Avatar billede prologic Nybegynder
19. september 2003 - 14:17 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

floppy = diskette?

Hva hedder floppy på dansk?

Har gang i en stor diskution, om floppy er det engelske ord for diskette, eller om floppy er den gamle form for disketter.

Giv jeres bud og begrundelse.
Avatar billede anhansen Nybegynder
19. september 2003 - 14:20 #1
Floppy er ikke det engelske ord vil jeg mene.. Det hedder oprindeligt vel en floppy disc. Formentlig fordi de gamle 3 1/4" var bløde og "floppy"
Men det er vel blevet et synonym for det.
iflg Merriam-Webster (www.m-w.com) er en floppy disk:
a small flexible plastic disk coated with magnetic material on which data for a computer can be stored
Så selve ordet floppy i sig selv er ikke en diskette... men floppy disc er.
Avatar billede hesv Nybegynder
19. september 2003 - 14:22 #2
Floppy være et levn fra 5 1/4" disketterne (floppy i modsætning til harddrive.
Oprindeligt altså den gamle form for "bløde" disketter.
Avatar billede dytti Novice
19. september 2003 - 14:22 #3
I helt gamle dage med de første pc'er, var disketterne lavet af et blødt bøjeligt materiale. Dvs. at hele disketten kune bøje.
De blev kaldt floppydisketter, og det ord har hængt ved lige siden.
Så en floppy er altså en diskette
Avatar billede dytti Novice
19. september 2003 - 14:23 #4
Dang - i er hurtige :-)
Avatar billede arlet Juniormester
19. september 2003 - 14:23 #5
Jeg har hørt samme historie som dytti, den den står jeg også inde for
Avatar billede anhansen Nybegynder
19. september 2003 - 14:26 #6
dytti -> Takker... Men iflg min kæreste er det ikke altid godt at være hurtig.. ;-)
Avatar billede prologic Nybegynder
19. september 2003 - 14:28 #7
Det har vi diskuteret. Men hvis i kigger på windows, og den måde de skriver hvilke disks der sidder i, står der under diskette drevet:
3½ inch floppy disk = floppy drev, hvilket må være diskette drevet der sidder i maskinen. Ved navnet står der bare 3½ inch floppy. Hvilket jo må betyde 3½ tommer diskette.
Avatar billede arlet Juniormester
19. september 2003 - 14:28 #8
Det må hun da selv ligge og rode med bagefter....
Avatar billede popsy Novice
19. september 2003 - 14:31 #9
arlet> Jeg synes egentlig ikke det er særlig god tone, den måde du fisker point for andres svar på....
Avatar billede dytti Novice
19. september 2003 - 14:31 #10
anhansen>>LOL
Avatar billede prologic Nybegynder
19. september 2003 - 14:34 #11
Er i stadig med i diskutionen, syntes egentlig ikke rigtig jeg fik et ordentligt svar :)
Avatar billede prologic Nybegynder
19. september 2003 - 14:38 #12
Prøv at kigge på det jeg skrev:
Kommentar: prologic
Avatar billede hesv Nybegynder
19. september 2003 - 14:41 #13
Det korrekte og sammenfattede svar må være en kombination af de første 3 svar.
Altså oprindeligt floppy disk for de gamle bøjelige 5 1/4" "disketter"
Betegnelsen har siden hængt ved og er blevet synonym for diskette.
anhansen`s svar er dækkende.
Hvordan tingene er skrevet i windows er ikke ensbetydende med den oprindelige betydning (mange af "forfatterne" har aldrig set en rigtig floppy disc)
Avatar billede dytti Novice
19. september 2003 - 14:43 #14
Mit svar stammer fra et computerblad jeg engang læste (husker ikke hvilket) så jeg går ud fra at det er det rigtige svar :-)
Avatar billede prologic Nybegynder
19. september 2003 - 14:43 #15
tak tak
Avatar billede arlet Juniormester
19. september 2003 - 14:46 #16
Jeg mener det var i bladet computer world
Avatar billede chalde Seniormester
19. september 2003 - 14:46 #17
Jeg tror floppy er fra før 5 1/4" disketter. Helt tilbage til hvor de var endnu større.
Havde en gang fået en siemens et eller andet computer foræret (kunne det samme som en ti-83 kan), og den brugte disketter der var større end 5 1/4"
Avatar billede anhansen Nybegynder
19. september 2003 - 14:54 #18
Det skal jeg ikke kunne sige.. Men hvis man kigger i den engelske definition på ordet.. Så dækker den vel både dem du omtaler 5 1/4", 3½" og alt der har en blød plade inde i midten..
Til det allerøverste spørgsmål om floppy = diskette, så er svaret vel ja.. og nej. Det er efterhånden blevet et synonym /forkortelse som er alment anvendt. Men helt rigtigt er det vel ikke, da floppy bare er et engelsk ord i stil med "bøjelig" eller blød e.lign.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. september 2003 - 16:03 #19
Oooohh... oprindeligt kommer udtrykket faktisk fra 8½" disketterne (der bla. blev brugt i IBM S/34 og S/36.

Her kunne 10 af disse floppies placeres i et floppymagazine, der nærmest blev brugt som harddisk (og for den sags skyld også som backupmedie.)
Avatar billede chalde Seniormester
19. september 2003 - 16:05 #20
nanoq -> Hvor meget ku der ligge på en af dem?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. september 2003 - 16:06 #21
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. september 2003 - 16:07 #22
Avatar billede hesv Nybegynder
19. september 2003 - 17:09 #23
Nu går der igen for os lidt nye på eksperten men "gamle" i faget lidt inflation i at svare eksotisk.
>nanoq - du har helt ret, dog ikke en teknologi brugt i det vi kalder pc i dag.

>prologic - respekt for at acceptere korrekt svar fra anhansen
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. september 2003 - 18:57 #24
floppy floppy[ØflÆpi]  adj slatten, løsthængende; ~ disk s (edb) diskette.
Avatar billede chalde Seniormester
19. september 2003 - 21:20 #25
john_stigers -> Lol :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. september 2003 - 21:57 #26
iflg. Gads engelsk/dansk elektoniske ordbog ;)
Avatar billede chalde Seniormester
20. september 2003 - 11:40 #27
john_stigers -> Jeg troede det var en joke det med slatten. Troede ikke gad havde humor :-)