Avatar billede ykok Nybegynder
22. september 2003 - 20:50 Der er 16 kommentarer

Antal meter pr. kategori kabel og netværkshastighed

Hvor mange meter kan man trække et netværkskabel henholdsvis af kategori:
5, 5e og 6.
Når man kører henholdsvis 10, 100 og 1000 BaseT?

Helst med link til en side der beskriver dette!

Morten Poulsen
Avatar billede hmortensen Nybegynder
22. september 2003 - 20:53 #1
cat5/5e = max 96m uanset hastighed
Avatar billede ykok Nybegynder
22. september 2003 - 20:58 #2
Det vil sige, at der ikke er nogen reel forskel på cat 5 og 5e??
Avatar billede shitping Nybegynder
22. september 2003 - 21:00 #3
Tænkte du på noget i denne stil :
www.proav.de/data/cables/CAT5.html" target="_blank">http://www.proav.de/index.html?http&&&www.proav.de/data/cables/CAT5.html
Avatar billede shitping Nybegynder
22. september 2003 - 21:07 #4
Ellers er der http://www.faqs.org/faqs/LANs/ethernet-faq/index.html
10BASE5
      -------

      10BASE5 is the original Ethernet backbone, and is occasionally
      referred to as thicknet or thick Ethernet because of the thick 50
      ohm coax that was used as the physical medium. 10BASE5 is a bus
      topology that uses transceiver cables to attach stations to the
      central 10BASE5 cable.

      Maximum segment length: 500 meters
      Maximum number of segments connected with repeaters: 5 (2500 meters)
      Maximum attachments per segment: 100
      Minimum separation between attachments: 2.5 meters

      10BASE2
      -------
      10BASE2 is designed as a smaller and less expensive alternative to
      10BASE5, and is sometimes referred to as Thinnet or Thin Ethernet
      because of the much smaller cables. 10BASE2 is also a bus topology,
      but each of the workstations use a 'T' BNC connector to connect
      workstations to the central bus.

      Maximum segment length: 200 meters
      Maximum number of segments connected with repeaters: 5 (1000 meters)
      Maximum attachments per segment: 30
      Minimum separation between attachments: .5 meters
Avatar billede shitping Nybegynder
22. september 2003 - 21:10 #5
http://www.theheadwaters.com/cables/faq.htm#1

1.  What is the difference between CAT5, CAT5e, CAT6, CAT7...
The Simple Answer:
CAT5 is rated to 100M
CAT5e is rated to 350M
CAT6 and CAT6e is rated to 550M or 1000M depending on your source
CAT7 is supposedly rated to 700M or presumably 1000M
Avatar billede ykok Nybegynder
22. september 2003 - 21:15 #6
Tja, jeg ved at man kan sende min. 150 m på et kat 5 kabel ved 10-BaseT
Avatar billede shitping Nybegynder
22. september 2003 - 21:31 #7
Der er forkel på hvad man kan og må !
Du kan måske sende 150m i godt vejr, men standarden er kun godkendt til 100m. Hvad nu hvis der er en støjkilde i nærheden, som kun støjer en gang i mellem.
Personligt ville jeg holde mig inden for de 100. Eller finde en anden løsning.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
22. september 2003 - 23:33 #8
Cisco siger 96m, og dem holder jeg mig til efter at ha læst deres materiale
Avatar billede ykok Nybegynder
24. september 2003 - 23:22 #9
Det er simpelhen for dårlig information. Jeg snakkede med en universitetslærer som bl.a. underviser i netværk arkitektur, og han sagde, at de forskellige standarder 10-baseT 100-baseT og 1000-baseT definerer længden man kan sende over, og de forskellige kategori kabler definerer hvor god kvalitet kablet er og hvilke standarder (baseT) som det understøtter. Bedre kvalitet = mere ufølsomt overfor støj.
Avatar billede grinderslev Praktikant
24. september 2003 - 23:25 #10
Udover faktoren støj, er der jo også signaltab som følge af modstand..... Jeg ville holde mig til Cisco's anbefalinger...
Avatar billede shitping Nybegynder
24. september 2003 - 23:59 #11
Nu har jeg søgt omkring på nettet, og der ser ud til at være bred enighed om 100m når der taler om kat5 eller EN50173.
Forskellige steder står der 90 meter + 2 tilslutningskabler på 5 meter eller 96 meter + 2 tilslutningskabler på 2 meter.
I min verden er det stadig 100meter eller hür ?
Avatar billede mbl Novice
01. oktober 2003 - 22:52 #12
Prøv denne side.

http://www.helmig.com/
Avatar billede akl_gr Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:52 #13
De 100m er incl patch- og dropkabler
Avatar billede shitping Nybegynder
19. oktober 2003 - 19:38 #14
Taaak . . .
Og de andre længder jeg har angivet er naturligvis også incl. patchkabler.
Avatar billede silversand.dk Nybegynder
03. november 2004 - 19:44 #15
Avatar billede mbl Novice
12. juni 2009 - 10:11 #16
Lukker