Avatar billede bro3886 Nybegynder
18. september 2003 - 11:32 Der er 30 kommentarer

Indlæsning af HDD meget langsom

Hey all

Har lige reformateret, partitioneret (7 partitioner)og geninstalleret WinXP Pro med samtlige opdateringer herunder også SP1. Efterfølgende har jeg tweaket XP.

Mit problem består i, at indlæsningen af harddisken, første gang (og kun første gang) jeg klikker på My Computer, er meget langsom - helt præcis 51 sekunder. Min HDD er på 80GB m/8MB cache og er sat op i XP til Ultra DMA mode 5.

Jeg har været samtlige tweaks igennem, og de ser ud til at være lavet som de burde.

Inden jeg kaster mig ud i at leve en repair eller en reformatering, vil jeg lige høre om der er nogen af jer herinde der har en ídé om, hvor løsningen på problemet kan ligge.

Håber der er nogen der kan hjælpe...
Avatar billede aridian Nybegynder
18. september 2003 - 11:34 #1
Altså under denne computer er jo også cdrom drevet, det er ikke bare pga den lige kigger efter om du har en cdrom i den tager lidt tid om det ? jeg ved ihvertfald hos mig kan jeg høre den leder efter en cdrom første gang jeg clicker på denne computer.
Avatar billede bro3886 Nybegynder
18. september 2003 - 11:36 #2
aridian: Nope
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
18. september 2003 - 11:37 #3
eller et netværk drev.
Avatar billede bro3886 Nybegynder
18. september 2003 - 11:38 #4
rigtigmmk: Heller ikke
Avatar billede magictouch Nybegynder
18. september 2003 - 11:56 #5
Er HD indekseret?
Avatar billede bro3886 Nybegynder
18. september 2003 - 12:05 #6
magictouch: Nej, indekseringen er fravalgt som led i den tweaking jeg har foretaget. Men problemet var der nu også inden jeg lavede det tweak.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. september 2003 - 12:11 #7
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. september 2003 - 12:11 #8
har du sat cachen til i bios?
Avatar billede bro3886 Nybegynder
18. september 2003 - 12:31 #9
retaxes: Det er rigtigt at bootvis giver en performance gevinst, men i dette tilfælde er maskinen booted. Det er først efterfølgende, når jeg klikker på My Computer første gang, at problemet forekommer.

Mht BIOS: Cachen skulle være sat til. Under alle omstændigheder er det første gang jeg har det her indlæsningsproblem, med samme BIOS opsætning. Men OK jeg vil da lige checke det engang.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. september 2003 - 12:34 #10
hvis det ikke er cachen ville jeg i dit sted gå ind i bios og Loade Default Setup, starte en ny formatering fra WinXP CD'en og formatere den i ntfs, det må være det optimale.
Avatar billede bro3886 Nybegynder
18. september 2003 - 12:51 #11
retaxes: Hvorfor ikke bare nøjes med at lave en repair?

BIOS opsætningen her fungeret upåklageligt indtil nu, så den ser jeg ingen grund til at ændre på.

HDD'en er formateret i ntfs.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. september 2003 - 13:57 #12
ja, du kan da prøve en Repair og alligevel ville jeg lave en ny installation.
Jeg har selv oplevet at WinXP fik fejl og kørte langsomt, ligemeget hvor meget jeg brugte sfc /scannow og Repair. Tilsidst blev den installeret påny og har nu funket i lang tid.
Windows er åbnet på 1 minut og 15 sekunder, hvilket jeg finder er ok med tanke på alle de programmer jeg loader i start (ca. 10 appl.)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. september 2003 - 13:58 #13
du bruger vel et 80 leders kabel til din HDD, ik'?
Avatar billede bro3886 Nybegynder
18. september 2003 - 14:18 #14
retaxes: Som nævnt oven for booter Maskinen fint. Problemet opstår først efterfølgende, og det er det, der er problemet. Eller: Hvorfor indlæses indholdet af min HDD ikke under boot, men først når jeg klikker på My Computer første gang?

Ja, jeg bruger et 80 leders kabel - ellers ville jeg ikke kunne sætte HDD'en op til UDMA 5 i Advanced Settings i Device Manageren.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. september 2003 - 15:16 #15
prøv alligevel at gå i Start>Kør og skriv sfc /scannow - det ku' jo være ;o)
Avatar billede bro3886 Nybegynder
18. september 2003 - 16:48 #16
retaxes: Måske det var en idé... Men gider du forklare mig, hvorfor jeg skal gøre det?
Avatar billede magictouch Nybegynder
18. september 2003 - 19:40 #17
Har du været i MSCONFIG og kigge der, både i start-tjenester og boot ini
Avatar billede bro3886 Nybegynder
18. september 2003 - 19:48 #18
magictouch: Hvad vil du have mig til at kigge efter?
Avatar billede bro3886 Nybegynder
18. september 2003 - 19:52 #19
For resten retaxes: Jeg er på det rene med sfc /scannow - så mig lidt omkring her på siden...
Avatar billede magictouch Nybegynder
18. september 2003 - 20:10 #20
Start-normal start.Tjenester- er der flueben i alle, undtagen indekseringstjenste
Boot ini:
(boot loader)
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows
(operating systems)
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows="Microsoft Windows xp Home edition" /fastdetect/
Min er lavet efter valgfri start
for jeg mener timeout normalt er 30
Avatar billede bro3886 Nybegynder
18. september 2003 - 20:30 #21
magictouch: Tjenester: flueben i alle, også i indekseringstjenste, men i status kan man se at den er stoppet, hvilket passer godt med de tweaks jeg har lavet i egenskaberne for mine partitioner.

Boot.ini: timeout=3. Og ellers som du beskriver, med de undtagelser, at min XP er en Pro udgave, at der mangler en skråstreg efter fastdetect og at der er kantede paranteser omkring [boot load]og [operating systems].

Hva' tror du om det? Og i øvrigt: Tak fordi du gider!
Avatar billede magictouch Nybegynder
18. september 2003 - 21:23 #22
https://buy.cyberscrub.com/pitch.php?ReferrerId=278
http://www.winxpfix.com/page9.htm
http://www.drivershq.com/
Skriv i kør: %windir%\System32\rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks
Det tømmer prefefetchmappen
Boot - Disable Splash Screen
Right click My Computer, select Properties. Go to Advanced, Startup and Recovery, Settings and click the Edit button.  Locate the line that loads XP and add /SOS to the end of it.  The resulting line should look something like this:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /SOS
Så kan du læse hvad der står bag ved den første skærm
Hvilke Tweaks har du brugt?
Avatar billede magictouch Nybegynder
18. september 2003 - 21:26 #23
Jeg glemte lige ang. din sidste kommentar, ser det godtnok ud.
Det er lysten der driver mig:-)
Avatar billede bro3886 Nybegynder
18. september 2003 - 21:43 #24
Bliver desværre nødt til at smutte nu, men vender tilbage i morgen, med nogle meldinger :o)
Avatar billede bro3886 Nybegynder
19. september 2003 - 13:09 #25
magictouch: Har forsøgt med at tømme prefetch mappen, men da jeg rebootede var problemet det samme.

Har lavet /SOS ændringen. Når jeg starter op får jeg først en lang sekvens med beskrivelse af, hvad der indlæses, hvorefter windows checker min HDD og ud for hver partition skriver: "This volume is clean". Kontrollen afsluttes med: "Windows has finished checking the disk".

Jeg har brugt et utal af tweaks, så det vil komme for vidt at beskrive dem alle her. Men har du en mistanke om, hvor der kan være være noget galt?
Avatar billede magictouch Nybegynder
19. september 2003 - 13:16 #26
Ikke lige i øjeblikket,jeg er kørt tør:-(
men jeg ved den bliver siddende i baghovedet.
Avatar billede bro3886 Nybegynder
22. september 2003 - 11:06 #27
Follow up:

Fandt ud af at det er min scanner Windows bruger meget lang tid på at finde. Hvorfor det så ellers kan være? Scanneren (en HP Scanjet 4470c) er installeret med den nyeste driver og sat op efter alle kunstens regler og tilsluttet via en USB 2 port...

Som en foreløbig, men noget utilfredsstillende, løsning har jeg valgt at afinstallere scanneren (bruger den ikke så tit), så hvis der er nogen af jer andre der har et forslag til, hvad der kan løse dette lille problem vil jeg blive meget glad :-)
Avatar billede magictouch Nybegynder
22. september 2003 - 11:21 #28
Godt du fandt ud af det, kan du sætte scanneren til en "almindelig" port?
Ellers er der noget her om tilslutning til USB: http://www.hp.com/cposupport/scanners/support_doc/bps03850.html
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. september 2003 - 11:31 #29
jeg har en HP G55 tilsluttet usb, der er ingen problemer med hensyn til langsom start af My computer.

Prøv at installere den med nyeste drivere fra HP og sørg for at Windows får afsluttet installationen af skanneren så den ikke står og leder efter den ved start af windows.
Avatar billede bro3886 Nybegynder
22. september 2003 - 13:26 #30
magictouch: En tilslutning via den parallelle interface-forbindelse er alt for langsom. Og jeg har været på HP hjemmeside, men ellers tak for linket.

retaxes: Scanneren er installeret med den nyeste driver. Det ændre heller ikke noget at geninstallere driveren. Installationen afsluttes som den skal.