01:13 #5
Avatar billede cin Nybegynder
29. december 2000 - 01:20 #6
det er ikke hankøn eller hunkøn. På dansk har vi fælleskøn og intetkøn.
Avatar billede tommyf Nybegynder
29. december 2000 - 01:21 #7
Et website må være det rigtige, og når man snakker om et website er det f.eks ALLE de sider som www.123ferie.dk består af.

Et hus = HusET
En stol = StolEN
Et website = websitET
En website = websiten

Det ville da lyde åndsvagt at sige websiten.