Avatar billede eskeeske Nybegynder
25. september 2003 - 13:15 Der er 6 kommentarer

Browser i PDA og på Mobil Telefonner.

Er der nogen som lynhurtigt kan ridse op hvordan det forholder sig med Browsere og PDA og mobiltelefoner.

1. Er en mobil telefon med farveskærm og styresystem og en PDA ikke det samme set fra en overordnet synsvinkel ?

2. Hvordan er det med styresystemer, har nogen Windows og andre noget andet. Hvem er de andre, og hvilket styresystem er der så.

3. Hvis styresystemet er Windows, er browseren så Internet Explorer i præcis den samme udgave som til PC. Eller er det en speciel PDA udgave af IE, der f.eks. ikke understøtter javascript og ligende ?

3. Hvis styresystemet ikke er Windows, hvad er det så, og hvilken browser er det så. Er browseren da en Mozilla/Gecko instalation ?.

4. Kan nogen give nogen gode links, til artikler der kunne være intresante ?
Avatar billede torbens_dk Nybegynder
25. september 2003 - 13:39 #1
5 for en´s pris

1. PDA vs. MOBIL
Der er mange OS og hardware platforme, men det hele kommer ned til batteri tid.
En mobil telefon skal være "online" på GSM nettet og derfor trændt hele tid. Det medfører ganske simpelt at PDA må bruge mere strøm og dermed stører processor.

http://www.palmone.com/us/products/handhelds/tungsten-w/
Er en PDA med mobil telefon og har 33 Mhz Motorola Dragonball

http://www.palmone.com/us/products/handhelds/tungsten-t2/
Er en PDA med Bluetooth istedet og har 144MHz Texas Instruments OMAP

Men set fra OS'et er det samme.

2. OS'er
Der eksisterer ikke Windows til PDA, men derimod et windows lignede OS, menlig PocketOS.

Andre: PalmOS, Linux(til nogle eksisterende PocketPC), jeg kunne finde ca. 20 med google.com, så prøv den hvis du vil have spec. på dem alle

3a. PocketOS har en Internet Browser.
Java uderstøttelse findes næsten ikke til PDA, pga. det enorme opgave i at porterer java til en PDA og holde det ved lige. PocketOS siges at have det men det virker ikke 100%. Det findes til gengæld til Mobil telefonner som har en special Java udgave til intregerede systemmer, prøv google.com med embeded Java.

3b. Andre.
Det er par gratis browser til Palm, men de er ikke til at råbe hurra for.
Men den palmOne selv har udgivet kan bruges og virker fint til tv2.dk og dr.dk hvor menuen er java, men det kører ikke på PDA men på en proxy hos palmOne.

4. Prøv google....
PDA vs. Mobile Phone giver nogle ok links
Avatar billede eskeeske Nybegynder
25. september 2003 - 13:52 #2
Flere svar er stadig velkomne. Jeg spørger ikke til java men til javascript, og browsere generelt. Java og Javascript er to helt forskellige ting.

Jeg skal ikke købe en telefon eller en PDA, men udvikle nogen internet applikationer til samme.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
25. september 2003 - 14:09 #3
Nu kommer jeg vist til at være på tværs i nogle af punkterne...

1. Til dels. Definitionen på en PDA (Personal Digital Assistant) er ret vidtfavnende. Se feks. www.webopedia.com's definition:

"Short for personal digital assistant, a handheld device that combines computing, telephone/fax, Internet and networking features. A typical PDA can function as a cellular phone, fax sender, Web browser and personal organizer. Unlike portable computers, most PDAs began as pen-based, using a stylus rather than a keyboard for input. This means that they also incorporated handwriting recognition features. Some PDAs can also react to voice input by using voice recognition technologies. PDAs of today are available in either a stylus or keyboard version."

I dagens danmark vil man normalt kategorisere en PDA som en håndholdt enhed der tilbyder kalender, notesblok, huskeliste osv. I nogle tilfælde kombineret med internetadgang. Mange mobiltelefoner har disse faciliteter, og bliver ofte benævnt som "mobiltelefon med PDA funktionalitet". Det er ikke et krav at mobiltelefonen har hverken farveskærm eller kører et specifikt OS.

2. Efterhånden findes et hav af styresystemer til de små håndholdte computere og mobiltelefoner. Der er 3 førende "grupper". PalmOS, PocketPC/Windows CE og Epoc. Herudover er der forskellige mere eller mindre vellykkede forsøg på at lave Linux distributioner der kan køre på de forskellige typer maskiner. På telefonsiden har Microsoft desuden lanceret Smartphone OS'et, der bla. benyttes i Orange SPV telefonen. Her har man i meget høj grad sammensmeltningen af PDA funktionalitet og mobiltelefonen.

Går vi lidt mere ned i de forskellige mobile operativsystemer kan jeg lige kort ridse de mest brugte op:

PalmOS: OS'et der oprindeligt blev lanceret på Palmpilot'en. Idag benyttes det på Palm's, Handspring og få andre. Et godt operativsystem til de klassiske PDA funktionaliteter. Det kræver ikke den store processorkraft, er let at navigere rundt i med stylus og tilbyder et hav af indbyggede funktioner. Operativsystemet halter noget når det kommer til afvikling af multimedia.

WinCE/PocketPC: Microsofts satsning på det håndholdte marked. Meget af den kendte funktionalitet fra Windows er ført over i dette operativsystem. Derfor er de fleste windowsbrugere hurtigt fortrolige med PDA'er der kører disse. Det første var Windows CE. Det var, efter min mening, ikke alt for heldigt. Det krævede mere fart på PDA'en end teknikken på det tidspunkt kunne præstere. Dvs. alle de første CD maskiner virkede utroligt sløve i forhold til konkurrenterne fra Palm/3Com. Men efterhånden blev PDA'erne udstyret med kraftigere processorer. Med lanceringen af PocketPC havde de et rigtigt godt produkt på hånden. De nye hurtige generationer af PDA'er med PocketPC kørte forrygende hurtigt. Desuden kunne de afvikle både lyd og 3d grafik i ganske høj kvalitet. Bagsiden er/var at PDA'erne blev nogle forfærdelige strømslugere. Palm/3Com's PDA'er kunne bruges i flere uger mellem opladninger. PocketPC maskinerne kunne ofte kun køre få timer. Dette er dog blevet meget bedre, med dagens batteriteknologier.

Epoc: Psions forsøg på at komme ind på det lukrative PDA marked. Dette operativsystem var det første hvortil der blev udviklet applikationer der umiddelbart kunne arbejde med Word og Excel dokumenter. Psion håbede andre producenter ville benytte Epoc, men det blev aldrig rigtig til noget.

Symbian: Et af de senere skud på stammen. En flok mobilproducenter (Nokia, Panasonic, Motorola, Psion, Samsung Electronics, Siemens og Sony Ericsson) og PDA udviklere besluttede at udvikle et OS til PDA'er og mobiltelefoner. Systemet bygger på Psions Epoc. Den første telefon med OS'et var Nokia's Communicator. Mit personlige gæt er, at fremtidens mobile OS krig kommer til at stå mellem Symbian og PocketPC.

Linux: Forskellige forsøg er gjort på at køre Linux på PDA'er. Nogle er faktisk ganske vellykkede. Men jeg tager dem ikke som seriøs spiller på markedet.

3. Til dels. Dog er det en noget "neddroslet" version, der bla. ikke indeholder javafunktionalitet.

4. Ingen kendte. Producenterne af OS'erne samt diverse 3. parts softwareudviklere har bygget et hav af mere eller mindre heldige HTML læsere. Pga. de relativt små skærme, er mange af disse udstyret med funktionalitet der forsøger at tilrette almindelige siders layout til skærmen. Dette går dog ofte ud over fortolkningen af html. Dvs. man ofte ser at selv sider der følger W3C ser meget underlige ud. Men de fleste sider er pænt læselige. Jeg er feks. overrasket over hvor pæn Eksperten er på en PocketPC2003 maskine.
Avatar billede eskeeske Nybegynder
25. september 2003 - 14:32 #4
hmm, tak.

Men hvis Microsoft laver et styresystem, hvorfor putter de så bare ikke den rigtige IE ind, det må da være det letteste for alle parter. Husk på Sun Java er ikke en del af IE, men javascript funktionaliten er en helt afgørende funktionalitet der bruges på næsten alle hjemmesider. Hvis der ikke er javascript, kan eksperten f.eks. ikke virke. Ihvertfald ikke menuerne.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
25. september 2003 - 15:11 #5
Javascript fortolkes udmærket af PocketPC Exploreren.
Avatar billede jensb Nybegynder
25. september 2003 - 17:06 #6
Torbens dk ->

Din forklaring omkring batteritid på mobiltelefoner vs. PDA'er, og sammenhængen til processorstørrelse, med eksemplet på Tungsten W og Tungsten T2, holder ikke helt.

Tungsten w kører med Palm OS 4, og har derfor ikke brug for en ret stor processor. Massere af normale Palm PDA'er kører med også med Palm OS 4, og har kun 25 Mhz processor, selvom der ikke er indbygget telefon.  Tungsten T2 kører derimod med Palm OS 5, som er MEGET forskellige fra Palm OS 4. Palm OS 5 kræver langt større processorer, og det er derfor at Tungsten T2 har 144 MHz. Ganske enkelt fordi at den har brug for så stor en processor for at køre.

Eksempelvis har Sonyericsson P800 en 185 MHz processor, og det er selvom det ar en telefon...eller mere præcist, en Smartphone. Så man kan sagtens have smartphones med hurtigere processorer. Men der er selvfølgelig ikke grund til at lave processoren hurtigere end hvad der er nødvendigt, hvilket betyder at smartphones med Palm OS 4 styresystem, har relativt små processorer.

Endvidere har processorens størrelse vel ikke den store betydning, så længe telefonen er på standby.