Avatar billede syspeder Nybegynder
19. september 2003 - 14:12 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

PC fryser

Hej!

Jeg har et problem med min computer – den fryser hele tiden. Det eneste man kan gøre er at slukke for den – Ctrl-Alt-Del virker ikke. Problemet har været der igennem længere tid nu, dog mener jeg først det startede efter, at jeg installerede windows XP, men det er jeg ikke sikker på... Der er intet i Device manager, der antyder, at der skulle være noget galt. Ligeledes mine harddiske, er der ikke nogle fejl på.

Det har tidligere været sådan, at computeren kunne finde på at fryse vilkårligt under afspilning af musik (winamp), film (windows mediaplayer) m.m. og ved brug af spil, og (sjældent) kopieringer fra den ene harddisk til den anden. Først nu er den også begyndt på at fryse i andre situationer – også ved normal brug. Tidligere, hvor det kun var under afspilning af musik m.m., kunne den stå tændt i flere dage, uden at den frøs. Der er ikke sammenhæng med, hvornår den begynder at fryse – der kan gå 5 min. eller flere timer. Jeg har prøvet at geninstallere alt mange gange, uden at det hjalp noget... ER der nogle programmer (ikke vira), der evt. kunne få computeren til at opføre sig sådan – det kunne være, at jeg har sådan et?

Jeg har Award-bios, og har opdateret denne til den sidste nye – så dér ligger problemet vist ikke. Her sat alle indstillingerne på optimized settings.

Jeg bruger Windows XP PRO engelsk version med nyeste sikkerhedsopdateringer sammen med Norton Internet Security (antivirus og firewall) – jeg har fået efterset min pc på Internettet, og der er ingen vira eller lignende. Her også benyttet Spy Bot til at fjerne alt Adware på min computer. Min liveupdate kan dog ikke hente den seneste Symantec Common Client Driver og kommer med en LU1806 fejl, som jeg forgæves har forsøgt udbedret. Kan Norton Firewall medføre, at computeren fryser, hvis der er en hacker, der forsøger at skabe sig adgang til min computer?

Mit bundkort er ret støvet, har det noget at sige? Jeg tror ikke, at der er nogle løse ledninger.

Processor    AMD Athlon Thunderbird 1000MHz - gennemsnitstemperatur på 50 grader.
Bundkort     K7T- PRO2-A (MS-6330) www.msi.com
Ram     768 MB PC133 sdram – 2x128 mb og et 512 mb. modul
Grafik     NVIDIA AGP 64 MB GeForce3 200 TI
Harddisk     30 GB 7200 rpm., Quantum Fireball, 80 GB WDC NTFS-filformat.
Lydkort     PCI 3D 16bit Onboard
Diskdrev     Samsung 1,44MB 3,5"
Cddrev     PlexWriter 24/10/40A (PX-W2410A) samt Plextor DVDbrænder PX-504A.
Keyboard og mus: Logitech Cordless Keyboard & Scroll mus ps/2
Joystik:    Logitech WingMan Force 3D USB
Kabinet     MidiTower ATX 300 Watt PSU
Lucent Win Modem    56 kbit...
Skærm    SONY CPD-E220
Netkort:    NETGEAR WG311 802.11g Wireless PCI
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Lydkort    VIA AC\97 Audio Controller til onboard lydkort
USB    Belkin USB 2.0 og normale USB andre normale porte *virker alle!!!
Højttaler     Højtalere med for kraftig ekstern strømforsyning.

Jeg bruger som udgangspunkt de nyeste drivere til alle mine komponenter, samt den nyeste firmware.

Jeg håber det er nok oplysninger! Jeg har på fornemmelsen, at der er tale om en hardwarefejl – men jeg ville spørge om vejledning – det ville jo være rart, hvis der bare var en, der kunne sige, hvad der præcis skal gøres!

Henrik
Avatar billede andersenph Nybegynder
19. september 2003 - 14:15 #1
Avatar billede andersenph Nybegynder
19. september 2003 - 14:16 #2
Du har tre blokke i prøv at teste dem enten ved ovenstående eller ved udelukkelsesmetoden....
Avatar billede fromsej Praktikant
19. september 2003 - 14:18 #3
Jeg hælder også til en mulig Ramfejl, men jeg vil da gerne tjekke efter for "snavs" på din PC, selvom jeg ikke tror det er det.

Gå ind her og hent Spybot og Hijackthis.
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Installer og kør Spybot, opdater online, scan, afhjælp valgte problemer, genstart.
Derefter udpakker og kører du Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.
Lad være med at slette noget selv med Hijackthis, det kan skade mere end det gavner.
Avatar billede anhansen Nybegynder
19. september 2003 - 14:24 #4
Prøv at rense din blæsere, jeg har set det være et problem, men når du skriver temp er omkring 50 grader, tvivler jeg på det er det... Med mindre du selvfølgelig har taget temp lige når den er startet op.
Nogle bundkort kan stoppe sig selv hvis det bliver for varmt for dem...
Avatar billede syspeder Nybegynder
19. september 2003 - 14:26 #5
Jeg vil forsøge det med mine RAM - har rækkefølgen efter blok 1,2 og 3 mht. RAM størrelsen også nogen betydning? Jeg mener, skal de 512 mb sidde i nr. 1 eller er det ligegyldigt? Hvis det er et af modulerne, der er noget i vejen med, hvorfor kan pc'en så være tændt igennem længere tid (nogle gange), hvor RAM også er i brug, uden at den fryser?

Til fromsej - jeg har allerede benyttet SPYBOT, så der er nok ikke noget i vejen dér!
Avatar billede dytti Novice
19. september 2003 - 14:29 #6
ET skud i tågen - Du har ikke ændret noget i bios, evt clock frekvensen?
Avatar billede syspeder Nybegynder
19. september 2003 - 14:34 #7
Jeg har et program, der måler CPU temperatur, og clockfrekvens - og dér står den omtrent hele tiden på 1001/1002 MHZ. Så det tror jeg ikke - har dog ikke set efter i BIOS
Avatar billede fromsej Praktikant
19. september 2003 - 14:36 #8
OK, det er min standardtekst, du kan bare prøve med HJT, men som sagt jeg tvivler på det er der problemet ligger.*S*
Avatar billede isojumper Nybegynder
20. september 2003 - 00:25 #9
Dine ram kan sagtens til tider forårsage periodiske fejl, og alligevel i længere tid virke som de skal, selvom en blok reelt er defekt.
Hvis rammene ikke er problemet, kunne grafikkortet måske være synderen? Har computeren nogensinde fungeret perfekt uden "frysninger" med nuværende grafikkort? Hvis ikke, afprøv da kortet i en anden maskine.
Avatar billede syspeder Nybegynder
22. september 2003 - 12:31 #10
Jeg har nu støvet min computer af indvendig, hvilket indtil videre kun har resulteret i, at CPUens gennemsnitstemperatur er faldet fra ca. 51 grader til 44 grader.

Jeg har også prøvet at tage de forskellige RAM-blokke ud - én af gangen. Computeren frøs alligevel - med de enkelte blokke taget ud, så de burde fungere fint.

Jeg har også prøvet at skifte mit grafikkort ud og sætte mit gamle GeForce 2 MX 200 32 MB RAM i computeren i stedet - computeren fryser dog stadig, så kortet var der vel så intet i vejen med.

Min pc har også få gange pludselig slukket af sig selv - altså genstartet uden at jeg har bedt den om det. Det er dog noget, den kun lige er begyndt på - er sket 3 gange i alt.

Et par få gange har min clockfrekvens på normalt 1 GHZ stået og svinget mellem 1 og 2 GHZ et stykke tid inden, pc'en så er frosset fast. Det sker dog ikke hver gang, inden den fryser. Jeg bruger et program kaldet Core Center, hentet fra MSI's hjemmeside til brug for mit bundkort.

Hvad skal jeg prøve nu?
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
22. september 2003 - 12:35 #11
Formater....
Avatar billede andersenph Nybegynder
22. september 2003 - 12:35 #12
Det kunne godt tyde på at dit bundbrædt er ved at være træt.
Har du mulighed for at få det byttet? Eller sætte et andet i?
Avatar billede syspeder Nybegynder
22. september 2003 - 13:03 #13
Jeg har tidligere prøvet at formatere, men selv kun med windows installeret - kunne den finde på at fryse - jeg tror ikke, at det ville hjælpe at formatere.

Jeg har desværre ikke mulighed for at få byttet mit bundkort (reklamationsretten er udløbet), eller få sat et andet i!
ER der programmer, der kan finde fejl på bundkortet hurtigt - inden den når at fryse? Jeg har prøvet at benytte programmet HOT CPU Tester PRO 3 Lite Edition til at teste min CPU, men dér nåede den ikke at færdiggøre testen på 6 timer, inden den uden andre programmer kørende, frøs.

Hvad mener du med, at bundkortet er ved at være træt - hvordan kan det virke fint nogle gange og ellers pludselig medføre, at pc'en fryser?

Hvad kunne ellers tænkes at være problemet?
Avatar billede andersenph Nybegynder
22. september 2003 - 13:06 #14
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32
Jeg mener der er et benchmark program her. Jeg har ikke selv prøvet det....
Med at bundbrædtet er træt, mener jeg at dit motherboard måske er ved at gå itu.
Avatar billede andersenph Nybegynder
22. september 2003 - 13:15 #15
http://mbm.livewiredev.com/
Prøv og se om der er noget her du kan bruge til fejlfinding på dit mobo
Avatar billede syspeder Nybegynder
28. september 2003 - 20:29 #16
Jeg har prøvet at køre testen for mit bundkort - men pc'en fryser konstant, så den når ikke at blive færdig. Jeg har derfor ikke kunnet komme til at svare før.

Min pc virker slet ikke ordenligt længere - clockfrekvensen på CPU'en ligger og hopper rundt mellem 1 GHZ og 2 GHZ, og den er kun en 1 GHZ. Dette gør, at hver gang jeg skal åbne et program nu, så hakker pc'en helt vildt og musikafspilning stopper helt i 10 sekunder. Kunne det være CPU'en, der er noget galt med?

For et par dage siden, hvor det blev meget værre - havde min pc været tændt i 6 timer uden at gå kold - men da jeg kiggede ordenligt efter, var den begyndt at hakke meget, og min ene harddisk var ikke længere tilgængelig i windows.

Jeg mærkedep å mine harddiske, da jeg slukkede min pc, og de var ekstremt varme, som om de var ved at koge over. Det ved jeg ikke, om de har gjort før, men de sidder generelt ret tæt på hinanden i kabinettet - har afledningen af varmen fra harddisken noget at sige for det, der sker med min pc - at den hakker og fryser konstant? (også når pc'en lige er blevet tændt og harddiskene stadig kolde) Harddisken virker da nu - men alt kører langsomt og hakker.

Lyder det som om, det er bundkortet, CPU'en eller harddisken? Jeg kan jo desværre ikke engang teste noget af det, da pc'en fryser og hakker - jeg har heller ikke nogen anden pc, at sætte det ind i.
Avatar billede andersenph Nybegynder
29. september 2003 - 07:05 #17
Ja jeg kan jo kun give dig ret i at det kan være en af de tre ting du nævner, eller dem alle. :0(
Jeg har monteret kabinetkøler i min pc.
Det sænkede da temperaturen på min cpu væsentligt.
Men ellers ville jeg få chekcet mit bundkort, til at starte med.
Tag eventuelt den ene harddisk ud og så den anden for at bruge udelukkelsesmetoden der også.
Avatar billede syspeder Nybegynder
02. oktober 2003 - 20:36 #18
Jeg får skiftet bundkortet nu... !

Andersenph - hvis du laver et svar, så får du point!

Tak for hjælpen.
Avatar billede andersenph Nybegynder
03. oktober 2003 - 08:20 #19
;0)
Takker
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
25. marts 2005 - 18:35 #20
well - jeg har samme problem com ovenstående... - før genstartede min computer hver 5. min - nu fryser den bare en gang i døgnet ca...

- og det er efter skift af bundkort...
Avatar billede andersenph Nybegynder
26. marts 2005 - 10:24 #21
Har du indlæst de nye drivere til bundkortet?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
26. marts 2005 - 12:46 #22
jtep - har opdateret alt der kan opdateres... - BIOS, IDE-drivere, Windows, Lydkort, Grafikkort - ALT
Avatar billede andersenph Nybegynder
30. marts 2005 - 23:21 #23
Det er svært at svare på.

Det kunne også være dine ram, eller varme.
Prøv at tage siden af pc´en og lad den arbejde.

Gå eventuelt i bios og se temperaturen før og efter du piller siden af.

Prøv ram testen, der ligger her i spørgsmålet i forvejen.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
31. marts 2005 - 18:54 #24
tjaa, jeg har et thermaltake kabinet med 7 fans i - desuden en temperaturmåler der sidder lige under processoren - alt efter hvad jeg kører, svinger temperaturen fra alt mellem 40->50 grader... - jeg har alarm på 65 grader, og dér har den kun været oppe 2 gange - så slukker jeg med det samme - men ingen af de 2 gange frøs den...
Avatar billede remind Nybegynder
26. juni 2006 - 23:14 #25
hvis du smutter forbi netgears forum vil du opdage at _mange_ har samme problem som dig..

du skal have den nyeste driver plus firmware.. i winxp skal du have sp2. så skulle problemet gerne blive løst..

jeg har samme netkort og oplever samme problem som mange andre - kan ikke engang blive på nettet i mere end 2min ..

personal notice: DONT EVER BUY NETGEAR EVER EVER EVER AGAIN!
Avatar billede tulle004 Nybegynder
24. april 2007 - 12:55 #26
Hurra min PC "fryser" ikke mere. Jeg gik ind på "Fjern Programmer" og fandt ud af at der var tre programmer med JAVA Runtime nemlig 6.1 + 5.10 + 5.11. Jeg fjernede de to ældste og da jeg alligevel var igang så tog jeg støvsugeren og med fuldt sug sugede jeg uluftningsåbningerne under den bærbare og siden har jeg ikke haft problemer. Mit problem er nu er det fjernelse at de to programmer eller er det turen med støvsugeren der gav udslaget. Jeg er forøvrigt lige glad for nu "fryser" PC ikke mere.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
24. april 2007 - 13:58 #27
Kanon! ;)

Tillykke med det :D
Avatar billede beyer22 Nybegynder
28. oktober 2008 - 11:53 #28
Hej, jeg her samme problem med at min computer fryser. Men det er kun når der er indstalleret et torrentprogram og programmet kører. Eneste mulighed er at genstarte. Er der nogen der kender til dette problem og evt. har en løsning på det!?