Avatar billede gitte100 Nybegynder
18. september 2003 - 09:38 Der er 11 kommentarer

Beskær i photoshop

Jeg har et billede med et motiv på en hvid baggrund. Jeg vil gerne have baggrunden skåret væk så jeg kun har et rent motiv...hvordan gør jeg?
Avatar billede janemil Nybegynder
18. september 2003 - 09:48 #1
Avatar billede fastwrite Nybegynder
18. september 2003 - 09:54 #2
Det var dog en besværlig måde at gøre det på.

Hvis du har en hvid baggrund, skal du bare bruge MAGIC WAND - tryllepinden - trykke på den hvide baggrund. Sæt din tolerance til ca. 12 - den står vist normalt på 24. Hold SHIFT tasten nede og klik alle de hvide steder hvor tryllepinden ikke har markeret. Herefter trykker du blot DEL tasten, og vupti...
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
18. september 2003 - 10:17 #3
Det kan jo gøres på 100 forskellige måder, hvoraf hver enkelt løsning har sine fordele og ulemper, meget afhængigt af motivet. Om det er besværligt eller ej, afhænger vel også af, hvilken kvalitet man ønsker og hvor lang tid man har til rådighed.
Avatar billede triple-x Nybegynder
18. september 2003 - 10:33 #4
fastwrite, ja du har ret det er en besværlig måde at gøre det på som janemil linker til, men det bliver også en del bedre end hvis du bruger en hurtig magicwand, som holmgaard nævner afhænger det meget af den kvalitet du ønsker det i.

gitte100 har du mulighed for at vise os billedet der skal fjernes en baggrund på?
Avatar billede kaktussen Nybegynder
18. september 2003 - 11:41 #5
Der er en tredie mulighed: Select/Color range.
Den kommando giver mulighed for direkte at vælge alle områder med en given farve indenfor en tolerance. Det er som sådan en et-kliks-magic-wand, med den meget store fordel at det er nemt (og hurtigt) at eksperimentere med forskellige selektioner. Eksempelvis kan man blot vælge highlights med en lille tolerance og så er en hvid baggrund valgt. Hvis der er hvidt i motivet der ikke vælges skal det selvfølgelig deselekteres.
Hvis motivet har mange huller (eks. trækrone) er color range noget nær den eneste mulighed Janemils forslag er faktisk ikke så langsomt som det bliver gjort til. Jeg vil blot foreslå at anvende en feather på et par pixels i lassoværktøjet for ikke at få helt skarpe kanter om motivet. Det ser nemlig rasende kunstigt ud. Men hvis det skal have collagepræg er det selvfølgelig OK, så kan man jo oveni lægge en lille skygge under motivet ved at kopiere det til et lag under og male det sort.
Avatar billede ntrenze Nybegynder
18. september 2003 - 22:03 #6
Markér det du skal beholde med Rectangular Marquee Tool og klik på Select -> Inverse og tryk på Delete.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
18. september 2003 - 22:09 #7
ehhh... entrenze, ja - det er korrekt, hvis det kun er et rektangulært motiv der skal fritlægges, men ellers er dén teknik ikke ret meget bevendt.

Som sagt er det meget afhængigt af, hvilket motiv der er tale om, derfor giver jeg ikke nogen decideret løsning, før jeg kan se selve motivet og dermed vurdere hvilken løsning der kunne være optimal. Der kunne skrives tykke bøger om forskellige metoder til fritskrabning og ved specielle motiver bruger man netop flere forskellige teknikker, for at få det bedste resultat.
Avatar billede miss-g Seniormester
19. september 2003 - 10:55 #8
Min erfaring er at kanten bliver pænest, hvis man bruger pennen:

http://www.nicolin.dk/billede.htm
Avatar billede fastwrite Nybegynder
19. september 2003 - 23:38 #9
miss-g - ja, jeg bruger også pennen meget, især på ting der skal skæres ud fra en vanskelig baggrund. Men når han siger at det er en hvid baggrund kan man lige så godt bruge magic-wand.
Avatar billede miss-g Seniormester
20. september 2003 - 21:23 #10
Tjo, men synes stadig kanten bliver anderledes. Nogle gange bliver den fin nok med magic-wand, men det kommer jo også an på indstillingerne.... *S*
Avatar billede miss-g Seniormester
29. september 2003 - 12:55 #11
Var der noget der virkede Gitte?
:-)