Avatar billede sig_mojn Nybegynder
18. september 2003 - 21:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Harddisk viser ikke den rigtige størrelse

Jeg har lige fået mig en ny Maxtor 200 GB harddisk og har fået sat den i. Problemet er at når jeg starter computeren op viser den kun at den er på 136 GB, og når jeg kommer ind i windows (2000) viser den 127 GB. Der er intet på disken da den bare kører som slave.
Jeg ved godt at den godt kan variere lidt med størrelserne og at den ikke altid viser det præcise tal, men 70 GB fra det den rigtig skal være på lugter lidt.

Håber der er en der kan hjælpe
Avatar billede hub Nybegynder
18. september 2003 - 21:18 #1
Du skal nok enten have en biosupdate eller, hvis den ikke findes, et disktool fra Maxtor der kan få disken til at køre uden om BIOS i fuld størrelse
Avatar billede razorjtr Nybegynder
18. september 2003 - 21:18 #2
Har du formateret den med NTFS? Check om du har under admin tools/disk management - reformater og husk at lave et par partitioner - ikke én stor.
Avatar billede hub Nybegynder
18. september 2003 - 21:20 #3
Hvis 2000 har fundet den og BIOS har accepteret den i den rigtige størrelse, er partitionering underordnet--den bruges blot som en dynamisk disk
Avatar billede sig_mojn Nybegynder
18. september 2003 - 21:27 #4
hub jeg tror du har fat i noget, men jeg kan ikke finde det disktool der nogen steder, heler ikke inde på maxtors hjemmeside.
Nogen idee om hvor sådanne et befinder sig?
Avatar billede hub Nybegynder
18. september 2003 - 21:29 #5
Ja, jeg kan godt finde det til dig, men har du tjekket om der er en biosupdate til dit bundkort der kan se store diske? Så kan du slippe for at installere Maxtors tool..
Avatar billede sig_mojn Nybegynder
18. september 2003 - 21:32 #6
jeg chekker lige :D
Avatar billede razorjtr Nybegynder
18. september 2003 - 21:32 #7
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/big_drive_enabler.htm
Ja Hub, du har ret :) jeg kan bare huske fra mine dage som tekniker at man skulle have en bios der blot kunne se den og så var drivere i Windows nok til at udvide den. Det var dog ikek så stabilt :)
Avatar billede hub Nybegynder
18. september 2003 - 21:35 #8
Og dog ikke helt--havde glemt begrænsningen i 2000, men mener at den er væk med SP4..:-)
Avatar billede razorjtr Nybegynder
18. september 2003 - 21:37 #9
Maxtor's Big Drive Enabler is a one step executable that enables support for drives larger than 137 Gigabytes in Windows 2000 Service Pack 3 and XP Service Pack 1. This utility takes the guess work out of editing the Windows registry. The Big Drive Enabler fixes an operating system limitation. This utility is needed anytime a Hard Disk Drive larger than 137 GB is connected to the motherboard's ATA bus, regardless of any system BIOS that supports 48-bit LBA.