Avatar billede trivial_clemme Nybegynder
18. september 2003 - 18:33 Der er 14 kommentarer

FEST FOTOS (Belysning/skarphed)

Jeg er redaktør for elevernes hjemmeside på vores skole. Mit job består blandt andet i, at jeg tager ud til div. arrangementer og tager en stak billeder. Billederne bliver så uploadet, så folk kan se dem.
Har bare et problem:

Pt. har jeg et (efter min mening) ganske fint Olympus c-700. Der er en masse manuelle controls.. Tror faktisk man kan regulere det meste manuelt. Men, i mørke har det lidt problemer med at fokusere. Der er temeligt mørk til festerne.. Dog lidt trælst at mange billeder går i vasken grundet belysningen.. Da jeg er ny i fadet inden for fotograferingens verden, har jeg ingen anelse om hvordan jeg skal sætte kameraet op til dunkle belysninger.. I totalt mørke ved jeg godt det er et problem, men burde det ikke kunne fokusere bare OK under en fedt belysning ?

Så har I nogle forslag til hvordan jeg skal sætte op til mørke-fotografering ?

Må gerne gå hurtigt :)  Skal nemlig tilvældigvis fotografere i morgen
Avatar billede Beach Mester
18. september 2003 - 20:45 #1
Hvis du montere en ekstern flash (FL40) med et sync-kabel (FL-CB01) kan du bruge den indbyggede IR sensor i flashen til hjælp når kameraet skal focusere.
--->
Udsender automatisk lys under dårlige lysforhold, når flashen er koblet til et kamera med kommunikations-mulighed. Effektiv rækkevidde:
Nærafstand: Ca. 1,5 meter
Rækkevidde: 3 eller 7 meter
Dette afhænger af, hvilket kamera flashen er monteret på.
<---

Du kan læse mere her:
http://www.olympus.dk/digital/fl40.htm
http://www.olympus.dk/digital/fl40_20_tilbehor.htm

//Beach
Avatar billede trivial_clemme Nybegynder
18. september 2003 - 21:24 #2
ledte efter en mere økonomisk løsning
Avatar billede -thomas- Nybegynder
18. september 2003 - 22:30 #3
På mange digital kameraer er der en AF Illumination lamp, somo lyser lige før billedet tages, så det kan stille skarpt.
Det ser ikke ud til at sådan en findes på dit kamera (jf. http://www.dpreview.com/reviews/olympusc700uz/page2.asp), så det kunne nok være forklaringen. Løsningen vil jo så være lidt ekstra lys idet kameraet stiller skarpt.
18. september 2003 - 22:34 #4
Hvis du har et motiv, så prøv at aflæs afstanden på øjemål, og så indstil fokus'en efter den samme afstand (hvis du kan det).

Eller kan du, når du har fundet et motiv, vende dig mod det sted der har mest lys (og samme afstand), og så lade kameraet stille fokus, (og hold knappen halvt nede - eller hvad man nu skal), og så vende dig mod motivet igen (uden at kameraet stiller ny fokus), og tag billedet.

Jeg bruger de to ting når jeg filmer, og når man har prøvet det et par gange, kan man gøre det ret kvikt, så motivet ikke helt når at gå sin vej.
Avatar billede trivial_clemme Nybegynder
18. september 2003 - 22:38 #5
okay :)  hvad med noget som lukkehastighed/blænde/ISO osvosv ? noget jeg kan bruge der ?
Avatar billede trivial_clemme Nybegynder
18. september 2003 - 22:54 #6
hmm... I en håndbog jeg har, står der noget med høj ISO, hvis der er mange bevægelser på billederne om natten f. eks
19. september 2003 - 01:46 #7
ISO er opløsningen på filmen, jo flere punkter, jo beddere billede og des længere lukketid.
Dit kamera har dog ikke film i, men jeg vil gætte på at den skal bruge længere åbningstid på 3mb-billeder end på 300kb-billeder, så vælg så lav opløsning som muligt, -og som stadig giver god kvalitet.

For at få så meget lys ind som muligt, skal man have en lang lukketid (shutter), og iris'en skal være helt åben (laveste værdi).
Men problemet med at have iris'en helt åben er at din dybdeskarphed bliver meget lille, og jo mindre du laver iris'en jo større dybdeskarphed får du.

Dybdeskarphed er det område hvori motivet er skarpt.
Hvis iris'en er helt åben kan dybdeskarpheden ligge på få centimeter.
Så derfor skal din iris være så lukket som mulig, -lidt et paradoks.

Og desuden så hvis lukketiden bliver over 1/15 sek. kan billederne blive "tværet ud", fordi man aldrig står 100% stille.
Avatar billede Beach Mester
19. september 2003 - 07:55 #8
Du kan også bruge et stativ, vælge lille blændeåbning (stor dybdeskarphed), lang lukkertid og manuel focus på øjemålet. Her vil du få velbelyste billeder men kan som ovenstående skriver risikere at få nogle lidt uskarpe (bevægelses uskarphed) personer hvis der er "rigtig" gang i den.

Så egentlig er der desværre kun 2 mulighedder hvis du vil bruge automatik og få perfekte billeder:
1/ ekstra flash med IR lys
2/ tænde mere lys i lokalet

Der er med billeder som med så meget andet, man kan ikke både få i pose og i sæk:-(

Inden du bevæger dig ud i den mørke nat så må du lave lidt eksperimenter i et mærkt lokale så du kan se virkningen af ovenstående med stativet. Har du ikke et stativ så kan du med rolige hænder holde kameraet stille ned til ca. 1/30 sek. Med øvelse kan du komme ned på 1/15 sek og bruger du en eller anden form for støtte til armene kan man komme helt ned på 1/8 sek. Alternativet til stativ kan være at stille kameraet på et bord eller andet som passer til motivet og så presse kameraet ned mod fladen mens du tager billedet.

Skal jeg selv lave billeder med meget lang lukkertid så bruger jeg altid selvudløser / timer og sætter kameraet et sted som ikke bevæger sig (brug her IKKE en højtaler *S*) hvis ikke jeg lige har mit lommestativ (kr. 149,-) eller store stativ med.

Håber det lykkedes dig at få nogle gode skud i kassen:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
19. september 2003 - 07:59 #9
BTW... Hvad kalder man også er selvudløser???

//Beach
(sorry, men lidt spam kan højne humøret, det er jo fredag *S*)
Avatar billede jensendk Nybegynder
19. september 2003 - 08:14 #10
h13>Sikke noget  vrøvl. Iso er et udtryk for filmens lysfølsomhed/hastighed.

trivial>Sæt så høj en ISO på kameraet, du får lidt mere  støj på billederne, men til gengæld bliver de mindre rystede pga. den hurtigere lukketid.

En investering i en FL20 er rimelig overkommelig, og passer  også til dit kamera afair. Skal du tage  flere billeder lige i træk, så vælg en lav opløsning, ellers kan kameraet  ikke nå at skrive dine billeder. Hastighed afhænger også om du bruger kameraets efterbehanglingsmuligheder, de fleste er hurtigere til at skrive RAW end Tiff, og i nogle tilfælde er RAW også hurtigere end JPG.
Avatar billede Beach Mester
19. september 2003 - 08:35 #11
jensendk--->
"h13>Sikke noget  vrøvl. Iso er et udtryk for filmens lysfølsomhed/hastighed."
Tror også det var det han prøvede at forklare, men på en mega upedagoisk måde:-)

Men ja... Ændring af ASA/ISO til en højrer værdi vil i nogle bedere modeller (her også Olympus) give mere støj (fnidder) i billederne. Har desværre også set nogle NN kameraer bare ændre opløsningen og komprimeringen af billederne når man ændre i ISO.

//Beach
Avatar billede Beach Mester
19. september 2003 - 08:44 #12
Hvis vi overføre det til den rigtige film, så er ISO/ASA et udtryk for selve filmens lysfølsomhed. Jo lavee ISO jo dårligere lysfølsomhed, jo højere ISO jo bedere lysfølsomhed.
Men........
Igen kommer posen og sækken ind i billedet.
Jo højere ISO jo mere grovkornet er filmen, jo lavere ISO jo mere finkornet er filmen.

Oversat til dansk så ville jeg aldrig bruge en 3200 ISO film til billeder som skal blæses op i store forstørrelser med mindre at betragtningsafstanden er meget stor. På lang afstand vil man aldrig se den dårlige opløsning af en billede i 80X100, men går man tæt på billedet så lugter det lidt af...
Skal jeg bruge et billede der skal blæses op i en meget stor forstørrelse og betragtes tæt på så er jeg nødsaget til at bruge f.eks. en 50 ISO dia posetiv film og fra den printe billederne op til det jeg vil vise.

Håber du kan følge tråden, som egentlige er ret lige til hvis man læser lidt mellem linierne. Man må enten vælge det ene eller det andet eller.... Knalde noget mere lys på det man vil brænde fast på filmen.

//Beach
19. september 2003 - 12:59 #13
Okay -"jensendk", jeg kom vist til at bytte om på lav/høj ISO, og lang/kort lukketid.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. oktober 2003 - 01:07 #14
Jeg beklager at jeg udviser manglende respekt for andre besvarrelser men jeg har altså ikke givet mig tid til at læse dem og beder jer derfor se igennem fingre med hvis jeg skriver noget der er blevet sagt!

Du skriver "hvad med noget som lukkehastighed/blænde/ISO osvosv ? noget jeg kan bruge der ?"

...og ja det er der!

Din ISO er en betegnelse der stammer fra de analoge kameraer - det højere iso des større lysfølsomhed, og des grovere billede - i den digitale verden skal dette dog ikke tages helt så bogstaveligt da det i sig selv blot er en simulering for at imødekommer rutinerede fortografers kendskab til fotografering.

Men med eksempelvis en iso på 600 skulle du sagtens kunne tage billede inde.

Din lukkehastighed bestemmer hvor længer du skal bruge på at lukke lys ind i kameraet - og dermed altså opfange motivet! - MEN, hvis du sætter lukkehastiheden ned for at få et mere tydeligt billede, da vil du også nemmere kunne se at kameraet bliver flytter bare den mindste lille smule, og her har selv øvede fotografer brug for stativ - hvis altså lukkehastigheden bliver langsom nok (men der skal ikke meget til).

Jeg vil dog mene at du skal gå af andre veje!!!

Dit fokuserings problem skyldes at kameraet bruget kontrastområder i motivet til at "danne sig et indtryk" af motivets afstand. Er det mørk er kontrasterne i motivet ikke særligt udprægede og kameraet har derfor svært ved at stille rigigt skarpt - det vil være en stor fordel hvis du selv har mulighed for at stille skarpt!

Jeg må tilstå at jeg ikke er den store kender af OLYMPUS's nyere kameramodeller, men hvis du eksempelvis fik det byttet ud med et helt nyt, så som SONY cybershot, CANON eller bare et helt nyt OLYMPUS da er der stor mulighed for at du til rimelige penge vil kunne anskaffe et kamera som kan tage billede i praktisktalt ingen belysning... med nightvision og mulighed for skarpe billede selvom det er mørkt!