Avatar billede ahn Nybegynder
24. september 2003 - 19:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fysik-opgaver

Hejsa!

Jeg har en opgave:

60 kg hviler på 1 kvadratcentimer - Hvor meget tryk er der på den ene kvadratcentimeter!?

Mvh. andreas
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. september 2003 - 19:07 #1
60 kg pr. kvardratcemtimeter, ellers må du skrive hvilken enhed du vil have trykket opgivet i
Avatar billede ahn Nybegynder
24. september 2003 - 19:08 #2
i pascal
Avatar billede ahn Nybegynder
24. september 2003 - 19:08 #3
kom helst med hele formlen...
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. september 2003 - 19:11 #4
The pascal (pronounced pass-KAL and abbreviated Pa) is the unit of pressure or stress in the International System of Units (SI). It is named after the scientist Blaise Pascal. One pascal is equivalent to one newton (1 N) of force applied over an area of one meter squared (1 m2). That is, 1 Pa = 1 N · m-2. Reduced to base units in SI, one pascal is one kilogram per meter per second squared; that is, 1 Pa = 1 kg · m-1 · s-2.

Så er det bare at gegne ud hvor mange kg der er over en kvadratmeter, jeg for det i hovet til 60 000 pascal eller 60 kilopascal, prøv lige at regne efter