Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 01:53 Der er 160 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan formaterer jeg Windows ME

Jeg forsøgte at formatere mit C drev og det gik også udmærket til der manglede 7 min. da den konfigurerede. Nu kan jeg kun starte ved at sætte min CD i og holde skift nede og så går Windows i fejlsikret tilstand. Hvordan kommer jeg videre?
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
16. september 2003 - 02:03 #1
Du skal bare brug din boot-disk, hvis du ikke har en af WinMe, kan du sagtens brug win98 start diskette...

Ellers kan du bare kigge her:
http://www.bootdisk.com/

Du skal boot fra din A-Drev

Format c:
eller Format c:/q <---- det er den hurtigste måde at gøre det på :-)
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 02:08 #2
hacicambaz, jeg synes jeg har prøvet det, men jeg vil prøve igen. På forhånd tak.
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
16. september 2003 - 02:12 #3
Hej igen buster58

boot sektion:

C: <...harddisk
d/e <.....CD-rom
a <..... A-drev

prøv tjeck din boot/hvordan din pc starter...

Hvis du skal formaterer din PC skal du bruge en diskete også ikke mere....
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 02:17 #4
Jeg har lige tændt den anden, den åbnede i dos denne gang og der står A:\ Hvad gør jeg så?
Avatar billede llgpublic Nybegynder
16. september 2003 - 02:18 #5
Format C:/q
Avatar billede llgpublic Nybegynder
16. september 2003 - 02:19 #6
Går stærkt ud fra at du har en Boot Disk ?, Men det er sog muligt at benytte din Windows ME CD til dette, bare lidt mere besværligt !
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
16. september 2003 - 02:20 #7
ok.

du skal putte din boot-disk i din pc: ok
Derfeter skal du skrive så ledes: a: også tryk på enter
derefter skal du bare skirve format c: også skaldu bare trykke entyer igen....

så siger den noget med hvis du siger Ja, så vil alt data slettes, og hvis du vil formaterer din PC siger du bare ja. også bare der ud af....
Avatar billede llgpublic Nybegynder
16. september 2003 - 02:24 #8
buster58-> Bare skriv hvis der er mere... Tror at mig og <hacicambaz> har værest inde på som skulle dække det meste ..
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 02:29 #9
Når jeg vil skrive kolon og andre tegn, så kommer der noget helt andet frem.
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 02:37 #10
Det er helt umuligt for mig at give nogle af de kommandoer I har foreslået. Den skriver helt forkert.
Og på forhånd tak for jeres villighed til at hjælpe.
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
16. september 2003 - 02:41 #11
buster58: du er nødt til at boot'e din pc med en boot-disk for at du kan skrive med det rigtige tegn.
Avatar billede squashguy Nybegynder
16. september 2003 - 02:44 #12
du er nok på amerikansk tastatur.

kolon er shift æ
slash er bindestreg
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 02:47 #13
Tak squashguy, jeg prøver lige.
hacicambaz, der sidder en boot-disk i
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 03:06 #14
Nu tror jeg det er lykkedes at formatere. Men nu står der igen A:\> Så nu er gode råd dyre igen. Hvad nu???
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
16. september 2003 - 03:33 #15
de er vist gået i seng..

du sætter din windows cd i og skriver install - trykker på enter - og det skulle gerne køre. Det forudsætter dog at du valgte at starte op med cd-drivere (er jeg næsten sikker på), ellers skal du genstarte igen og gøre det.

går ud fra at du skal geninstallere win Me, ellers må du spørge igen.
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 10:40 #16
Jeg har nu prøvet at gøre som reklamefridk anbefalede, men det eneste der kommer ud af det er, at der nu står: Bad command or filename.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. september 2003 - 11:18 #17
Du mangler at skifte til CDRom, det gør du ved at skrive E: <Enter>
Her forudsætter jeg at ME startdisketten laver et Ramdrev, ligesom en 98ér gør, samt at dit CD-drev normalt hedder D:
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 11:30 #18
Fromsej: Tak for interessen! Jeg har gjort som du skrev, men den siger så: Invalid drive specification. Jeg er en mand på 59 og som problemløser i denne verden er jeg kun novice. *S*
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
16. september 2003 - 12:17 #19
Er det evt. en Oem version du har af Me. Mener der så er noget med at Install.exe enten ikke findes eller skal have et parameter, uden dog at være sikker på det.

Får du muligheden for at vælge opstart med CD-rom når startdisketten indlæses?

Fromsej>>plejer det ikke at være ligegyldigt hvilket drev man står i når der skrives install.exe?
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 12:29 #20
reklamefridk>>> Jeg bruger en boot-disk jeg har hentet på nettet det er måske en Oem, skulle det have været med ram-drive?
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 12:32 #21
Jeg får ikke mulighed for at vælge CD
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
16. september 2003 - 12:39 #22
Jeg mente om din Installationsdisk til Me er en Oem version - én der følger med noget hardware, men er ikke sikker på om det nødvendigs kan være et problem.

Jeg forstår ikke at du ikke får valget mellem at boote op med eller uden cd-drivere under opstart. Sammenholdt med at dit tastatur heller ikke skriver de rigtige tegn kunne det tyde på at det ikke er den rigtige startdiskette. Er det en alm. win 98 startdiskette du har hentet, ellers prøv at hente en hos www.bootdisk.com
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 12:49 #23
reklamefridk>>> Jeg har hentet startdiskette hos bootdisk. Jeg prøvede og fik og valget med CD og prøvede og det gik også godt, men så forlangte den pludselig en kommando.
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
16. september 2003 - 12:53 #24
Hvilken kommando?

Hvis du har cd'en i efter den er bootet og skriver Install, hvad sker så?
Hvis den ikke starter så prøv at følg fromsejs anvisning længere oppe (skriv E: + enter og derefter install hvis den altså entrer E-drevet)
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 12:57 #25
reklamefridk>>> Det vil jeg prøve. Jeg fulgte hjælpefilen og det gik også godt, så blev jeg bedt om at køre scandisk og skulle derefter skrive istall/exe. men det resulterer i at jeg skal forsøge igen og melde fejl.
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
16. september 2003 - 13:02 #26
Du burde bare kunne skrive install - der skal i hvert fald ikke et / mellem install og exe - det parameter vil den melde fejl til
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 13:06 #27
Jeg prøvede nu at genstarte med bootdisken og fik valget om at starte med cd hjælp. Det valgte jeg og den kører nu. Så ser jeg hvad der sker.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. september 2003 - 13:07 #28
Det skal virke ved bare at skrive Install, ellers skal vi have det tunge skyts på banen a.k.a Killdisk og fdisk.*S*
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 13:10 #29
Nu har den kørt og der står: Cd-rom-drevet er drev E Og neden under står der: Skriv help o.s.v. Og så står der A:\> Hvad gør "manden" nu?
Avatar billede fromsej Praktikant
16. september 2003 - 13:13 #30
E: <Enter>
Install <Enter>
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 13:19 #31
Skal cd'en lægges i?
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
16. september 2003 - 13:20 #32
ja
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 13:24 #33
Har prøvet. Når jeg har skrevet install og trykket enter kommer der til at stå: CDR101: Not ready ved læsning af drev E
Afbryd, forsøg igen, meld fejl til program.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. september 2003 - 13:24 #34
Ja, men jeg vil egentlig anbefale dig at kopiere hele CDén over i en mappe på harddisken, og køre installationen derfra.
Når du står i A:\> skriv C:<Enter> MD instal<Enter> E:<Enter> xcopy *.* C:\instal/e
Når den er færdig, det tager sin tid, skriver du CD\<Enter> CD instal<Enter> og til sidst Install<Enter>
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
16. september 2003 - 13:25 #35
Har du flere cd-drev? evt. en brænder?
Ellers er jeg bange for at der er noget galt med cd,en, men måske fromsej har nogle andre løsningsmuligheder..
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 13:27 #36
Der er to drev. Jeg har både DVD og brænder.
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
16. september 2003 - 13:27 #37
prøv at sætte cd,en i det andet drev
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
16. september 2003 - 13:29 #38
eller skriv F:  i stedet for E:
Da du har 2 drev vil det ene jo hedde E og det andet F, da bootdisketten laver et midlertidigt drev som hedder D
Avatar billede buster58 Nybegynder
16. september 2003 - 13:29 #39
Prøver. Men desværre er jeg snart nød til at løbe. I er helt fantastiske og jeg er meget glad for jeres hjælp. Men jeg vender frygtligt tilbage!!!
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
16. september 2003 - 13:37 #40
Det var så lidt, du vender bare tilbage hvis det stadig ikke virker!

fromsej>> må jo efterhånden erkende at det åbenbart ikke er ligegyldigt hvilket drev man står i når skriver install - mener sgu bare at jeg altid har befundet mig i A: i hvert fald når jeg installerede win 98
Avatar billede fromsej Praktikant
16. september 2003 - 13:39 #41
Det afhænger af bootdisketten, jeg skifter altid drev, så er jeg sikker på det virker.*S*
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
16. september 2003 - 14:00 #42
Ah, i see - så blev jeg det klogere. Står man i A: kan man vel også bare skrive hele stien - altså E:/install - eller skal man først ud af A? (sprang let og elegant hen over dos i tidernes morgen - men af og til er det jo nødvendigt)
Avatar billede bettemus1 Nybegynder
16. september 2003 - 20:58 #43
Jeg prøver altid at skrive dir på de forskellige drev bogstaver.....så rammer man altid rigtig,altså om man står på win cd eller noget andet, og man kan se om man skal skrive install eller setup.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 02:12 #44
Jeg prøvede at skrive F: i stedet for E: Da F: kom frem skrev jeg install og det resulterede i flg. besked:Õ\FSC\EULA.EXE Õ\FSC\EULALOC.TXT Õ\FSC\EULA.TXT spawn: No such file or directory
Hvad gør en forvirret mand?
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 12:42 #45
Så er jeg på banen igen, udsovet og frisk og håber jeg kan få løst mit problem i dag. *S*
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 12:52 #46
Det gør jeg sq også.*S*
Boot på disketten, og så må vi prøve os frem til vi finder det CD-drev.
I A:\> skriv C:<Enter> Dir<Enter>
Skriv hvad den siger.
Derefter D: osv, og skriv lige hvad den finder.
Så E: samme historie.
Det kan ikke passe det skal være så svært.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 12:52 #47
CDén skal selvfølgelig være i drevet.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 12:57 #48
fromsej>>> Tak fordi du er klar. Når jeg starter op skriver den at drevet er E
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 13:02 #49
OK, jeg samler lige lidt op, så må du korrigere evt. fejltagelser.
Når du starter maskinen, efter Ram er talt op skriver den CDR = E, finder den kun et drev, når du skriver du har 2 i?
Har du to harddiske i, siden drevbogstavet hopper op på E: ?
Der kan være tale om en konflikt i din hardware her, men nu må vi bruge "7-huls metoden"
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 13:07 #50
Jeg starter lige med det jeg lige har prøvet. Jeg skrev A:\>C: - C:\>dir og får svaret Enheden i drev C har ikke noget navn. Enhedens serienr. o.s.v. Indhold af C, filen blev ikke fundet 19.520.88 MB ledig.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 13:08 #51
Ja, som jeg har set det bliver der kun nævnt et drev.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 13:11 #52
Din HD bliver fundet, og er formateret, det var da altid noget.
Jeg kan ikke lide at den kun finder et drev, det her kræver nok et fysisk indgreb i din PC.
Du bliver nok nødt til at pille det drev fra der sidder sammen med din harddisk, følg det brede kabel fra harddisken, og se om ikke det ender i enten DVD eller brænder.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 13:14 #53
Uha da da, nu gi'r du mig sgu sved på panden. et er lige før det er grænseoverskridende. *GGGG*
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 13:18 #54
Det bliver værre endnu.*S*
du skal have tjekket jumpere på begge drev også, men det gemmer vi lige lidt.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 13:21 #55
Jeg sidder med en manual som jeg har hentet på Fujitsu-Siemens hjemmeside vedr. install Den har jeg lige prøvet at afprøve Jeg skal gøre flg. A:\>d: >enter D:\>cd win9x enter men her skriver den ugyldig mappe.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 13:23 #56
Jeg er gået i gang med at tage skærmen af så jeg kan se kablet.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 13:26 #57
cd Win9x er også forkert, jeg tror ikke der er en sådan mappe på en ME CD, jeg ved det dog ikke.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 13:39 #58
Fik selvfølgelig lige besøg. Jo, den med win9x er god nok, jeg har benyttet den for et års tid siden og da funkede det, dog med lidt besvær. Jeg havde Compaq før og det var noget lettere. *S*
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 13:42 #59
Jeg undskylder meget. Ved nærlæsning er det hvad jeg skal gøre ved formatering. Altså det jeg skrev før.
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 13:42 #60
fromsej - så vidt jeg husker er der faktisk en win9x mappe på nogle win me CD, spørg mig ikke hvorfor men det er der.

buster58 - ikke for at blande mig, men kan du se mappen win9x hvis du laver en dir, som fromsej har beskrevet længere oppe?
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 13:50 #61
triple-x>>>> Lad mig lige slå fast at jeg er en 59 årig mand og det der er i PC'en er nok ikke det jeg ved mest om. *S* Når du spørger om at lave en dir, så er det en selvfølge for dig og alle jer her, men for mig er det et nyt begreb der først dukkede op i går. *GGGGG*
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 13:52 #62
fromsej>>>> Der går brede hvide bånd til både diskette, CD og DVD drev.
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
17. september 2003 - 13:52 #63
Hey folkens. Jeg har desværre ikke tid til at deltage i dag, men vil lige sige til fromsej inden i går videre:

Sidder hos en kammerat som har win ME. På hans version er der IKKE en install i roden, men kun en setup exe!!  Som buster rigtig nok skriver ligger install i en mappe som hedder win9x.

Altså skal stien til at instllere enten hedde:
E:/setup  eller  E:/win98/install

forudsat cd,en er i rigtige drev og forudsat at busters cs. er samme udgave som min kammerats

håber det hjælper jer lidt videre
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 13:54 #64
Og jeg er fuld af beundring over alle i autodidakte gutter der sidder her og er villig til at hjælpe en gammel idiot som mig. *GGGG*
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 13:54 #65
OK, det skal der også.*S*
Det der virkelig irriterer mig er at det CD-drev får et E: i stedet for et D: i opstarten.
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
17. september 2003 - 13:54 #66
sorry - det skulle være E:/win9x/install
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 13:55 #67
buster58 - prøv at gå over på dit E: og skriv e:\dir og fortæl os så hvad den siger, ligger der en setup.exe fil i rod mappen?
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 13:55 #68
reklamefridk>>Tak, det burde hjælpe os meget videre.*S*
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 13:56 #69
Den CD jeg har og bruger hedder Fujitsu Siemens WME Product Recovery CD-rom
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 13:59 #70
okay, det hjalp også en del buster58, så er det muligt at filen ikke hedder install men et eller andet navn.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:00 #71
Jeg har lige prøvet at skrive e:\dir, men nu kan jeg ikke lave "skråstregen??????
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 14:01 #72
Det skal du heller ikke.*S*
E:<Enter>
Dir<Enter>
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:02 #73
højst sandsynlig fordi dit tastatur er engelsk/amerikansk når du kører dos, prøv med bindestreg, er dog ikke sikker på det er den
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:03 #74
fromsej - jep sådan kunne det også gøres :)
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:06 #75
Jeg er noget af et problem for jer. *GGG* Nu står der skrevet på skærmen Windows bypassing your startup files og så er der A:\>
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:07 #76
skriver den det hvis du laver en dir?
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:08 #77
Jeg har lige prøvet at skrive dir - enter og nu er der en lang liste på skærmen.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 14:14 #78
Prøv med dir *.exe
Det reducerer listen til kun at komme med .exe filer
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:20 #79
Det kan jeg ikke skrive, det er tastaturet.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:20 #80
Jeg kan ikke lave *
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:22 #81
hvad med den ovre i højre side ?
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:24 #82
Den siger Bad command or file name efter dir*.exe
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 14:24 #83
Den ovre ved taltastaturet burde virke.
ellers prøv:
Dir install.exe og Dir setup.exe
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 14:25 #84
Der skal være et mellemrum mellem dir og *
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:28 #85
ok, prøver lige det
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:28 #86
hvis ingen af disse filer bliver fundet så prøv cd win9x og derefter dir og se om der ligger en exe fil ved navn install eller setup
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:31 #87
Så blev det hele reduceret til 17 files 746.107 bytes
0 dir (s) 512 bytes free
A:\>
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:34 #88
er der nogle som hedder setup eller install?
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:35 #89
Både når jeg skriver dir install.exe og setuo.exe får jeg den besked: file not found 512 bytes free
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 14:36 #90
Er det D: du står i når du laver den dir?
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:37 #91
Der er ingen der hedder install eller setup.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:38 #92
Nej, den står i A
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:39 #93
du skal lige over på E: og så skal du prøve helt det samme igen
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:41 #94
ok
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:43 #95
Der er noget rav ruskende galt her. Når jeg prøver at gøre som du siger sker der flg. A:\>E: - enter så kommer der: invalid drive specifikation
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
17. september 2003 - 14:44 #96
Kunne jo ikke lade være med at kigge ind og se hvodden det går :)

tjek lige denne supportside fra Siegmens, det kunne se ud som om der skal bootes fra cd?

http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsupport/software/windows/ME_Rebuild.htm
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:44 #97
har du husket at sætte CD'en i?
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:45 #98
Jeg ser, at jeg nu får råd fra to samtidig, jeg håber at det er koordineret. *S*
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:46 #99
nu er vi næsten nået så langt at jeg spørger hvor du bor så jeg kan kører ud til dig og hjælpe *GG*

ej reklamefridk har fat i noget, måske vi skulle prøve den løsning
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:47 #100
Ja, både boot-disken og CD'en sidder i. CD'en i DVD drevet, men jeg har prøvet i begge og det er det samme.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:48 #101
Jeg bor i Frederikshavn
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:48 #102
okay, lad os prøve reklamefridk's forslag, at boote fra CD'en, prøv at indstille bios til cd-rom som first boot device
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 14:48 #103
Triple-X>>Jeg har samme tanke, hvis du bor i eller i nærheden af Odense så kom med maskinen, så skal jeg nok få den til at spille igen.
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:49 #104
buster58 okay det var lidt langt :) bor i sønderjylland/tønder :)
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:50 #105
fromsej - sjællendt man kommer over 100 indlæg, men det har vi rundet :)
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:51 #106
Nu skriver Triple-X at jeg bare skal indstille bios til cd-rom. Han kunne lige så god be' mig om at lave et rumskib til Mars. *GGGG*
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:52 #107
Over 100, jeg er sgu heller ikke almindelig. *GGGG*
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:53 #108
Men jeg har prøvet at boote fra CD, det var det jeg var i gang med da det hele gik galt.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 14:53 #109
Prøv at sætte en anden CDR i drevet og lav en Dir, hvis den kan se den er drevet fundet og ME CDén defekt.
triple-x>>*LOL*
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:53 #110
busted58 - du må gerne bygge et til mig :o) har altid ønsket mig at komme til mars.

okay ved du hvordan du kommer ind i BIOS? det er højst sandsynlig delete eller F10 der skal trykkes i opstarten.
derefter finder du et punkt inde i bios som hedder bootdevices, den sætter du til CD-rom drevet. kan ikke beskrive det bedre da det er forskelligt fra bios til bios men måske fromsej kan forklarer bedre end mig
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 14:53 #111
Og jeg skal nok hænge nogle flere point ud, bare jeg får at vide hvordan man gør. *SSSSSSSS*
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 14:55 #112
busted58 skal du ikke tænke på :) vi hjælper fordi vi har lyst ikke for point ;)
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
17. september 2003 - 14:56 #113
Lige en afklaring - så vidt jeg har forstået er det ikke en alm. Win Me installations cd, men er recovery cd specifik til Sigmens produkter. Så jeg vil antage at det er et must at cd-en er fulgt med den konkrete computer.

Håber det lykkes før eller siden :)
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 15:01 #114
Cd'en er den der fulgte med da jeg købte "dyret" og er den originale Fujitsu Siemens.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 15:01 #115
Det største problem her er at vi ikke kan få kontakt med CDrommen, det næststørste bliver det Reklamefri.dk omtaler, jeg hader de recoveryCDér.
Prøv at sætte den CD i den maskine du sidder ved nu, hvilket styresystem kører den med?
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 15:04 #116
Den jeg kører med, er den mit barnebarn skal have (12) han venter spændt, det er en jeg har købt brugt. den bruger 98 SE.
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 15:04 #117
fromsej - ja rigtig nok, men kunne være vi kunne få kontakt til cd-rom drevet hvis vi lod den boote automatisk på drevet, og så kan jeg lige sige du er ikke den eneste der hader recovery-CD'er
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 15:05 #118
Jeg har prøvet at have CD'en i denne maskine, men får bare den besked at den kun kan bruge i et Fujitsu Siemens produkt.
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
17. september 2003 - 15:06 #119
Halløjsa, min hjerne fik lige et indput fra en gammel sag på arbejde - kunne det tænkes at drevforvirringen skyldes at pc'en er født med en eller flere ekstra partitioner til de recovery filer?
Sådan var det da med de gamle IBM'er.

Tror sgu det hele kører hvis I får bootet fra den cd.

Jeg får på pukkelen hvis jeg bliver siddende her, men kigger spændt ind i aften :)
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 15:09 #120
reklamefri>>> Tak for interessen. *S*
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 15:09 #121
reklamefridk - det giver bare et problem vi kan ikke boote fra den da det skal indstilles i BIOS, og det er meget svært at forklare hvordan han for gjort det uden at pille ved for meget :)
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 15:11 #122
buster58 - hvad sker der hvis du sætter CD'en i og piller disketten ud og genstarter?
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 15:18 #123
Jeg prøver. I hvilke drev? Og skal jeg holde nogle taster ned når den genstarter?
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 15:19 #124
den skal sidde i dit CD-rom drev
og nej du skal ikke holde noget nede bare søre for disketten er taget ud.
så kan vi håbe på at din computer er sat op til CD-rom ved second bootdevice
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 15:19 #125
Men jeg skal måske sende den til en forretning nede i byen? Det er jo muligt at jeg ikke magter det.
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. september 2003 - 15:21 #126
tja hvis du er villig til at betale, men en formatering burde bare ik gå så meget i kage. men vi kan jo ikke se om det er ved dig fejlen ligger eller om cd-rom drevet måske er defekt eller lign.

jeg er ked af det men bliver nød til at smutte for idag :(
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 15:25 #127
Så har jeg prøvet at starte med Kun CD. Og jeg får kun det svar: Invalid systemdisk replace o.s.v.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 15:37 #128
Prøv helt forfra med Bootdisketten, prøv så i stedet for den ME CD at sætte din Win98 CD i drevet, skriv så Install, efter du har skiftet til E:.
Hvis det virker er du selvfølgelig nødt til enten at slette det igen, eller købe en Win98 licens mere. ;o)
Avatar billede ird Praktikant
17. september 2003 - 15:52 #129
http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm

Her er evt en lille guide til dette :-)
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 15:52 #130
Jeg har hvilet de "små grå" Det vil jeg prøve fromsej. Kan jeg så ikke opgradere til ME senere?
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 15:56 #131
Det er ikke umuligt at du kan opgradere fra den Recovery CD, men der må jeg melde pas, det ved jeg simpelthen ikke.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 16:00 #132
Det er vist noget af en opgave. *S* Jeg prøver lige at samle op på det hele, har printet alt ud og vil lige prøve at sætte tingene i system. Det er svært når forslagene kommer fra flere sider. Men jeg vender straks tilbage.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 16:01 #133
OK, ellers send en mail til from09sej@webspeed.dk så skal jeg lige lave en lille nem guide til dig, udfra de indlæg der er kommet her, det er en ordentlig mundfuld at gå igennem.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 23:35 #134
Jeg har været kaldt ud hele aftnen og er først kommet hjem nu, min ven fromsej er gået i seng, han rådede mig til at skrive Fdisk, det har jeg gjort og nu siger den:Current fixed disk drive 1
Partition C: 1 Status A Type PRI DOS Mbytes 19540 System FAT 32 Ursage 100% og når jeg fortsætter kommer der fire valgmuligheder. Hvad gør manden??? *S*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. september 2003 - 23:41 #135
Skriv lige din mailaddresse, så sender jeg dig en mail med mit tlf-nummer. Så kan vi se om vi kan finde ud af det over tlf.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. september 2003 - 23:41 #136
Det afkræftede mistanken om at der var mere end et drev på din harddisk, så det var godt nok.
Tryk <Esc> indtil du er ude af Fdisk igen.
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 23:55 #137
Jeg er ude af fdisk
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 23:56 #138
hfc@city.dk
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. september 2003 - 23:57 #139
Der ligger allerede en mail med tlf nummer :-)

(fik addressen af fromsej)
Avatar billede buster58 Nybegynder
17. september 2003 - 23:58 #140
meget fint, Tak
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 01:06 #141
En update:
PC'en lader til at have et dårligt cdrom-drev. Den kunne ikke boote fra dette drev, men kunne fint boote fra dvd-drevet. Derfor smed vi recoverycd'en heri og det lykkedes at installere me. Efterfølgende blev det forsøgt at køre drivere ind fra den medfølgende driver-cdrom og her gik det galt under en af filerne. Det viste sig at cdrom'en sad i cdrom-drevet, så vi afsluttede tlf-supporten med at aftale at han skulle køre opdateringen af driverne fra dvd-drevet istedet. Forhåbentligt lykkes dette.
Buster58 har lovet at skrive tilbage (i dette spørgsmål) så snart han har en status på dette forsøg.
Avatar billede buster58 Nybegynder
18. september 2003 - 03:09 #142
Jeg har stadig problemer med den fil den heddre HCNR56K og jeg har forsøgt fra DVD drevet. Når den forsøger at finde bedre drivere og skal kopiere, så standser den ved 31%. Men nu kan mit overanstrengte hoved ikke rumme mere i dag. Men det har været lærerigt. Tak gutter!!! Vender tilbage efter lidt søvn.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 08:49 #143
Det er driveren til dit interne modem, den fejler på.

Da du får samme fejl i både cdrom drev og dvd-drev tyder det på en fejl på cdrom'en. Kig efter fedtede fingre og vask evt cd'en under varmt vand med fingrene og opvaskemiddel. Dup den tør med et viskestykke.
Lykkes det ikke at få den til at læse cd'en, kan driveren hentes her:
http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsupport/boards/Modems/CreatixCNR/HCNR56kV2.84.ZIP
Avatar billede fromsej Praktikant
18. september 2003 - 08:53 #144
Lige et par ord omkring handlingsforløbet her.
Jeg fik etableret kontakt via mail med Buster58, der fik vi afprøvet nogle forskellige muligheder, alle nævnt før, men tilsyneladende løb problemet i kreds med os, så det kommer ikke som den store overraskelse for mig at CDR drevet er ude af stand til at læse den ME CD, Tonnybrandt har været med på sidelinien, både mens vi lagde indlæg her, og mens vi sendte mails frem og tilbage, godt man har Messenger.*S*
Tlf. kontakten/supporten blev så løsningen, med en vis succes må vi sige.
Det lader til nu at styresystemet er installeret, så nu er det drivere der er problemet, foreløblig har jeg fundet modemdriveren, som er det første problem, nu tager vi dem efterhånden som de kommer ind, det er meget få gange det ikke er lykkedes en fra Eksperten at finde drivere til lige meget hvad, og det her skal ikke blive en af dem.
Det var ikke for at koble jer andre ud af tråden, i kender forhåbentlig så meget til både tonnybrandt og jeg, at i ved vi ikke er "pointjægere", men går efter at få løst folks problemer så godt vi kan, og nogle gange må man altså tage utraditionelle metoder i brug.
Den her tråd blev alt for uoverskuelig, når vi så samtidig har med en person at gøre, der ikke er lige så "nørdet" som os andre, og det er svært at overskue de tekniske udtryk, der er en uundgåelig del af hjælpen, blev det her måden at gøre det på.
Jeg har også fundet driveren, bare et andet sted, men tag tonny´s.
Den skulle være her til HCNR56K
http://www.creatix.com/binary/modem/hcnr/Win%20ME.zip
Avatar billede triple-x Nybegynder
18. september 2003 - 09:35 #145
fromsej og tony - dejligt at se jer i auktion :o)

buster58 - held og lykke med din maskine, vil droppe ud af debatten da tony og fromsej har styr på sagerne :o)

forsat god morgen
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
18. september 2003 - 13:21 #146
Samme herfra, eneste vigtige her er at få løst problemet, ikke de point. At i tager så drastiske metoder som tlf. support i brug viser jo tydeligt jeres interesse for problemknuseri. Og det er jo netop sådan ting der gør eksperten til at unikt forum.

Husk nu at ligge et svar I 2 :) - og held og lykke med maskinen buster 58
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 13:45 #147
Man kan/må ikke få point for noget som er foregået udenfor dette forum, og derfor har jeg diskvalificeret mig selv for point i dette spørgsmål.
Og det er helt ok. Jeg gjorde det kun fordi jeg havde tiden, og fordi spørgsmålet var blevet så langt, at det var totalt uoverskueligt.
Avatar billede buster58 Nybegynder
18. september 2003 - 14:05 #148
Jeg har netop læst hvad der er skrevet siden jeg loggede af i nat. At jeg først kommer på nu, skyldes ikke mistet interresse, men akut opstået sygdom i nærmeste familie og har måttet køre mellem Frh. og Aalb. Nej, jeg er meget glad over at jeg har fået kendskab til denne ekspert side, de sidste to dage har været både interessante og også lærerige, men jeg kan ikke garantere for at jeg ikke senere dukker op med nye problemer, så dygtig er jeg hvis ikke blevet. *S* Jeg havde selv mistanke om at det er mit modem der er noget kuk med, men har jeg egentlig brug for det når jeg bruger bredbånd, men selvfølgelig kan det jo være meget rart at det er der, men så skal det jo funke. Så jeg prøver at klare det. Så er der det med pointene, her er jeg i vildrede med hvordan jeg gør. Alle der har deltaget, har været helt fantastiske, fromsej og tonnybrand har nok været dem i frontlinien med mail og tlf.support o.s.v. Så jeg ved ikke helt hvordan jeg afslutter dette??? Men endnu engang tak til alle!!!
Avatar billede triple-x Nybegynder
18. september 2003 - 14:05 #149
hehe 148 indlæg ;)

Jeg mener dog stadig at tonny bør have point da ekspertens regler siger at så længe løsningen bliver oplyst på eksperten er det ikke imod reglerne.

og i har begge forklaret godt og grundigt hvad der skete uden for eksperten
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 14:10 #150
Fromsej foreslog her til morgen at buster58 selv lavede et svar og tog pointene tilbage. Jeg er helt med på den (og fromsej naturligvis også). Jeg ved ikke hvad i andre siger.....?
Avatar billede triple-x Nybegynder
18. september 2003 - 14:12 #151
jeg lægger lige et svar, men mener bestemt ikke jeg bør have en særlig stor del af point.

buster58 -det foregår på den måde at alle lægger et svar, så trykker du på avanceret, ud for point deling og giver hver bruger det som du mener han fortjener
Avatar billede buster58 Nybegynder
18. september 2003 - 14:13 #152
Sidder i og griner af mig??? *GGGGGGGGGGGGG* Jeg vil nu helst dele pointene ud, ville også gerne sende en fl. god vin. *S*
Avatar billede fromsej Praktikant
18. september 2003 - 14:17 #153
Det er faktisk nødt til at blive sådan, da hjælp udenom Eksperten ikke må belønnes med point, det er lidt tvetydigt i det her spørgsmål, da vi ikke har gjort andet end at samle op på tingene, men da regler er regler, og vi ikke går så højt op de point alligevel, skal vi ikke have nogen, glæden ved at hjælpe og få det til at lykkes er rigelig belønning.*S*
Samt selvfølgelig det lille magiske ord "tak", det var der nogen herinde der kunne lære en del af.
Buster58>>Det burde kunne køre uden at modemmet er installeret, og hvis du så alligevel får fejl, er det bare at installere de manglende drivere.
Avatar billede buster58 Nybegynder
18. september 2003 - 14:27 #154
fromsej>>>>> Nu synes jeg du er alt for beskeden, prøv at se hele samtalen igennem, du har været særdeles aktiv og medvirkende til at det lykkedes til sidst, så send venligst et svar!!! Jeg har nu hentet HCNR hjem, men hvordan får jeg den over i den anden PC? Den er jo for stor til en diskette.
Avatar billede llgpublic Nybegynder
18. september 2003 - 14:40 #155
I går da helt amok herinde, have 180 emails omkring dette spm. så har valgt at slå modtagelse af emails fra.... *GG*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 15:01 #156
Såvidt jeg husker skulle du vist have den pc på bredbånd ikke ?
I så tilfælde venter du bare med at opdatere driveren til den er kommet på nettet. Så kan du jo direkte downloade den fra internettet. Det er vist den nemmeste løsning.
Avatar billede fromsej Praktikant
18. september 2003 - 15:01 #157
Nu har jeg hentet driverpakken ned, og pakket den ud, så vidt jeg kan gennemskue det, kan du klare dig med den mappe der hedder Me, jeg har pakket den i to dele med winzip som jeg sender til dig, så er du fri for at rode med det.
Pak dem ud, kopier dem over på to disketter, læg dem ind på den maskine hvor de mangler i en nyoprettet mappe, kald den Modemdri, så er den til at finde.
Gå så ind i enhedshåndtering (?) og klik på modem, vælg installer/opdater driver, når den så vil have placering, klikker du dig vej til den rigtige mappe.
Det er et skud det her, men det burde virke.
Hvis du ikke har winzip, kan det hentes her:
http://winzip.com/downau81.cgi?winzip81.exe

OK, så får du et svar, men vent med point til tonnybrandt har været her også, jeg skal nok tage skraldet overfor coadmins hvis der bliver et.
Avatar billede fromsej Praktikant
18. september 2003 - 15:03 #158
Tonnybrandt>>Selvfølgelig, så langt tænkte jeg overhovedet ikke (Dunker hovedet ned i bordet)*G*
Du skal også svare Tonny.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 15:06 #159
Fromsej >> "keep it simple" *G*

Skidt pyt, så kommer der et svar.
Avatar billede buster58 Nybegynder
18. september 2003 - 15:10 #160
tonnybrand, kom nu lige med et svar. Og tak for det sidste, den tanke havde jeg slet ikke tænkt, men det er jo indlysende.
Avatar billede fromsej Praktikant
18. september 2003 - 15:19 #161
Tak for point, og godt det lykkedes til sidst.
Tonnybrandt>>Nu kan du rigtig sidde og fedtegrine over den gamle gråhårede(mig). (o;
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 15:23 #162
fromsej >> Jeg nøjes med at smile lidt. Jeg havde faktisk samme "plan" som dig, da jeg kom i tanke om bemærkningen med bredbånd, og så virkede det lidt unødvendigt *s*

Takker for point :-)
Avatar billede triple-x Nybegynder
18. september 2003 - 16:10 #163
hmm fromsej skulle nok ha haft flere point end mig men mange tak for point, og du skal bare komme med flere spørgsmål her på eksperten vi er altid klar til at hjælpe dig