Avatar billede rkk Nybegynder
23. september 2003 - 21:47 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

"Min svigerfars computer er gået helt ned...evt pga virus"

Min svigerfars computer er gået helt ned, sikkert pga en virus. Det startede med at musen satte sig fast, han blev  så nødt til at genstarte og siden lukker computeren sig selv ned hver gang han forsøger at starte. Dette sker også i fejlsikret tilstand. Han har desværre ikke et virusprogram installeret... Kan han/ jeg mons tro gøre noget !? Det er noget rigtigt rod !
Avatar billede bredker Nybegynder
23. september 2003 - 21:49 #1
Avatar billede fido82 Nybegynder
23. september 2003 - 21:50 #2
http://www.eksperten.dk/spm/388341

I overstående post er der info, samt hvorn du sletter virussen igen
Avatar billede rkk Nybegynder
23. september 2003 - 21:51 #3
Kan computeren reddes !?
Avatar billede xaxu Nybegynder
23. september 2003 - 21:52 #4
Tror at du har fået Blaster... eller sven...

Du skal åbne command og skrive noget som gør at computeren ikke genstarter af sig selv(kan ikke huske hvad)... du skal derefter søge efter en af de overstående filer og slette den.
Avatar billede fido82 Nybegynder
23. september 2003 - 21:53 #5
ja, hvis du gør som der bliver skrevet i mit andet indlæg
Avatar billede fromsej Praktikant
23. september 2003 - 21:56 #6
Forhåbentlig er hans harddisk Fat32 formateret, så kan du hente F-Prot det fylder to disketter og scanner i DOS.
http://www.avirus.dk/avirus.htm - F-Prot DOS virusscan
Ellers er der tips om hvordan i holder liv i PCén her:
http://www.spywarefri.dk/virus.htm#msblast
Kommandoen der omtales er :
Klik på start=>Kør skriv CMD klik OK
Skriv shutdown-a , det skulle stoppe nedtællingen hvis det er blastervirus og give jer tid til at få det fjernet.
Avatar billede bredker Nybegynder
23. september 2003 - 21:56 #7
se i det øverste afsnit i mit link , der er et link til hvordan du klare den
og husk så at opdatere dit windows bagefter så den ikke kommer igen
Avatar billede rkk Nybegynder
23. september 2003 - 22:00 #8
Jeg kan se flere steder at når man har fået virus kan man downloade div tools, det er jeg med på, men når nu computeren ikke engang vil starte op, hvad kan jeg mon så gøre !?
Avatar billede bredker Nybegynder
23. september 2003 - 22:02 #9
se lige på fromsej s kommentar 21,56,07
der kan du klare det
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. september 2003 - 22:06 #10
Før jeg kommer med råd, vil jeg da godt høre lidt om hvilket styresystem han har, samt hvorfor du mener at han har virus. Du har ikke skrevet noget endnu, der for mig peger på at han har virus.

Men det er bestemt ikke blaster virus'en. Så meget kan jeg da læse ud fra det du har skrevet. Den er/kan nemlig ikke være aktiv i fejlsikret tilstand plus at problemet med nedlukning ikke sker når man ER inficeret, men kun når man bliver angrebet af den.
Avatar billede rkk Nybegynder
23. september 2003 - 22:13 #11
Hej tonnybrandt. Min svigerfar har windows XP. Han har i den sidste tid modtaget ritig mange mails med bl.a. "windowsopdateringer" som han straks har smidt ud, men som han nu så alligevel er usikker på om er blevet fjernet helt eller alligevel har aktiveret noget... men tror du det kan være et systemsammenbrud i stedet for ?!
Avatar billede rkk Nybegynder
23. september 2003 - 22:14 #12
indtil videre mange tak for mange råd... hilsen rkk
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. september 2003 - 22:24 #13
Vi kan ikke være sikker, men det lyder jo som om han er rimeligt sikkerhedsmindet, så risikoen for at det er virus er minimeret, og jeg hælder mere til et sammenbrud.
Men hvis du er så heldig at hans filsystem er fat32, så skal du først prøve fromsej's råd mht F-Prot på de 2 disketter. Det skader ikke og så ved vi om det VAR virus og har noget at gå ud fra.

Hvis der ikke var virus, eller hvis tilstanden ikke har ændret sig selvom den har fundet et par stykker, så synes jeg du skal prøve er at smide xp cdrom'en i og lade den køre den automatiske systemgenoprettelse (mener det er det den hedder), som bliver præsenteret som noget af det allerførste under boot på cdrom'en.

Når først den er i luften kan du scanne for virus.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. september 2003 - 22:25 #14
Den sidste linie skulle ikke have været med *s*
Jeg redigerede lidt i indlægget og fik den åbenbart ikke fjernet igen.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. september 2003 - 22:34 #15
Rimelig sikkerhedsminded, når han ikke har et Antivirusprogram, øhhh nej.
Jeg tror også mere på et systemnedbrud, prøv at køre en Repair.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare at den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt men nu er du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

6:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. september 2003 - 22:38 #16
fromsej >> sikkerhedsmindet ?? Nej det kan du selvfølgelig have ret i. Mente mere at han var "bevist" om hans brug af email og var på vagt overfor virus, men det fik jeg vist udtrykt forkert :)
Avatar billede rkk Nybegynder
23. september 2003 - 23:09 #17
Tak tonnybrandt og fromsej !, nu har jeg noget at gå videre med, det bliver svigerfar glad for :-) om ikke andet så er der et par muligheder der kan afprøves.... jeg vender måske tilbage om nogle dage. hilsen rkk
Avatar billede bredker Nybegynder
03. oktober 2003 - 22:29 #18
har du fået det til at virke
Avatar billede rkk Nybegynder
13. november 2003 - 23:52 #19
Ja, det virker nu. Men hvad det egentlig var vides ikke helt. Der var absolut ingenting der virkede. Det endte med at computeren kom tilbage til den butik hvor den blev købt. Det vist esig at FAT filen var blevet slettet af en eller anden grund! Nu er der kontakt til filer og programmer igen, anti virus er installeret så nu går det forhåbentlig igen :-)