Avatar billede isaac Nybegynder
25. september 2003 - 06:29 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Larmer grafikkorts blæser meget??

Hvilke af de 2 grafikkort skal jeg vælge?
Det en har blæser og det andet har passivkøler.

AOpen: Aeolus GeForceFX 5200-DV128 Retail,128MB, 570 kr.
Chaintech: A-G482 TV-Out, 128MB, 449 kr.
Avatar billede bredker Nybegynder
25. september 2003 - 06:47 #1
jeg ville nok vælge  Aopen kortet
en grafikkort blæser larmer ikke ret meget . skulle du have et hvor den larmer er det normalt fordi at den er lukket af skidt eller lejerne er ved at være slidte
Avatar billede lazybonez Nybegynder
25. september 2003 - 06:52 #2
bredker> Er ikke helt enig i at en grafikkort blæser ikke larmer meget... De ligger ofte omkring eller over 30dB, hvilket efterhånden er støjende, da nutidens systemer gerne skal ligge under 20dB. Men så er der selvfølgelig muligheden for at montere en Zalman Heat-Pipe køler på, så man slipper for blæseren eller kan nøjes med en større, mindre larmende blæser.
Jo større blæser, jo mere lavfrekvent er lyden, og jo mindre lægger man mærke til den. Jeg har f.eks. en 40mm 19dB blæser, som jeg troede skulle sende min harddiskskuffe på listen over "silent" hardware i min PC, men jeg var nødt til at sende den ned på under ½ kraft for at den ikke skulle overdøve resten i min computer (vel nok lidt over 19dB), da den har en irriterende, skinger lyd.
Avatar billede lazybonez Nybegynder
25. september 2003 - 06:54 #3
Woups, glemte vist lige at skrive, at det oftest er 40mm blæsere, der er på grafikkort... Jeg har skiftet min på mit aldrende GF2 ud med en Socket7 køleprofil og en 80mm blæser ved siden af - det sparede mig for en irriterend lyd - IKKE fordi blæseren var ved at være færdig - den var bare generelt irriterende...!
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. september 2003 - 07:27 #4
Det kommer an på hvad du skal bruge det til. Kortene hører til samme serie. GF5200 Ultra yder op til ca. 50% bedre en MX440.

Hvis ikke du skal spille, så ville jeg klart tage med passiv køling. Hvorfor overovedet tilføre støj til systemet? Lejerne bliver slidte med tiden, og blæseren vil begynde at larme mere....

Læse evt. om ydelsen her: http://www.tomshardware.com/graphic/20030311/index.html
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. september 2003 - 07:27 #5
PS: Hvis du endelig vil spille, så overvej et TI4200 - det performer meget bedre, og kan købes til under kr. 1000.

JP
Avatar billede egidiussen Nybegynder
25. september 2003 - 07:41 #6
Hejsa
Jeg er enig i at nyere grafikkort larmer forholdsvis meget idag. Jeg er også enig i, at fx5200 fra Aopen er bedre end MX440 fra Chaintech. Derfor bur du uden tvivl vælge det fra Aopen, da det jo har passiv køling.
Her har du et alternativ som ligeledes har passiv køling:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364957897

Skipper
Avatar billede isaac Nybegynder
25. september 2003 - 08:31 #7
Jeg er ikke den helt store spiller, og jeg har et Matrox g450 16mb lige nu, men jeg overvejer at jeg måske vil prøve et par nye spil, men stadigvæk bliver det ikke til den helt store spiller!