Avatar billede xirb Nybegynder
24. september 2003 - 07:44 Der er 15 kommentarer og
4 løsninger

Trådløst: Hvilket udstyr skal jeg vælge (TrendNet/SMC/Blandet)?

Jeg overvejer køb af tråløst netværk, men aner ikke hvilklet udstyr jeg skal vælge..

Er der overhovedet nævneværdig forskel på producenternes udstyr? Hvis ja, hvad har du så erfaring med af nedenstående - hvad skal jeg vælge?

(OBS: Det skal jo gerne være så billigt som muligt..)

Setup 1 - fra D-C-S:
- TRENDnet TEW-224UB Wireless USB LAN Card 11Mpbs (Retail)
- TRENDnet TEW-311BRP Wireless AP Router 4 Port Switch
I ALT cirka kr. 1020,-

Setup 2 - EDBpriser.dk:
- Linksys Wireless Cable/DSL Router AP & 4 ports switch
- EZ Connect Wireless USB Adapter 11Mbit
I ALT med Linksys cirka kr. 1031,-

Setup 3 - EDBpriser alternativ:
- NetGear MR814GE Wireless Router w. 4 port Switch
- EZ Connect Wireless USB Adapter 11Mbit
I ALT med NetGear cirka kr. 1052,-

Setup 4 - fra Computercity:
Sampakning:
- SMC 11 Mbit Wireless accesspoint + USB adapter
I ALT kr. 999,-
Avatar billede aovergaard Nybegynder
24. september 2003 - 08:09 #1
Jeg har Trendnet og kan fortælle at det syntes jeg ikke du skal købe. Det rækker ikke ret langt, er jeg bare 10 m. væk og skal gennem en mur, ligger den og kører med en forbindelse på mellem 0 - 1% i forbindelsen. Derudover bliver jeg smidt af Messenger flere gange om dagen, og har har jeg mistænkt routeren for små blink som gør at jeg bliver kylet af.
Jeg har til gengæld lået et Dlink kort nu, for mit Trend er sendt retur og her ligger der en konstant forbindelse på mindst 50 - 60% på samme afstand.
Avatar billede xyborx Nybegynder
24. september 2003 - 08:12 #2
Jeg har gode erfaringer med D-Link. Helt specifikt AP-900+ som accesspoint, og DWL-660 PCMCIA kort. Sidsnævnte kører også fint under Linux, med en anelse tweaking.
Avatar billede xyborx Nybegynder
24. september 2003 - 08:14 #3
Det skal måske lige siges at DWL-660 tilsyneladende ikke understøtter de 22 eller 54mbit som accesspointet praler med at kunne, så jeg må nøjes med 11mbit. Men jeg har nu heller aldrig forventet mere :)
Avatar billede xyborx Nybegynder
24. september 2003 - 08:16 #4
hov.. Fik byttet rundt i accesspointnavnet. Det hedder DWL-900AP+
Avatar billede kenp Novice
24. september 2003 - 08:49 #5
tjaaa jeg kender til Belkin og zyxel, og der har jeg ikke haft problemer med zysel er sat op til at dele mellem 4 naboer på en villavej og det virker bare :)
Avatar billede xirb Nybegynder
24. september 2003 - 08:50 #6
Mange tak for kommentarene hidtil. Trendnet bliver det da i hvert fald ikke så!
Desværre er D-link lige lidt dyrere end de andre alternativer (billigste router koster 775,- inkl. porto).

Så jeg håber indtil videre på, at der er en eller anden, der kan fortælle at et af de andre setups er ganske OK..? :-)
(Alternativt må jeg vente og så spare de sidste kroner op. Man kunne selvfølgelig også nøjes med et Access Point, men så kan man pludselig kun ha' en PC på netværket når man kun får en IP fra sin ISP..)
Avatar billede kenp Novice
24. september 2003 - 08:56 #7
Linksys kan du godt købe det er ok udstyr. (og kan udvides vhis man vil det)
Avatar billede xirb Nybegynder
24. september 2003 - 09:00 #8
kenp: Har du selv tidligere haft Linksys eller haranden førstehåndserfaring?

(Billigste af Belkin og Zyxel er en router til ca. 800,-, så ingen er den lige den tand dyrere..)
Avatar billede kenp Novice
24. september 2003 - 09:07 #9
ja det har jeg inden vi skiftede ud til zyxel brugte vi linksys, grunden til at vi skiftede til zyxel var den større sikkerhed som vi så kunne udnytte.

Men min opfattelse af linksys har en god rækkevide, og forholdsvis nem at sætte op, hvis man gider bruge 2 minutter på manualen.
Avatar billede kanon_bruun Nybegynder
24. september 2003 - 09:22 #10
Jeg kan på varmeste anbefale D-Link. Jeg har selv en D-713P (wirless/router/printserver) og et DWL-650+ kort (22Mbps), og det kører bare. Vi anbefaler dem til alle vores brugere i firmaet, og vi har endnu ikke haft nogle problmer med dem. Jeg har prøvet de to andre mærker, men har rodet med noget wireless fra både Compaq og Linksys, men jeg må sige at D-Link helt klart performer bedst, og var letest at konfigurer.
Avatar billede kanon_bruun Nybegynder
24. september 2003 - 09:22 #11
Skulle have været et svar :-)
Avatar billede xirb Nybegynder
24. september 2003 - 09:27 #12
kanon_bruun: "Jeg har prøvet de to andre mærke" - skulle der være et "ikke" indsat deri - eller hvad var din erfaring med de to andre mærker?
Avatar billede kanon_bruun Nybegynder
24. september 2003 - 09:59 #13
Jo der mangler et "ikke"...:-)..beklager.
Avatar billede xirb Nybegynder
30. september 2003 - 12:02 #14
TAK for jeres info hidtil.

Et slags direkte afledt spørgsmål af jeres ård går så på, om det er fint at købe en god router (altså D-link kan jeg forstå) og så bare købe et almindeligt, billigt USB-WiFI-netkort..?

Eller om der også er stor forskel på dem?
Tanks!
Avatar billede kenp Novice
30. september 2003 - 12:03 #15
jeg vil anbefale at du køber god kvalitet af begge
Avatar billede kanon_bruun Nybegynder
30. september 2003 - 12:05 #16
Jeg har haft billig "noname" wirelss kort connected til min D-Link router uden problemer, så det mener jeg sagtens at du kan.
Avatar billede xirb Nybegynder
28. november 2003 - 13:03 #17
Mange tak for jeres hjælp!
(Beklager jeg glemte at acceptere svarene før nu.)

- Jeg køber selvfølgelig D-Link så pga. jeres ret enige råd. Nærmere bestemt et DI 614+ (tror jeg den hedder).
Avatar billede aovergaard Nybegynder
28. november 2003 - 13:07 #18
*S* God idé og tak for point;)
Avatar billede xirb Nybegynder
28. november 2003 - 15:17 #19
I øvrigt fortsætter jeg spørgerunden ang. rækkevidde osv. her:
http://www.eksperten.dk/spm/433583

- hvis der skulle være en af jer, der er interesseret i, hvad planerne går på. :-)