Avatar billede opium33 Nybegynder
23. september 2003 - 08:57 Der er 13 kommentarer

Ny AMD på mit Soltek SL-75DRV5

Jeg har monteret en AMD XP2800+ på mit bundkort Soltek SL-75DRV5 og kan ikke få den til at køre i opsætningen til 333 Mhz FSB, min Bios er opdateret til nyeste version T1.8 Bus Ratio er sat til auto.Når jeg prøver på 333Mhz får jeg kun startbilledet jeg kan ikke komme ind i bios opsætning.På 300Mhz kører det fint men så virker den kun som en XP2000 og jeg vil da gerne have det sidste med.
Er der nogen som ligger inde med de vise sten, så hører jeg det gerne.
mvh Flemming
Avatar billede opium33 Nybegynder
23. september 2003 - 10:27 #1
Jeg kan også lige nævne at bundkortet giver bibs fra sig i loops indtil styresystemet WIN 2000 pro er startet op også ved 300 Mhz
mvh Flemming
Avatar billede chalde Seniormester
23. september 2003 - 11:08 #2
Prøv at kigge i manualen om der skulle være "clear cmos" "clear bios" jumper eller ligende. Så clear din bios, og se om du kan komme i bios.
Avatar billede chalde Seniormester
23. september 2003 - 11:09 #3
Prøv også at loade optimized defaults.
Avatar billede opium33 Nybegynder
23. september 2003 - 11:56 #4
chalde  Ja det vil jeg da prøve, men kan det være noget gammelt der hænger i bios og mister jeg så ikke resten af opsæningen i bios.
Avatar billede opium33 Nybegynder
24. september 2003 - 08:23 #5
Har prøvet begge dele nu, den er holdt op med at sige bibs, kan ikke få den højere op end 2200+  Jeg har sat CPU external clock til 100Mhz (default) og i bios kan jeg sætte den op til 148, når jeg starter op viser den "kun" 2200 Mhz hvis jeg sætter den korrekt i opsætning kan jeg stadig ikke få den igang ikke engang i biosopsætning.
Avatar billede chalde Seniormester
24. september 2003 - 10:25 #6
Sådan opførte mit bundkort sig også inden jeg byttede det.
Det kunne fint starte op på 133mhz fsb, men når jeg satte fsb til 166 (som cpu skulle kunne) skete der ingenting, og blev nødt til at resette bios. Sendte bundkort retur, og fik et nyt, hvor det køre "fint" på 166mhz. Nu får jeg bare ramfejl når fsb sættes til over 133 mhz. Så jeg skal have sendt mit retur igen.
Test evt cpu i en anden computer, eller med en anden 166mhz fsb cpu.
Avatar billede chalde Seniormester
24. september 2003 - 10:28 #7
evt tjek om dine ram kan følge med, eller om du har sat deres frekvens for højt.
Prøv evt at loade failsafe defaults i bios, og kun sætte fsb til 166mhz.
Tjek også om cpu får nok strøm, ellers sæt vcore op.
Avatar billede opium33 Nybegynder
24. september 2003 - 13:50 #8
Chalde: Jeg er utrolig glad for at du gider, så meget som du gør, men nu er jeg forvirret. I min manual står der at FSB CLOCK er dobbelt så høj som CPU external clock og mit problem er jo netop at når jeg sætter CPU ext clock som i min manual svarer til 333 FSB clock, så er det at det går galt. Jeg prøver at hæve Mhz i biosopsætningen stille og roligt, og har også prøvet at Vcore til 1,75 volt. Mine ram er pc 2700 på 133 mhz så det er vel ok
Avatar billede chalde Seniormester
24. september 2003 - 13:54 #9
Prøv at sætte ram til 166 (hvilket er hvad pc 2700 kører)
Avatar billede chalde Seniormester
24. september 2003 - 13:57 #10
Prøv at tjekke i manualen om der skulle være en funktion til at jumpe bundkortet til at køre 133mhz, og tjek om du har jumpet det sådan.
Avatar billede chalde Seniormester
24. september 2003 - 14:12 #11
Hentede lige manualen. Kiggede også under bios, og der står der at fra bios 1.5 supporter det op til 2700+, men ikke andet.
Hvilken cpu er det du har købt? en thoroughbred eller en barton? (begge fåes i 2800+ udgaver)
Men prøv manuelt at sætte dipswitchene:
For t-bred skal de sættes til 13,5 bus ratio (men jeg kan desværre se i manualen at de max kan gå til 12,5)
og fsb (external freq setting) til 333 (166)

For barton: 12,5 bus ratio og 333 (166) fsb (external freq setting)
Sådan skal sw1 stå: 1=off 2=off 3=on 4=on
sw2: 1=off 2=on 3=off 4=off 5=off 6=off

Så hvis det er en t-bred du har købt, kan det godt være at du har et problem med ratio.
Avatar billede opium33 Nybegynder
24. september 2003 - 14:34 #12
Ja det er en Barton og jeg har sat SW 1 på auto detect altså dip 5 off, men jeg prøver igen i aften at sætte SW1 til 12,5X Jeg sidder selv med manualen, det er noget værre ged når sadan noget som skulle være lige at gå til driller på den måde, min bios er T1,8 det er den nyeste
Avatar billede opium33 Nybegynder
07. november 2003 - 11:11 #13
Jeg har ikke endnu fået den højere end 2200+ men det er vel også tilstrækkeligt acceptabelt