Avatar billede photoshop6_user Nybegynder
23. september 2003 - 08:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Farve-forskel når photoshop grafik vises i browser - Hvorfor.

Hej, jeg har lige lavet noget grafik i Photoshop 6.0 og har så brugt grafikken på en hjemmeside, men desværre er farverne meget "blege" når grafikken vises i browseren(I.E. 6.0), i forhold til hvordan farverne ser ud inde i photoshop...
(Det er ikke et RGB/CMYK problem - jeg har nemlig helt styr på hvordan man bruger begge dele :) )

Er det fordi jeg skal indstille min skærm med Adobe Gamma programmet, så jeg får oprettet en farve-profil som kan bruges sammen med photoshop, så jeg på den måde får vist farverne ens, både i photoshop og i browseren?

Eller vil der altid være en lille farve-forskel mellem det man laver i photoshop og når man viser det i en browser?

På Forhånd Tak for hjælpen :)

Venlig Hilsen
photoshop6_user
Avatar billede persus Nybegynder
23. september 2003 - 08:20 #1
Højst sandsynligt fordi en farveprofil korrigerer farverne når du arbejder med billedet. Find indstillingen og slå den fra. Der er ikke forskel på browserens måde at vise billeder på.
Avatar billede photoshop6_user Nybegynder
23. september 2003 - 08:27 #2
Men jeg har lært at photoshop skal være indstillet til at køre med Adobe RGB(1998), sådan at alt jeg laver bliver lavet med den farve-profil, sådan at flest mulige andre skærme ser mit grafik på samme måde som det ser ud på min egen skærm ...

Er det den du mener jeg skal slå fra??
Avatar billede persus Nybegynder
23. september 2003 - 08:41 #3
Jeg kender ikke photoshop så godt, men Corel Photopaint lavede samme nummer med mig, og her fandt jeg en indstilling som gjorde at farverne blev korrigeret til min skærm. Dette slog jeg fra da jeg vil have 100% styr på mine farver.
Avatar billede spe Nybegynder
23. september 2003 - 11:35 #4
Hvis du vil bruge en farveprofil til RGB billeder til web så er det sRGB-en der bedst gengiver en standardskærms farverum.
Avatar billede photoshop6_user Nybegynder
24. september 2003 - 17:57 #5
sRGB - nemlig! Tak spe !

og indstil Photoshop til Web Graphics Defaults i Color Settings

og brug View > Proof Setup > Monitor RGB til at se hvordan billedet/grafikken vil se ud i en browser - så kan man jo let justere farverne til det ønskede resultat og vide at det er sådan det vil se ud(98% ligesådan)når det ses i browseren!

Takker for hjælpen gutter! :):)

Venlig Hilsen
photoshop6_user